Bu makalede, anayol üzerindeki tasıtların saga dönen araçlardan dolayı maruz kaldıkları gecikme ve yakıt tüketiminin etkisi arastırılmıs ve bu etkiye baglı olarak gecikme ve yakıt tüketimini tahmin eden çoklu lineer regresyon modelleri gelistirilmistir. Modeller gelistirilirken 1125 farklı trafik durumu göz önüne alınmıs ve CORSIM simülasyon programı yardımı ile simülasyonları yapılmıstır. Bu modellerde bagımlı degisken olarak gecikme ve yakıt tüketimi kullanılırken, bagımsız degisken olarak anayoldaki agır vasıta oranı, trafik hacmi, hız ve saga dönüs oranı kullanılmıstır. Yapılan analizler sonucunda, saga dönen tasıtların neden oldugu gecikme ve yakıt tüketimi üzerinde anayoldaki trafik hacminin en fazla etkili oldugu görülmüstür. Anayol üzerindeki hız degisiminin gecikme ve yakıt tüketimi üzerinde belirgin bir etkisi bulunmazken agır vasıta oranı hıza göre daha etkili bir parametre olmustur. Anayoldaki agır vasıta oranı gecikme ve yakıt tüketimi üzerin de düsük hacimlerde kısmen lineer artan bir etki gösterirken yüksek hacimlerde logaritmik bir etki göstermis olup, bu etki gecikmeye göre yakıt tüketimi üzerinde daha da belirgin olmustur
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | MÜHENDİSLİK ve MİMARLIK BİLİMLERİ |
Authors | |
Publication Date | April 10, 2009 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 10 Issue: 3 |
e-ISSN :1308-6529
Linking ISSN (ISSN-L): 1300-7688
All published articles in the journal can be accessed free of charge and are open access under the Creative Commons CC BY-NC (Attribution-NonCommercial) license. All authors and other journal users are deemed to have accepted this situation. Click here to access detailed information about the CC BY-NC license.