Günümüzde işletme maliyetlerini etkileyen en büyük gider kalemlerinden birisi taşıma ve nakliye harcamalarıdır. Özellikle Akdeniz Bölgesi ve Isparta çevresi düşünüldüğünde maden işletmelerinin fazlalığı, mermer ocaklarının ihracata olan katkısı da hesap edildiğinde bu konuda bir maliyet düşürme çalışmasını zorunlu kılmıştır. Bugün çevremizde açılan ocakların jeolojik konumuna baktığımızda dağlık bölgeler, engebeli alanlar, ulaşımın zor veya hiç olmadığı kesimlerde yer almaktadır. Bu durum, mevcut işletmeler ve yeni açılacak olan işletmelerde büyük bir zorluk yaratmaktadır. Kurulmak istenen maden ocağının ulaşıma elverişli olması için yapılan yol yatırımları ne yazık ki maliyeti büyük ölçüde arttırdığı gibi kesilen ağaçlar ve oluşturulan yollar da hesap edildiğinde ekolojik sisteme verdiği zarar da yadsınamaz. Sadece yol yapım sürecinde verilen zarardan ziyade yolun tamamlanmasının ardından ocaktan çıkarılan hammaddenin nakliyesi kısmında kullanılan yük taşıma araçlarının içten yanmalı motorlarından çıkan emisyon gazları da çevreye büyük ölçüde zarar vermektedir. Bu araçlarda kullanılan akaryakıt her geçen gün ekonomik olarak dışa bağımlılığı da arttırmakta olan bir negatif durumdur. Tüm bu etkenler düşünüldüğünde ocaklardan çıkarılan ham maddenin taşınması için çevreye daha duyarlı ve giderleri azaltarak maliyeti düşürecek alternatif bir sistemin ortaya konması elzem hale gelmiştir. Bu çalışmada mevcut taşıma sistemlerine alternatif bir taşıma sistemi araştırılmış ve bu sisteminin enerji maliyetleri, alternatif enerji kaynaklarıyla beslenmesi durumunda ortaya çıkacak maliyet tablosu değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmelerden sonra olası mantıklı çözümler sunulup tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 10, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 20 Issue: 2 |
e-ISSN :1308-6529
Linking ISSN (ISSN-L): 1300-7688
All published articles in the journal can be accessed free of charge and are open access under the Creative Commons CC BY-NC (Attribution-NonCommercial) license. All authors and other journal users are deemed to have accepted this situation. Click here to access detailed information about the CC BY-NC license.