Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 1, 21 - 27, 30.03.2017
https://doi.org/10.22312/sdusbed.303098

Öz

Amaç: Çalışma öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarını incelemek amacı ile yapılmıştır.
Materyal-metot: Araştırmanın evrenini Gaziantep de bulunan bir Vakıf Üniversitesinde 2014-2015 öğretim yılına devam eden öğrenciler oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemi öğrenimine devam eden toplam 641 öğrenci oluşturmuş ve araştırmayı kabul eden 250 kız ve 198 erkek olmak üzere toplam 448 öğrenciye uygulanmıştır. Katılım oranı %69,8’dır. Veri toplama araçları, sosyo-demografik bilgi formu ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği’dir. Anket formu gözetim dahilinde uygulanmış, gerekli açıklamalar yapılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında, sayı, frekans, yüzdelik, T-testi ve Anova ile değerlendirilmiştir. Araştırmanın yürütülebilmesi için etik ve yasal izinler alınmış ve çalışmaya katılan öğrencilerden sözel onayları alınmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 21,0±1,9; %36,2’si Fizyoterapi, %29,7’si Beslenme, %28,1’i Hemşirelik, %6,0’ı Acil ve İlk Yardım programında okuduğu; %34,6’sı 1., %19,6’sı 2., %23,7’si 3., %22,1’i 4. sınıf da okuduğu; %55,8’inin kız, %44,2’sinin erkek , %64,5’inin çekirdek aileye sahip, %11,6’sının annelerinin okur-yazar olmadığı; %2,5’inin babalarının okur-yazar olmadığı; %42,9’unun annelerinin ev hanımı, %29,7’sinin babalarının memur olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda ölçekten alınan en yüksek puan 146 iken en düşük puan 56’dir ve alınan yüksek puanlar eşitlikçi tutuma, düşük puanlar ise geleneksel tutuma işaret etmektedir. Öğrencilerin sınıf bazında Toplumsal Cinsiyet Rolleri puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır (p<0,05). Farklılığın kaynağı 3. sınıfdan kaynaklandığı saptanmıştır. Öğrencilerin bölüm bazında Toplumsal Cinsiyet Rolleri puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir (F=4,686, p<0,05).
Sonuç: Öğrencilerin toplumsal cinsiyet rolleri açısından genel olarak eşitlikçi tutuma sahip oldukları saptanmıştır.

Kaynakça

  • 1. Aksoy N, T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü. Toplumsal Cinsiyete Duyarlı Bütçeleme ve Kadının Statüsü Genel Müdürlüğünün Rolü. Kadın Statüsü Uzmanlığı Tezi. 2006 Ankara.
  • 2. Parashar S, Dhar S, Dhar U. Perceptions of Values: A study of future professionals, Journal of Human Values 2004;10(2): 143-152.
  • 3. Kadılar E. Üç Kuşak Kadının Cinsiyet Rolleri: Ankara Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin Üniversitesi, 2011, Adana.
  • 4. Bhasin K. Gender workshops with men: Experiences and reflections. Gender and Development 1997; 5(2): 55-61.
  • 5. Akyüz B. 1965-1970 Dönemi Türk Sinemasnda Toplumsal Cinsiyet, Bedensellik ve Dans Temsiliyetleri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011, İstanbul.
  • 6. Akın A, Demirel S. Concept of gender and its effects on health, Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi Halk Sağlığı Özel Eki 2003; 25(4): 73-82.
  • 7. Zeyneloğlu S, Terzioğlu F. Toplumsal cinsiyet rolleri tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2011; 40: 409-420.
  • 8. Aşılı G. Üniversite öğrencilerinin cinsiyet rolleri ve ego durumları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2001.
  • 9. Birleşmiş Milletler Genel Kurulu (1948) İnsan HaklarıEvrensel Bildirgesi. http://www.tbmm.gov.tr/komisyon/insanhaklari/pdf01/203-208.pdf; (Erişim Tarihi: 23.04.2016)
  • 10. Yılmaz DV, Zeyneloğlu S, Kocaöz S, Kısa S, Taşkın L, Eroğlu K. Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 2009; 6(1): 775-91.
  • 11. Öngen B, Aytaç S. Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi, Sosyoloji Konferansları 2013; 48(2): 1-18.
  • 12. Önder ÖR, Yalçın AS, Göktaş B. The Attıtude Of The Health Instıtutıons Management Department Students Towards Socıal Sexual Roles. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi 2013; 2(1-2-3); 55-78.
  • 13. Aydın M, Özen BE, Yılmaz GŞ, Sungur MA. Attıtudes Of Nursıng Students Regardıng To Gender Roles. AIBU Journal of Social Sciences 2016; 16(1): 223-242.
  • 14. Sis ÇA, Pasinlioğlu T, Tan G, Koyuncu H. Determination of University Students’ Attitudes about Gender Equality, Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2013; 21(3): 181-186.
  • 15. Pınar G, Taşkın L, Eroğlu K. The Behaviours of the Students in Dormitory of Baskent University Against Sexual Role Patterns. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2008; 47–57.
  • 16. Kodan Çetinkaya S. Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Nesne Psikoloji Dergisi 2013; 1(2): 21-43.
  • 17. Seçgin F, Tural A. ‘Sınıf öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları, e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences 2011; 6(4): 2446-58.

The Attitudes of the University Students’ Regarding the Gender Roles

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 1, 21 - 27, 30.03.2017
https://doi.org/10.22312/sdusbed.303098

Öz

Objective: The study was conducted in order to examine the students’ attitudes regarding the gender roles. The target population of the study was consisted of the students continuing to the 2014-2015 academic year of a Foundation University located in Gaziantep.

Material-Method: The sample of the research consisted of 641 students who continue their studies and it was applied to a total of 448 students including 250 girls and 198 boys who accepted the research. The participation rate is 69.8 %. The Attitude Scale is the data collection tools, socio-demographic information form and gender roles. The questionnaire was applied under supervision and the necessary explanations were made. The obtained data were evaluated in SPSS program with number, frequency, percentage, T-test and ANOVA. In order to be able to conduct the research, the ethical and legal permissions and verbal approvals were taken from the students participated to the study.

Results: It was determined that the average age of the students participating in the study was 21.0 ± 1.9; the students are studied as follows, 36.2% in Physiotherapy, 29.7% in Nutrition, 28.1% in Nursing, 6.0% in Emergency and First Aid program; their grades are as follows, 34.6% in 1st grade, 19.6% in 2nd grade, 23.7% in 3rd grade, 22.1% in 4th grade; 55.8% female, 44.2% male; 64.5% have an elementary family; 11.6% of the students’ mothers are not literate; 2.5% of the students’ fathers are not literate; 42.9% of their mothers are housewives, 29.7% of their fathers are officials. As a result of the research, while the highest score received from the scale is 146, the lowest score is 56 and the high scores received indicate the egalitarian attitude, as of the low scores indicate the traditional attitude. Among the grade based Gender Roles scores of the students’ significant differences were found statistically (p<0.05). It was determined that the discrepancy source is originated from the 3rd grade. Among the section based Gender Roles scores of the students’ significant differences were found statistically (F=4.686, p<0.05).

Conclusion: It was determined that the students have an egalitarian attitude in general in terms of their gender roles.

Kaynakça

  • 1. Aksoy N, T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü. Toplumsal Cinsiyete Duyarlı Bütçeleme ve Kadının Statüsü Genel Müdürlüğünün Rolü. Kadın Statüsü Uzmanlığı Tezi. 2006 Ankara.
  • 2. Parashar S, Dhar S, Dhar U. Perceptions of Values: A study of future professionals, Journal of Human Values 2004;10(2): 143-152.
  • 3. Kadılar E. Üç Kuşak Kadının Cinsiyet Rolleri: Ankara Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin Üniversitesi, 2011, Adana.
  • 4. Bhasin K. Gender workshops with men: Experiences and reflections. Gender and Development 1997; 5(2): 55-61.
  • 5. Akyüz B. 1965-1970 Dönemi Türk Sinemasnda Toplumsal Cinsiyet, Bedensellik ve Dans Temsiliyetleri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2011, İstanbul.
  • 6. Akın A, Demirel S. Concept of gender and its effects on health, Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi Halk Sağlığı Özel Eki 2003; 25(4): 73-82.
  • 7. Zeyneloğlu S, Terzioğlu F. Toplumsal cinsiyet rolleri tutum ölçeğinin geliştirilmesi ve psikometrik özellikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2011; 40: 409-420.
  • 8. Aşılı G. Üniversite öğrencilerinin cinsiyet rolleri ve ego durumları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2001.
  • 9. Birleşmiş Milletler Genel Kurulu (1948) İnsan HaklarıEvrensel Bildirgesi. http://www.tbmm.gov.tr/komisyon/insanhaklari/pdf01/203-208.pdf; (Erişim Tarihi: 23.04.2016)
  • 10. Yılmaz DV, Zeyneloğlu S, Kocaöz S, Kısa S, Taşkın L, Eroğlu K. Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 2009; 6(1): 775-91.
  • 11. Öngen B, Aytaç S. Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve yaşam değerleri ilişkisi, Sosyoloji Konferansları 2013; 48(2): 1-18.
  • 12. Önder ÖR, Yalçın AS, Göktaş B. The Attıtude Of The Health Instıtutıons Management Department Students Towards Socıal Sexual Roles. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi 2013; 2(1-2-3); 55-78.
  • 13. Aydın M, Özen BE, Yılmaz GŞ, Sungur MA. Attıtudes Of Nursıng Students Regardıng To Gender Roles. AIBU Journal of Social Sciences 2016; 16(1): 223-242.
  • 14. Sis ÇA, Pasinlioğlu T, Tan G, Koyuncu H. Determination of University Students’ Attitudes about Gender Equality, Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2013; 21(3): 181-186.
  • 15. Pınar G, Taşkın L, Eroğlu K. The Behaviours of the Students in Dormitory of Baskent University Against Sexual Role Patterns. Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi 2008; 47–57.
  • 16. Kodan Çetinkaya S. Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Nesne Psikoloji Dergisi 2013; 1(2): 21-43.
  • 17. Seçgin F, Tural A. ‘Sınıf öğretmenliği bölümü öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları, e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences 2011; 6(4): 2446-58.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatma Geçici

Aysun Göllüce Bu kişi benim

Elif Güvenç Bu kişi benim

Saliha Çelik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2017
Gönderilme Tarihi 30 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Geçici F, Göllüce A, Güvenç E, Çelik S. Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2017;8(1):21-7.

Cited By










Üniversite Öğrencilerinin Cinsel Mitlere İlişkin İnanç ve Tutumları
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi
https://doi.org/10.31020/mutftd.720744


















Cc-by-nc-nd-icon-svg

Creative Commons Attribution 4.0 International License 

Atıf gereklidir, ticari olmayan amaçlarla kullanılabilir ve değişiklik yapılarak türev eser üretilemez.