BibTex RIS Cite

Sağa Dönen Taşıt Trafiğinin Anayol Üzerinde Sebep Olduğu Gecikme ve Yakıt Tüketimi İçin Yeni Bir Model Önerisi

Year 2006, Volume: 10 Issue: 3, 398 - 403, 10.04.2009

Abstract

Bu makalede, anayol üzerindeki tasıtların saga dönen araçlardan dolayı maruz kaldıkları gecikme ve yakıt tüketiminin etkisi arastırılmıs ve bu etkiye baglı olarak gecikme ve yakıt tüketimini tahmin eden çoklu lineer regresyon modelleri gelistirilmistir. Modeller gelistirilirken 1125 farklı trafik durumu göz önüne alınmıs ve CORSIM simülasyon programı yardımı ile simülasyonları yapılmıstır. Bu modellerde bagımlı degisken olarak gecikme ve yakıt tüketimi kullanılırken, bagımsız degisken olarak anayoldaki agır vasıta oranı, trafik hacmi, hız ve saga dönüs oranı kullanılmıstır. Yapılan analizler sonucunda, saga dönen tasıtların neden oldugu gecikme ve yakıt tüketimi üzerinde anayoldaki trafik hacminin en fazla etkili oldugu görülmüstür. Anayol üzerindeki hız degisiminin gecikme ve yakıt tüketimi üzerinde belirgin bir etkisi bulunmazken agır vasıta oranı hıza göre daha etkili bir parametre olmustur. Anayoldaki agır vasıta oranı gecikme ve yakıt tüketimi üzerin de düsük hacimlerde kısmen lineer artan bir etki gösterirken yüksek hacimlerde logaritmik bir etki göstermis olup, bu etki gecikmeye göre yakıt tüketimi üzerinde daha da belirgin olmustur

References

  • Stover, V.G., Adkins, W.G., Goodknight, J.C. 1970. Guidelines for Medial and Marginal Access Control on Major Roadways. NCHRP Report 93. Transportation Research Board, National Research Council.Washington, D.C.
  • Alexander, M.H. 1970. Development of An Economic Warrant for the Construction of RightTurn Deceleration Lanes. Final Report .Joint Highway Research Project C-36-17HH. Purdue University. Lafayette, Indiana.
  • McShane, W.R. 1995. Access Management and the Relation to Highway Capacity and Level of Service. Technical Memorandum on Activity 4, Florida.
  • Bonneson, J.A. 1998. Delay to Major Street Through Vehicles Due to Right-turn Activity, Transportation Research-A, 32(2), 139-148.
  • Mounce, J.M. 1983. Influence of Arterial Access Control and Driveway Design on Energy Conservation. Transportation Research Board, Washington D.C., 42-46 pp.
  • TSIS User’s Guide Kaman Sciences Corporation, Version 4.01, FHWA, June 1997
  • Corsim User’s Manual, 1997. Version 1.03, Kaman Science Corporation, Office of Safety and Traffic Operations, Intelligent Systems and Technology Division, FHWA, U.S. Department of Transportation.
  • Rathi, A.K., Santiago, A.J. 1990. Urban Network Traffic Simulation: Traf- Netsim Program, Journal of Transportation Engineering, 116(6), 734-743
  • Wong, S. 1990. TRAF-NETSIM: How It Works, What It Does. ITE Journal, 60(4), 22-27.
  • Smith, S., Worrall, R., Roden, D., Pfefer, R.A. and Hankey, M. 1992. Application of Freeway Simulation Models to Urban Corridors, Volume I: Final Report, FHWA-RD-92-103, U.S. Department of Transportation, Federal Highway Administration.
  • ITRAF User’s Guide Version 2.0 The Oak Ridge National Laboratory, The University of Tennessee Transportation Center, the Oak Ridge Institute of Science and Education, and Viggen Corporation, Office of Safety and Traffic Operations, Intelligent Systems and Technology Division, FHWA, U.S. Department of Transportation.
  • [12]. TRAFVU User’s Guide, 1997. Version 1.0, Kaman Science Corporation Federal Highway Administration, U.S. Department of Transportation.
Year 2006, Volume: 10 Issue: 3, 398 - 403, 10.04.2009

Abstract

References

  • Stover, V.G., Adkins, W.G., Goodknight, J.C. 1970. Guidelines for Medial and Marginal Access Control on Major Roadways. NCHRP Report 93. Transportation Research Board, National Research Council.Washington, D.C.
  • Alexander, M.H. 1970. Development of An Economic Warrant for the Construction of RightTurn Deceleration Lanes. Final Report .Joint Highway Research Project C-36-17HH. Purdue University. Lafayette, Indiana.
  • McShane, W.R. 1995. Access Management and the Relation to Highway Capacity and Level of Service. Technical Memorandum on Activity 4, Florida.
  • Bonneson, J.A. 1998. Delay to Major Street Through Vehicles Due to Right-turn Activity, Transportation Research-A, 32(2), 139-148.
  • Mounce, J.M. 1983. Influence of Arterial Access Control and Driveway Design on Energy Conservation. Transportation Research Board, Washington D.C., 42-46 pp.
  • TSIS User’s Guide Kaman Sciences Corporation, Version 4.01, FHWA, June 1997
  • Corsim User’s Manual, 1997. Version 1.03, Kaman Science Corporation, Office of Safety and Traffic Operations, Intelligent Systems and Technology Division, FHWA, U.S. Department of Transportation.
  • Rathi, A.K., Santiago, A.J. 1990. Urban Network Traffic Simulation: Traf- Netsim Program, Journal of Transportation Engineering, 116(6), 734-743
  • Wong, S. 1990. TRAF-NETSIM: How It Works, What It Does. ITE Journal, 60(4), 22-27.
  • Smith, S., Worrall, R., Roden, D., Pfefer, R.A. and Hankey, M. 1992. Application of Freeway Simulation Models to Urban Corridors, Volume I: Final Report, FHWA-RD-92-103, U.S. Department of Transportation, Federal Highway Administration.
  • ITRAF User’s Guide Version 2.0 The Oak Ridge National Laboratory, The University of Tennessee Transportation Center, the Oak Ridge Institute of Science and Education, and Viggen Corporation, Office of Safety and Traffic Operations, Intelligent Systems and Technology Division, FHWA, U.S. Department of Transportation.
  • [12]. TRAFVU User’s Guide, 1997. Version 1.0, Kaman Science Corporation Federal Highway Administration, U.S. Department of Transportation.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section MÜHENDİSLİK ve MİMARLIK BİLİMLERİ
Authors

Ali Akgüngör This is me

Abdulmuttalip Demirel This is me

Erdem Doğan This is me

Tolga Gürbüz This is me

Publication Date April 10, 2009
Published in Issue Year 2006 Volume: 10 Issue: 3

Cite

APA Akgüngör, A., Demirel, A., Doğan, E., Gürbüz, T. (2009). Sağa Dönen Taşıt Trafiğinin Anayol Üzerinde Sebep Olduğu Gecikme ve Yakıt Tüketimi İçin Yeni Bir Model Önerisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(3), 398-403. https://doi.org/10.19113/sdufbed.78352
AMA Akgüngör A, Demirel A, Doğan E, Gürbüz T. Sağa Dönen Taşıt Trafiğinin Anayol Üzerinde Sebep Olduğu Gecikme ve Yakıt Tüketimi İçin Yeni Bir Model Önerisi. J. Nat. Appl. Sci. April 2009;10(3):398-403. doi:10.19113/sdufbed.78352
Chicago Akgüngör, Ali, Abdulmuttalip Demirel, Erdem Doğan, and Tolga Gürbüz. “Sağa Dönen Taşıt Trafiğinin Anayol Üzerinde Sebep Olduğu Gecikme Ve Yakıt Tüketimi İçin Yeni Bir Model Önerisi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 10, no. 3 (April 2009): 398-403. https://doi.org/10.19113/sdufbed.78352.
EndNote Akgüngör A, Demirel A, Doğan E, Gürbüz T (April 1, 2009) Sağa Dönen Taşıt Trafiğinin Anayol Üzerinde Sebep Olduğu Gecikme ve Yakıt Tüketimi İçin Yeni Bir Model Önerisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 10 3 398–403.
IEEE A. Akgüngör, A. Demirel, E. Doğan, and T. Gürbüz, “Sağa Dönen Taşıt Trafiğinin Anayol Üzerinde Sebep Olduğu Gecikme ve Yakıt Tüketimi İçin Yeni Bir Model Önerisi”, J. Nat. Appl. Sci., vol. 10, no. 3, pp. 398–403, 2009, doi: 10.19113/sdufbed.78352.
ISNAD Akgüngör, Ali et al. “Sağa Dönen Taşıt Trafiğinin Anayol Üzerinde Sebep Olduğu Gecikme Ve Yakıt Tüketimi İçin Yeni Bir Model Önerisi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 10/3 (April 2009), 398-403. https://doi.org/10.19113/sdufbed.78352.
JAMA Akgüngör A, Demirel A, Doğan E, Gürbüz T. Sağa Dönen Taşıt Trafiğinin Anayol Üzerinde Sebep Olduğu Gecikme ve Yakıt Tüketimi İçin Yeni Bir Model Önerisi. J. Nat. Appl. Sci. 2009;10:398–403.
MLA Akgüngör, Ali et al. “Sağa Dönen Taşıt Trafiğinin Anayol Üzerinde Sebep Olduğu Gecikme Ve Yakıt Tüketimi İçin Yeni Bir Model Önerisi”. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol. 10, no. 3, 2009, pp. 398-03, doi:10.19113/sdufbed.78352.
Vancouver Akgüngör A, Demirel A, Doğan E, Gürbüz T. Sağa Dönen Taşıt Trafiğinin Anayol Üzerinde Sebep Olduğu Gecikme ve Yakıt Tüketimi İçin Yeni Bir Model Önerisi. J. Nat. Appl. Sci. 2009;10(3):398-403.

e-ISSN :1308-6529
Linking ISSN (ISSN-L): 1300-7688