Bu
çalışmada sınıf öğretmenliği öğrencilerinin bazı sosyo-demografik değişkenler
ile kopya çekmeye ilişkin tutumları, görüşleri ve benlik saygısı düzeyleri
arasında bir ilişkinin olup olmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma
ilişkisel tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini
Çukurova Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı öğrencileri
oluşturmuştur. Araştırmaya 481’i kız, 253’ü erkek olmak üzere toplam 734
öğrenci katılmıştır. Ölçme araçları olarak; Kopya Çekmeye İlişkin Tutum Ölçeği,
Kopya Çekmeye İlişkin Görüşler Anketi ve Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği
kullanılmıştır. Araştırma sonuçları incelendiğinde öğrencilerin cinsiyet ile
kopya çekme tutumları arasında anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Sınıf
düzeyi arttıkça öğrencilerin kopya çekmeye ilişkin olumsuz tutumlarının arttığı
anlaşılmıştır. Lisedeyken kopya çeken öğrencilerin, çekmeyenlere göre
üniversitede daha olumlu bir kopya çekme tutumuna sahip oldukları bulunmuştur.
Ayrıca genel not ortalaması yüksek olan öğrencilerin, düşük olan öğrencilere
göre kopya çekme tutumları daha olumsuz bulunmuştur. Öğrencilerin kopya çekme
tutumları ile benlik saygısı arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.
It was aimed to investigate whether there is a
relation between some socio-demographic variables and the attitudes of students
about cheating in the exam, opinions and self-esteem levels in this study. This
research is a descriptive study in the relational screening model. Students of
Çukurova University Primary School Teaching Department formed the sample of the
research. A total of 734 students, 481 female and 253 male, participated in the
research. As measurement tools; Attitude Scale for Cheating, Opinion Survey
regarding Cheating, and Rosenberg Self-Esteem Scale were used. When the results
of the research were investigated, it was seen that there was no significant
difference between the students' gender and cheating attitudes. It was observed
that when the class level increased, the negative attitudes of the students
towards cheating in the exam went up at the same time. It was found that
students who cheated on exams in high school had a more positive attitude of
cheating in college than those who did not.
In addition, students with a high GPA were found to be more negative
attitude compare than those who had a low GPA. There was no significant
relationship between students' attitudes towards cheating and self-esteem.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 27, 2019 |
Acceptance Date | August 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |