Research Article
BibTex RIS Cite

Sanatta Şeffaflığın Temsili

Year 2022, Volume: 15 Issue: 30, 1270 - 1285, 31.12.2022
https://doi.org/10.21602/sduarte.1170221

Abstract

Bir çok farklı disiplinin ele aldığı bir kavram olarak şeffaflık, en genel tanımıyla saydam, içerisinden ışığın geçmesine engel olmayan, arkada kalanı görünür kılan olarak öncelikle fiziki özellikleri üzerinden tanımlanırken, mecazi anlamda da bilgiye koşulsuz bir şekilde ulaşılabilen, tüm eylemlerin açık ve kontrol edilebilir olduğu bir tanımlamaya karşılık gelmektedir. İster fiziksel özellikleri, isterse mecazi anlamı üzerinden ele alınsın her iki tanımlamadan da anlaşılacağı üzere şeffaflık kavramının temelde gizli olmayan, belirgin olanı açıkça ortaya koyan bir temsile karşılık geldiği görülmektedir. Bu araştırma, şeffaflık kavramının sanat alanı kapsamında sınırlandırıldığı, dönemsel koşullara ve sanatçıların eğilimlerine bağlı olarak biçimsel ve kavramsal açıdan nasıl ele alındığı ve farklı yorumlandığı üzerine gerçekleştirilmiş bir incelemedir.

References

  • Beger, J. (1999). Picasso’nun Başarısı ve Başarısızlığı, çev. Salman Y., Sökmen M.G, Metis Yayınları.
  • Chul Han, B. (2017). Şeffaflık Toplumu, çev. Haluk Barışcan, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Rowe, Colin, Slutzky, Robert (1997). Transparency: Literal and Phenomenal, ed. Joan Ockman, Berlin: Deutsche Bibliothek.
  • Rowe C. ve Slutzky R. (1998). “Saydamlık: Harfi ve Görüngüsel, (Çev. Zeynep Aktüre), ArchiScope, Sayı 1, İstanbul: Mimarlık Tasarım Teknoloji Dergisi.
  • Zizek, S. (2005). Yamuk Bakış Popüler Kültürden Jacques Lacan'a Giriş, çev. Tuncay Birkan, İstanbul: Metis Yayınları.
  • http 1. “The Art of Transparency”, https://www.researchgate.net/publication/233397385_The_Art_of_Transparency, Erişim tarihi: 28.08.2022
  • http 2. Krugel, E. “The Temple of Athena Nike”, http://kolibri.teacherinabox.org.au/modules/en-boundless/www.boundless.com/atoms/5328.html, Erişim tarihi: 29.08.2022.
  • http 3. https://tr.wikipedia.org/wiki/Dif%C3%BCzyon, Erişim tarihi: 29.08.2022.
  • http 4. Phillips, F. and Fleming, Roland W. “The Veiled Virgin Illustrates Visual Segmentation of Shape by Cause”, https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1917565117, Erişim tarihi: 28.08.2022
  • http 5. https://rshp.com/projects/civic/bordeaux-law-courts/, Erişim tarihi: 28.08.2022
  • http 6. Deveci,E. (2017), “Tıbbi Bir Veri Olarak X-Işını görüntüsünün Sanat Uygulamalarına Yansımaları”, https://www.idildergisi.com/makale/pdf/1501673629.pdf, Erişim tarihi: 28.08.2022
  • https://www.tdk.gov.tr/ Erişim tarihi: 28.08.2022.
  • http 1. “The Art of Transparency”, https://www.researchgate.net/publication/233397385_The_Art_of_Transparency, Erişim tarihi: 28.08.2022
  • http 2. Krugel, E. “The Temple of Athena Nike”, http://kolibri.teacherinabox.org.au/modules/en-boundless/www.boundless.com/atoms/5328.html, Erişim tarihi: 29.08.2022. http 3. https://tr.wikipedia.org/wiki/Dif%C3%BCzyon, Erişim tarihi: 29.08.2022.
  • http 4. Phillips, F. and Fleming, Roland W. “The Veiled Virgin Illustrates Visual Segmentation of Shape by Cause”, https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1917565117, Erişim tarihi: 28.08.2022
  • http 5. https://rshp.com/projects/civic/bordeaux-law-courts/, Erişim tarihi: 28.08.2022 http 6. Deveci,E. (2017), “Tıbbi Bir Veri Olarak X-Işını görüntüsünün Sanat Uygulamalarına Yansımaları”, https://www.idildergisi.com/makale/pdf/1501673629.pdf, Erişim tarihi: 28.08.2022 https://www.tdk.gov.tr/
  • Görsel 1. Firavun Seti ve Tanrıça Hathor, M.Ö. 1291-1278, Kireçtaşı, 226,5 cm, Louvre Museum, Paris. https://egiptologia.com/el-faraon-seti-i-y-la-diosa-hathor-en-el-louvre/, Erişim tarihi: 28.08.2022.
  • Görsel 2. Fillippo Lippi, “Madonna ve İki Melekli Çocuk”, 1460-1465, Ahşap Üzeri Boya, 95 cm x 62 cm, Uffizi Museum, Floransa. (Detay). Erişim tarihi: 28.08.2022. https://www.dailyartmagazine.com/painting-of-the-week-fra-filippo-lippi-madonna-and-child-with-two-angels/
  • Görsel 3. Robert Campin, Aziz Veronica, 1410, Yağlı Boya, 151 cm x 61 cm, Städelsches Kunstinstitut Museum, Frankfurt. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://wikioo.org/tr/paintings.php?refarticle=8XZLUE&titlepainting=St%20Veronica&artistname=Robert%20Campin%20%28Master%20Of%20Flemalle%29
  • Görsel 4a. Edouard Manet, Folies-Bergere'de Bir Bar, 1882, Tuval Üzeri Yağlıboya, 96 cm x 130 cm, Courtauld Gallery, Londra. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://tr.wikipedia.org/wiki/Folies-Berg%C3%A8re%27de_Bir_Bar
  • Görsel 4b. Edouard Manet, Folies-Bergere'de Bir Bar, 1882, Tuval Üzeri Yağlıboya, 96 cm x 130 cm, Courtauld Gallery, Londra. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://tr.wikipedia.org/wiki/Folies-Berg%C3%A8re%27de_Bir_Bar
  • Görsel 5. Giovanni Strazza, Peçeli Bakire, 1850’ler, Carrera Mermeri, 48 cm, Presentation Convent, Saint John. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Veiled_Virgin
  • Görsel 6. Pablo Picasso, Ambroise Vollard’ın Portresi, 1910, Tuval Üzeri Yağlıboya, 92 cm x 65 cm, Pushkin Museum, Moscow. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://www.wikiart.org/en/pablo-picasso/portrait-of-ambroise-vollard-1910
  • Görsel 7. Antoine Pevsner, Baş, 1923-24, Plastik, 7,7 cm × 5,9 cm × 9,2 cm, Tate Modern, Londra. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://arthistoryproject.com/artists/antoine-pevsner/head/
  • Görsel 8. Richard Rogers, Bordo Adalet Sarayı Binası, 1992-1998, Bordo. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://structurae.net/en/structures/bordeaux-law-courts
  • Görsel 9a. Leandro Erlich, Yüzme Havuzu, 1999, The 21st. Century Museum of Art of Kanazawa, Kanazawa. Erişim tarihi: 28.08.2022. http://www.leandroerlich.art/#Works
  • Görsel 9b. Leandro Erlich, Yüzme Havuzu, 1999, The 21st. Century Museum of Art of Kanazawa, Kanazawa. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://kaname-inn.com/ideas/21st-century-museum-of-contemporary-art/
  • Görsel 10. Nick Veasey, Sıçan Paketi, 2016, Diasec Baskı, 190,5 cm x 149,9 cm, Lyons Gallery, Sidney. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://www.artsy.net/artwork/nick-veasey-rat-pack-11
  • Görsel 11. David Spriggs, Şeffaflık Raporu Serisi/Violin, 2014, Oyulmuş Cam Levha, 56 cm x 28 cm x 152 cm, The Sherbrooke Museum of Fine Arts, ArtMur. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://davidspriggs.art/portfolio/transparency-report/
  • Görsel 12. Cayetano Ferrer, Soğutulmuş Yumurtaları Saklayın, 2009, Karton üzeri baskı, Art Forum, New York. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://artadia.org/artist/cayetano-ferrer/cf_02/
Year 2022, Volume: 15 Issue: 30, 1270 - 1285, 31.12.2022
https://doi.org/10.21602/sduarte.1170221

Abstract

References

  • Beger, J. (1999). Picasso’nun Başarısı ve Başarısızlığı, çev. Salman Y., Sökmen M.G, Metis Yayınları.
  • Chul Han, B. (2017). Şeffaflık Toplumu, çev. Haluk Barışcan, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Rowe, Colin, Slutzky, Robert (1997). Transparency: Literal and Phenomenal, ed. Joan Ockman, Berlin: Deutsche Bibliothek.
  • Rowe C. ve Slutzky R. (1998). “Saydamlık: Harfi ve Görüngüsel, (Çev. Zeynep Aktüre), ArchiScope, Sayı 1, İstanbul: Mimarlık Tasarım Teknoloji Dergisi.
  • Zizek, S. (2005). Yamuk Bakış Popüler Kültürden Jacques Lacan'a Giriş, çev. Tuncay Birkan, İstanbul: Metis Yayınları.
  • http 1. “The Art of Transparency”, https://www.researchgate.net/publication/233397385_The_Art_of_Transparency, Erişim tarihi: 28.08.2022
  • http 2. Krugel, E. “The Temple of Athena Nike”, http://kolibri.teacherinabox.org.au/modules/en-boundless/www.boundless.com/atoms/5328.html, Erişim tarihi: 29.08.2022.
  • http 3. https://tr.wikipedia.org/wiki/Dif%C3%BCzyon, Erişim tarihi: 29.08.2022.
  • http 4. Phillips, F. and Fleming, Roland W. “The Veiled Virgin Illustrates Visual Segmentation of Shape by Cause”, https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1917565117, Erişim tarihi: 28.08.2022
  • http 5. https://rshp.com/projects/civic/bordeaux-law-courts/, Erişim tarihi: 28.08.2022
  • http 6. Deveci,E. (2017), “Tıbbi Bir Veri Olarak X-Işını görüntüsünün Sanat Uygulamalarına Yansımaları”, https://www.idildergisi.com/makale/pdf/1501673629.pdf, Erişim tarihi: 28.08.2022
  • https://www.tdk.gov.tr/ Erişim tarihi: 28.08.2022.
  • http 1. “The Art of Transparency”, https://www.researchgate.net/publication/233397385_The_Art_of_Transparency, Erişim tarihi: 28.08.2022
  • http 2. Krugel, E. “The Temple of Athena Nike”, http://kolibri.teacherinabox.org.au/modules/en-boundless/www.boundless.com/atoms/5328.html, Erişim tarihi: 29.08.2022. http 3. https://tr.wikipedia.org/wiki/Dif%C3%BCzyon, Erişim tarihi: 29.08.2022.
  • http 4. Phillips, F. and Fleming, Roland W. “The Veiled Virgin Illustrates Visual Segmentation of Shape by Cause”, https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1917565117, Erişim tarihi: 28.08.2022
  • http 5. https://rshp.com/projects/civic/bordeaux-law-courts/, Erişim tarihi: 28.08.2022 http 6. Deveci,E. (2017), “Tıbbi Bir Veri Olarak X-Işını görüntüsünün Sanat Uygulamalarına Yansımaları”, https://www.idildergisi.com/makale/pdf/1501673629.pdf, Erişim tarihi: 28.08.2022 https://www.tdk.gov.tr/
  • Görsel 1. Firavun Seti ve Tanrıça Hathor, M.Ö. 1291-1278, Kireçtaşı, 226,5 cm, Louvre Museum, Paris. https://egiptologia.com/el-faraon-seti-i-y-la-diosa-hathor-en-el-louvre/, Erişim tarihi: 28.08.2022.
  • Görsel 2. Fillippo Lippi, “Madonna ve İki Melekli Çocuk”, 1460-1465, Ahşap Üzeri Boya, 95 cm x 62 cm, Uffizi Museum, Floransa. (Detay). Erişim tarihi: 28.08.2022. https://www.dailyartmagazine.com/painting-of-the-week-fra-filippo-lippi-madonna-and-child-with-two-angels/
  • Görsel 3. Robert Campin, Aziz Veronica, 1410, Yağlı Boya, 151 cm x 61 cm, Städelsches Kunstinstitut Museum, Frankfurt. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://wikioo.org/tr/paintings.php?refarticle=8XZLUE&titlepainting=St%20Veronica&artistname=Robert%20Campin%20%28Master%20Of%20Flemalle%29
  • Görsel 4a. Edouard Manet, Folies-Bergere'de Bir Bar, 1882, Tuval Üzeri Yağlıboya, 96 cm x 130 cm, Courtauld Gallery, Londra. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://tr.wikipedia.org/wiki/Folies-Berg%C3%A8re%27de_Bir_Bar
  • Görsel 4b. Edouard Manet, Folies-Bergere'de Bir Bar, 1882, Tuval Üzeri Yağlıboya, 96 cm x 130 cm, Courtauld Gallery, Londra. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://tr.wikipedia.org/wiki/Folies-Berg%C3%A8re%27de_Bir_Bar
  • Görsel 5. Giovanni Strazza, Peçeli Bakire, 1850’ler, Carrera Mermeri, 48 cm, Presentation Convent, Saint John. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Veiled_Virgin
  • Görsel 6. Pablo Picasso, Ambroise Vollard’ın Portresi, 1910, Tuval Üzeri Yağlıboya, 92 cm x 65 cm, Pushkin Museum, Moscow. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://www.wikiart.org/en/pablo-picasso/portrait-of-ambroise-vollard-1910
  • Görsel 7. Antoine Pevsner, Baş, 1923-24, Plastik, 7,7 cm × 5,9 cm × 9,2 cm, Tate Modern, Londra. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://arthistoryproject.com/artists/antoine-pevsner/head/
  • Görsel 8. Richard Rogers, Bordo Adalet Sarayı Binası, 1992-1998, Bordo. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://structurae.net/en/structures/bordeaux-law-courts
  • Görsel 9a. Leandro Erlich, Yüzme Havuzu, 1999, The 21st. Century Museum of Art of Kanazawa, Kanazawa. Erişim tarihi: 28.08.2022. http://www.leandroerlich.art/#Works
  • Görsel 9b. Leandro Erlich, Yüzme Havuzu, 1999, The 21st. Century Museum of Art of Kanazawa, Kanazawa. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://kaname-inn.com/ideas/21st-century-museum-of-contemporary-art/
  • Görsel 10. Nick Veasey, Sıçan Paketi, 2016, Diasec Baskı, 190,5 cm x 149,9 cm, Lyons Gallery, Sidney. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://www.artsy.net/artwork/nick-veasey-rat-pack-11
  • Görsel 11. David Spriggs, Şeffaflık Raporu Serisi/Violin, 2014, Oyulmuş Cam Levha, 56 cm x 28 cm x 152 cm, The Sherbrooke Museum of Fine Arts, ArtMur. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://davidspriggs.art/portfolio/transparency-report/
  • Görsel 12. Cayetano Ferrer, Soğutulmuş Yumurtaları Saklayın, 2009, Karton üzeri baskı, Art Forum, New York. Erişim tarihi: 28.08.2022. https://artadia.org/artist/cayetano-ferrer/cf_02/
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Tanzer Arığ 0000-0001-6990-1454

Early Pub Date December 30, 2022
Publication Date December 31, 2022
Submission Date September 2, 2022
Acceptance Date November 29, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 15 Issue: 30

Cite

APA Arığ, T. (2022). Sanatta Şeffaflığın Temsili. Art-E Sanat Dergisi, 15(30), 1270-1285. https://doi.org/10.21602/sduarte.1170221
AMA Arığ T. Sanatta Şeffaflığın Temsili. Art-e. December 2022;15(30):1270-1285. doi:10.21602/sduarte.1170221
Chicago Arığ, Tanzer. “Sanatta Şeffaflığın Temsili”. Art-E Sanat Dergisi 15, no. 30 (December 2022): 1270-85. https://doi.org/10.21602/sduarte.1170221.
EndNote Arığ T (December 1, 2022) Sanatta Şeffaflığın Temsili. Art-e Sanat Dergisi 15 30 1270–1285.
IEEE T. Arığ, “Sanatta Şeffaflığın Temsili”, Art-e, vol. 15, no. 30, pp. 1270–1285, 2022, doi: 10.21602/sduarte.1170221.
ISNAD Arığ, Tanzer. “Sanatta Şeffaflığın Temsili”. Art-e Sanat Dergisi 15/30 (December 2022), 1270-1285. https://doi.org/10.21602/sduarte.1170221.
JAMA Arığ T. Sanatta Şeffaflığın Temsili. Art-e. 2022;15:1270–1285.
MLA Arığ, Tanzer. “Sanatta Şeffaflığın Temsili”. Art-E Sanat Dergisi, vol. 15, no. 30, 2022, pp. 1270-85, doi:10.21602/sduarte.1170221.
Vancouver Arığ T. Sanatta Şeffaflığın Temsili. Art-e. 2022;15(30):1270-85.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.