Bu
çalışmanın amacı ortaokul matematik öğretmen adaylarının ondalık gösterimlerle
çarpma ve bölme işlemlerinde kullandıkları hesaplamaya dayalı stratejileri incelemektir.
Bu amaçla, öğretmen adaylarının, ondalık gösterimlerle yapılan çarpma ve bölme
işlemlerinde ondalık işaretin yerini belirlemeye ilişkin performanslarına,
ondalık gösterimlerle çarpma ve bölme işlemlerini yaparken kullandıkları stratejilere
ve bu işlemleri yaparken ortaya çıkan hatalarına odaklanılmıştır. Çalışma
Ankara’da bir devlet üniversitesinde ilköğretim matematik öğretmenliği
programında Matematik öğretim yöntemleri-1 dersini alan 49 öğretmen adayının katılımıyla
gerçekleşmiştir. Veri toplama aracı olarak açık uçlu bir test uygulanmıştır. Bu
test çarpma ve bölme işlemlerinin her biri için 3 soru içermektedir. Ayrıca, bu
test verilen her bir soruya verilen cevabın gerekçesini ve düşünme yolunu açıklamayı
içermektedir. Öğretmen adaylarının bu sorulara verdikleri cevaplarının ve
açıklamalarının analizinde betimsel istatistik (frekans) ve nitel içerik
analizi yöntemleri kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda, öğretmen
adaylarının büyük çoğunluğunun çarpma ve bölme işlemlerinde ondalık işaretin
yerini doğru olarak belirlediği görülmüştür. Öğretmen adaylarının çözümleri kurala
dayalı ve hesapsal tahmine dayalı stratejiler olmak üzere iki kategoriye
ayrılmıştır. Kurala dayalı strateji altında kesre çevirme, ezber, kesri
genişletme ve üslü ifade yöntemlerinin; hesapsal tahmine dayalı strateji
altında ise ön-son, referans ve yuvarlama yöntemlerinin kullanıldığı
görülmüştür. Ayrıca, yanlış yapan az sayıda öğretmen adayı ezber veya kesre
çevirme yöntemlerini kullanırken hatalar yapmıştır.
Çarpma Bölme Ondalık gösterim Ortaokul matematik öğretmen adayları Ortaokul matematik öğretmen adayları kesir
The
aim of this study was to investigate prospective middle school mathematics
teachers’ use of computational strategies in multiplication and division of
decimals. In this respects, the focus was the teachers’ performances, strategies,
and errors in placing the decimal point in multiplication and division with
decimals. The participants were 49 prospective
middle school mathematics teachers in a public university. The data were
collected through a written test which included two sets of items on
multiplication and division with decimals. Descriptive statistics (frequency)
and qualitative content analysis were used in the data analysis. The findings
revealed that most of the teachers placed the decimal point correctly while
conducting multiplication and division operations with decimals. In addition, their
written explanations on their answers were divided into two categories as rule
based strategy and computational estimation based strategy. It was seen
that while the methods of convert to fraction, rote memorization, expand the
fraction and convert to exponential notation were categorized under the rule
based strategy, the methods of front-end, benchmark and rounding were categorized
under the computational estimation based strategies.
In addition, few participants who gave incorrect answers made errors in using
the methods of rote memorization and convert to fraction.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 12, 2017 |
Acceptance Date | December 11, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 2 |