BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 7 Issue: 13, 129 - 148, 03.07.2014
https://doi.org/10.21602/sgsfsd.69475

Abstract

 It   is   known   that   there   are   various   problems   teaching   the   bağlama   which   is   one   of   the   most  important   instrument   in   traditional   Turkish   folk   music.   These   problems   are   generally   play,  position,  plectrum  stroke  direction  and  nonstandard  teaching  the  bağlama  in  terminology.  There  is  an   attempt   to   maintain   standard   teaching   the   bağlama   in   conservatory   and   the   deparment   of  music  systematically  as  well  as  picking  up  solutions  of  the  problems  and  it  is  argued  that  there  is  a  necessity  of  a  standard  teaching  how  to  play  the  folk  instrument,  the  bağlama  in  surveys  about  that  topic.  In   that   survey   it   was   searched   the   history   and   teaching   of   the   bağlama   and   different   play  techniques  from  region  to  region.  It  was  considered  the  regional  bağlama  playing  styles,  Zeybek,  Ankara,   Konya,   Yozgat,   Teke,   Karşılama   and   Aşıklama   in   terms   of   plectrum   stroke   direction   and  given  an  example  of  position  and  disposition  notes  that  were  played  folk  tune  with  these  playing  styles.  The  results  were  attained  that  there  is  a  particular  play  standard  in  plectrum  stroke  direction  of  the  regional  bağlama  playing  styles  and  because  of  these  features  of  the  regional  bağlama  playing  styles  they  have  the  qualities  that  can  be  solved  a  part  of  standardization  problems  of  teaching  the  bağlama.  

Bağlama Enstrümanının Öğretim Yöntemleri Kapsamında Yöresel Tavırların Değerlendirilmesi

Year 2014, Volume: 7 Issue: 13, 129 - 148, 03.07.2014
https://doi.org/10.21602/sgsfsd.69475

Abstract

Geleneksel Türk halk müziğinin en önemli enstrümanlarından biri olan bağlamanın öğretiminde çeşitli problemlerin var olduğu bilinmektedir. Bu problemler genel olarak; icra, pozisyon, mızrap vuruş yönleri ve terminolojik açılardan standart olmayan bir bağlama öğretimi şeklinde ortaya çıkmaktadır. Bir halk çalgısı olan bağlamanın öğretiminin konservatuvarlar ve müzik bölümlerinde sistematik bir şekilde sürdürülme çabalarıyla birlikte, bu problemlerin çözümüne yönelik yapılan çalışmalar hız kazanmakta ve konuya yönelik yapılan araştırmalarda, standart bir bağlama öğretiminin gerekliliği savunulmaktadır.
Bu araştırmada; bağlamanın tarihçesi, öğretimi ve bu enstrümana özgü yöreden yöreye farklı çalış teknikleri geliştirmiş olan, yöresel bağlama tavırları incelenmiştir. Araştırma kapsamında yöresel bağlama tavırlarından, Zeybek, Ankara, Konya, Yozgat, Teke, Karşılama ve Aşıklama tavırları örneklem olarak alınarak, mızrap vuruş yönleri açısından değerlendirilmiş ve bu tavırlarla icra edilen halk ezgilerinin tavırlı/tavırsız notalarından birer adet örnek verilmiştir.
İncelenen yöresel bağlama tavırlarındaki mızrap vuruş yönlerinde belirli bir icra standardının var olduğu ve yöresel bağlama tavırlarının bu özeliklerinden dolayı, bağlama öğretimindeki standardizasyon problemlerinin önemli bir kısmını çözebilecek niteliklere sahip oldukları sonuçlarına ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Bağlama, yöresel bağlama tavrı, mızrap, icra.


ABSTRACT
It is known that there are various problems teaching the bağlama which is one of the most important instrument in traditional Turkish folk music. These problems are generally play, position, plectrum stroke direction and nonstandard teaching the bağlama in terminology. There is an attempt to maintain standard teaching the bağlama in conservatory and the deparment of music systematically as well as picking up solutions of the problems and it is argued that there is a necessity of a standard teaching how to play the folk instrument, the bağlama in surveys about that topic.
In that survey it was searched the history and teaching of the bağlama and different play techniques from region to region. It was considered the regional bağlama playing styles, Zeybek, Ankara, Konya, Yozgat, Teke, Karşılama and Aşıklama in terms of plectrum stroke direction and given an example of position and disposition notes that were played folk tune with these playing styles.
The results were attained that there is a particular play standard in plectrum stroke direction of the regional bağlama playing styles and because of these features of the regional bağlama playing styles they have the qualities that can be solved a part of standardization problems of teaching the bağlama.
Keywords: Bağlama, regional bağlama positions, plectrum, play.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Metin Karkın This is me

Mehmet Pelikoğlu This is me

Sinan Haşhaş

Publication Date July 3, 2014
Submission Date July 3, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 7 Issue: 13

Cite

APA Karkın, M., Pelikoğlu, M., & Haşhaş, S. (2014). Bağlama Enstrümanının Öğretim Yöntemleri Kapsamında Yöresel Tavırların Değerlendirilmesi. Art-E Sanat Dergisi, 7(13), 129-148. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.69475
AMA Karkın M, Pelikoğlu M, Haşhaş S. Bağlama Enstrümanının Öğretim Yöntemleri Kapsamında Yöresel Tavırların Değerlendirilmesi. Art-e. July 2014;7(13):129-148. doi:10.21602/sgsfsd.69475
Chicago Karkın, Metin, Mehmet Pelikoğlu, and Sinan Haşhaş. “Bağlama Enstrümanının Öğretim Yöntemleri Kapsamında Yöresel Tavırların Değerlendirilmesi”. Art-E Sanat Dergisi 7, no. 13 (July 2014): 129-48. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.69475.
EndNote Karkın M, Pelikoğlu M, Haşhaş S (July 1, 2014) Bağlama Enstrümanının Öğretim Yöntemleri Kapsamında Yöresel Tavırların Değerlendirilmesi. Art-e Sanat Dergisi 7 13 129–148.
IEEE M. Karkın, M. Pelikoğlu, and S. Haşhaş, “Bağlama Enstrümanının Öğretim Yöntemleri Kapsamında Yöresel Tavırların Değerlendirilmesi”, Art-e, vol. 7, no. 13, pp. 129–148, 2014, doi: 10.21602/sgsfsd.69475.
ISNAD Karkın, Metin et al. “Bağlama Enstrümanının Öğretim Yöntemleri Kapsamında Yöresel Tavırların Değerlendirilmesi”. Art-e Sanat Dergisi 7/13 (July 2014), 129-148. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.69475.
JAMA Karkın M, Pelikoğlu M, Haşhaş S. Bağlama Enstrümanının Öğretim Yöntemleri Kapsamında Yöresel Tavırların Değerlendirilmesi. Art-e. 2014;7:129–148.
MLA Karkın, Metin et al. “Bağlama Enstrümanının Öğretim Yöntemleri Kapsamında Yöresel Tavırların Değerlendirilmesi”. Art-E Sanat Dergisi, vol. 7, no. 13, 2014, pp. 129-48, doi:10.21602/sgsfsd.69475.
Vancouver Karkın M, Pelikoğlu M, Haşhaş S. Bağlama Enstrümanının Öğretim Yöntemleri Kapsamında Yöresel Tavırların Değerlendirilmesi. Art-e. 2014;7(13):129-48.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.