Dijitalleşme Sürecinde Yerel Medyanın Sorunları: Bolu Örneği
Year 2022,
Volume: 4 Issue: 1, 1 - 33, 30.06.2022
Sercan Çelikbaş
,
Selami Özsoy
Abstract
Yerel medya, internet ve yeni iletişim teknolojilerin gelişmesiyle birlikte küresel bir boyut kazanmıştır. Coğrafi ve kültürel vurgulara yapılan tanımlamalar internet ile birlikte değişmiştir. Yerel medya artık sınırları belli, bir yöreye ait gazetecilik faaliyetleri olmaktan ziyade her kesime hitap edebilmekte ve tüm dünyadaki okuyuculara ulaşabilmektedir. İnternet ve yeni iletişim teknolojileri, yerel medyaya haberi sunma ve ulaştırma açısından birtakım kolaylıklar sağlarken bilgi kirliliğine ve güvenirlilik problemlerine de yol açmıştır. Bu bağlamda dijitalleşmenin yerel medyaya etkilerini araştırmak önem kazanmaktadır. Bu çalışma, ilk olarak yerel medyayı tanımlarken dijitalleşmenin boyutlarını kavramak için gelişim süreçlerini de açıklamaktadır. Bu doğrultuda internet ve sosyal medya kavramları irdelenerek, değişen gazetecilik pratikleri açıklanmaya çalışılmış ve yerel medya ile ilişkisine değinilmiştir. Bu çalışmada dijitalleşmenin Bolu yerel medyasına etkileri araştırılmıştır. Bu amaçla yerel medya kuruluşlarındaki yetkili kişilerle görüşme gerçekleştirilmiştir. Yapılan görüşmeler analiz edilerek belirli temalara ulaşılmıştır. Bu temalar da anlamsal bakımından birbirini tamamlayacak şekilde ana temalar altında birleştirilmiştir. Sonuç olarak dijitalleşmenin Bolu yerel medyasını hem olumlu hem de olumsuz biçimde etkilediği gözlenmiştir.
References
- Alankuş, S. (2013). Yeni Habercilik Arayışları: Hak Odaklı Habercilik, Yurttaş Gazeteciliği, Barış Gazeteciliği. S. Alankuş (Dü.) içinde, Gazeteciliğe Başlarken: Okuldan Haber Odasına (s. 119-120). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
- Altun, A. (2005). Yerel Medya Çalışanlarının Eğitim İhtiyacı ve Yerel Medya Enstitü. iletişim : araştırmaları, 3(1-2), 75-104.
- Berg, L. B., & Lune, H. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (H. Aydın, Çev.) Konya: Eğitim Yayınevi.
- Canter, L. (2013). The interactive spectrum: The use of social media in UK regional newspapers. Convergence, 19(4), 472-495.
- Çakır, H. (2007). Geleneksel Gazetecilik Karşısında İnternet Gazeteciliği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(22), 123-149.
- Deuze, M. (1999). Journalism And The Web An Analysis of Skills and Standarts in an Online Enviroment. International Communication Gazette, 61(5), 373-390.
- Deuze, M., & Bardoel, J. (2001). Network journalism: converging competencies of old and new media professionals. Australian Journalism Review, 23(2), 91-103.
- Dominick, J. R. (2004). The Dynamics of Mass Communication: Media in the Digital Age (8th edition b.). Boston: Mcgraw-Hill.
- Gönenç, E. Ö. (2003). İnternet ve Türkiye'deki Gelişimi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(16), 87-98.
- Gulyas, A., & Baines, D. (2020). The Routledge Companion to Local Media and Journalism. London: Routledge.
- Gürcan, H., & Bekiroğlu, O. (2007). Türkiye'de İnternet Gazeteciliği Açısından Yerel Basının Genel Görünümü ve Bölgeler Arası Bir Değerlendirme. Selçuk İletişim, 5(1), 22-29.
- Hiebert, R. E., & Gibbons , J. S. (2000). Exploring Mass Media For A Changing World. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Publishers.
- Hinsley, A. W., Zúñiga, H. G., & Hinsley, A. W. (2009). Who interacts on the Web?: The intersection of users’ personality and social media use. Computers in Human Behavior, 26(2), 247-253.
- Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
- Karaduman, M. (2005). İnternet ve Gazetecilik. S. Alankuş (Dü.) içinde, Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya (s. 142). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
- Karaman, E. (2010). İnternet Gazeteciliği ve Yerel Medya: Muğla Örneği. Ankara.
- Lai, C.-H., & Tang, T. (2015). Understanding Local News Consumption and Community Participation via the Lens of Information Repertoires and Media Multiplexity. Mass Communication and Society, 18(3), 325-349.
- Lipschultz, J. H. (2018). Social Media Communication: Concepts, Practices, Data, Law and Ethics (Second edition b.). New York: Routledge.
- Ozan, R. (2003). Yerel Televizyon Derken. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 0(1), 577-590.
- Özcan, A. (2013). Yerel Basında Yeni Medya Uygulamaları. XVIII. Türkiye'de İnternet Konferansı (s. 29-33). İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
- Özgen, M. (2000). İnternet ve Türkiye'de İnternet Gazeteciliği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 0(10), 57-64.
- Pavlik, J. V. (2001). Journalism and New Media. New York: Columbia University Press.
- Rajendran, L., & Thesinghraja, P. (2014). The Impact of New Media on Traditional Media. Middle-East Journal of Scientific Research, 22(4), 609-616.
- Sencer, M. (1989). Toplumbilimlerinde Yöntem. İstanbul: Beta Yayınevi.
- Vural, A. M. (1999). Yerel Basın ve Kamuoyu. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
- Weeks, B. E., & Holbert, R. (2013). Predicting dissemination of news content in social media: A focus on reception, friending, and partisanship. Journalism & Mass Communication Quarterly, 90(2), 212-232.
- Yaşın, C. (2009). Türkiye'de Yerel Basının Yapısal Özellikleri ve Üretim Koşulları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 0(28), 115 - 151.
- Yavalar, D. E. (2013). Yerel Medya Bağlamında Kocaeli Medyası ve Sorunları. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yolcu, Ö. I. (2007). Yerel Gazetelerin İnternet Ortamındaki Görünümü. S. Gezgin (Dü.) içinde, Türkiye'de Yerel Basın. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
Year 2022,
Volume: 4 Issue: 1, 1 - 33, 30.06.2022
Sercan Çelikbaş
,
Selami Özsoy
References
- Alankuş, S. (2013). Yeni Habercilik Arayışları: Hak Odaklı Habercilik, Yurttaş Gazeteciliği, Barış Gazeteciliği. S. Alankuş (Dü.) içinde, Gazeteciliğe Başlarken: Okuldan Haber Odasına (s. 119-120). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
- Altun, A. (2005). Yerel Medya Çalışanlarının Eğitim İhtiyacı ve Yerel Medya Enstitü. iletişim : araştırmaları, 3(1-2), 75-104.
- Berg, L. B., & Lune, H. (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (H. Aydın, Çev.) Konya: Eğitim Yayınevi.
- Canter, L. (2013). The interactive spectrum: The use of social media in UK regional newspapers. Convergence, 19(4), 472-495.
- Çakır, H. (2007). Geleneksel Gazetecilik Karşısında İnternet Gazeteciliği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(22), 123-149.
- Deuze, M. (1999). Journalism And The Web An Analysis of Skills and Standarts in an Online Enviroment. International Communication Gazette, 61(5), 373-390.
- Deuze, M., & Bardoel, J. (2001). Network journalism: converging competencies of old and new media professionals. Australian Journalism Review, 23(2), 91-103.
- Dominick, J. R. (2004). The Dynamics of Mass Communication: Media in the Digital Age (8th edition b.). Boston: Mcgraw-Hill.
- Gönenç, E. Ö. (2003). İnternet ve Türkiye'deki Gelişimi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(16), 87-98.
- Gulyas, A., & Baines, D. (2020). The Routledge Companion to Local Media and Journalism. London: Routledge.
- Gürcan, H., & Bekiroğlu, O. (2007). Türkiye'de İnternet Gazeteciliği Açısından Yerel Basının Genel Görünümü ve Bölgeler Arası Bir Değerlendirme. Selçuk İletişim, 5(1), 22-29.
- Hiebert, R. E., & Gibbons , J. S. (2000). Exploring Mass Media For A Changing World. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Publishers.
- Hinsley, A. W., Zúñiga, H. G., & Hinsley, A. W. (2009). Who interacts on the Web?: The intersection of users’ personality and social media use. Computers in Human Behavior, 26(2), 247-253.
- Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
- Karaduman, M. (2005). İnternet ve Gazetecilik. S. Alankuş (Dü.) içinde, Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya (s. 142). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
- Karaman, E. (2010). İnternet Gazeteciliği ve Yerel Medya: Muğla Örneği. Ankara.
- Lai, C.-H., & Tang, T. (2015). Understanding Local News Consumption and Community Participation via the Lens of Information Repertoires and Media Multiplexity. Mass Communication and Society, 18(3), 325-349.
- Lipschultz, J. H. (2018). Social Media Communication: Concepts, Practices, Data, Law and Ethics (Second edition b.). New York: Routledge.
- Ozan, R. (2003). Yerel Televizyon Derken. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 0(1), 577-590.
- Özcan, A. (2013). Yerel Basında Yeni Medya Uygulamaları. XVIII. Türkiye'de İnternet Konferansı (s. 29-33). İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
- Özgen, M. (2000). İnternet ve Türkiye'de İnternet Gazeteciliği. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 0(10), 57-64.
- Pavlik, J. V. (2001). Journalism and New Media. New York: Columbia University Press.
- Rajendran, L., & Thesinghraja, P. (2014). The Impact of New Media on Traditional Media. Middle-East Journal of Scientific Research, 22(4), 609-616.
- Sencer, M. (1989). Toplumbilimlerinde Yöntem. İstanbul: Beta Yayınevi.
- Vural, A. M. (1999). Yerel Basın ve Kamuoyu. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
- Weeks, B. E., & Holbert, R. (2013). Predicting dissemination of news content in social media: A focus on reception, friending, and partisanship. Journalism & Mass Communication Quarterly, 90(2), 212-232.
- Yaşın, C. (2009). Türkiye'de Yerel Basının Yapısal Özellikleri ve Üretim Koşulları. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 0(28), 115 - 151.
- Yavalar, D. E. (2013). Yerel Medya Bağlamında Kocaeli Medyası ve Sorunları. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yolcu, Ö. I. (2007). Yerel Gazetelerin İnternet Ortamındaki Görünümü. S. Gezgin (Dü.) içinde, Türkiye'de Yerel Basın. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.