Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zeka ve Meslek Algısı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi

Yıl 2019, Cilt: 10 Sayı: 4, 389 - 402, 13.12.2019

Öz

Amaç: Bu çalışma; Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zeka ve meslek
algısı arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla tanımlayıcı olarak planlandı ve
gerçekleştirildi.



Materyal-Metot: Araştırma, Kırklareli Üniversitesi Sağlık
Yüksekokulu 2015-2016 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 949 öğrenci üzerinde
yapıldı. Verilerin toplanmasında; öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerini
içeren bir anket formu, duygusal zeka değerlendirme ölçeği ve meslek algısı
ölçeği kullanıldı.
Verilerin analizi; SPSS 18.0 for Windows paket
programında %95 güvenle yapıldı.



Bulgular: Elde edilen veriler sonucunda, öğrencilerin
yaş ortalamasının 20,11 olduğu, %82,3’nün kız ve %17,7’sinin erkek öğrenciden
oluştuğu saptandı. Öğrencilerin duygusal zeka toplam puan ortalaması 134,2
±29,9, meslek algısı toplam puan ortalaması
115,5
±24,0 olarak bulundu. Ayrıca, araştırma kapsamına alınan sağlık
yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri orta, meslek algıları yüksek
düzeyde olduğu, duygusal zeka alt faktörlerinin orta düzeyde, meslek algısı alt
faktörlerinin yüksek düzeyde olduğu belirlendi.
Dahası, öğrencilerin
sosyo-demografik özelliklerinin duygusal zeka ve meslek algısını etkilediği
saptandı.



Sonuç: Duygusal zeka toplam puan ortalaması ile meslek algısı toplam puan
ortalaması arasında pozitif yönlü istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki
belirlendi. 

Kaynakça

  • 1. Aslan Ş. Duygusal zeka dönüşümcü ve etkileşimci liderlik. Eğitim Yayınevi, Konya. 2013.
  • 2. Doğan S, Demiral Ö. Kurumların başarısında duygusal zekanın yeri ve önemi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 2007; 14(1):209-30.
  • 3. Aksaraylı M, Özgen I. Akademik kariyer gelişiminde duygusal zekanın rolü üzerine bir araştırma. Ege Akademik Bakış Dergisi, 2008; 8(2): 755-69.
  • 4. Erdoğdu Y. Duygusal zeka’nın bazı değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 2008; 7(23): 62-76.
  • 5. Goleman D. Duygusal zeka neden IQ’ dan daha önemlidir?. çev. Seçkin Yüksel. İstanbul: Varlık Yayınları, 2011.
  • 6. Burak F. Sağlık kurumları yönetiminde duygusal zekanın önemi. Akademik Bakış Dergisi, 2014;43: 1-22.
  • 7.Türk Dil Kurumu, (2019). http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5cbc4d7ff23216.11540513 (Erişim: 21.04.2019).
  • 8. Karadağ A. Meslek olarak hemşirelik. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 2002; 5(2): 55-62.
  • 9. Korkmaz F. ve Görgülü S. Hemşirelerin, meslek ölçütleri bağlamında hemşireliğe ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2010; 17(1): 1-17.
  • 10. Korkmaz F. Meslekleşme ve ülkemizde hemşirelik. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2011;18(2): 59-67.
  • 11. Brown D. The role of work and cultural values in occupational choice, satisfaction, and success: A theoretical statement. Journal of Counseling & Development, 2002; 80(1): 48-56.
  • 12. Ünlü S, Özgür G, Gümüş B.A. Hemşirelik yüksekokulundaki öğrencilerin hemşirelik mesleği ve eğitimi ile ilgili görüş ve beklentileri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2008;24(1): 43-56.
  • 13. Karadağ G, Pekmezci S, Sapçı E. Hemşirelik öğrencilerinin eğitim ve mesleğe yönelik düşünce ve beklentileri. Gaziantep Med J, 2015;21(1): 26-31.
  • 14. Yılmaz T.F, Şen T.H, Demirkaya F. Hemşirelerin ve ebelerin mesleklerini algılama biçimleri ve gelecekten beklentileri. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi, 2014;1(3): 130-39.
  • 15. Ergin EF. Üniversite öğrencilerinin sahip oldukları duygusal zeka düzeyi ile 16 kişilik özelliliği arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya, 2000.
  • 16. Eşer İ, Khorshid L, Denat Y. Hemşirelik mesleğini algılama ölçeği geçerlik güvenirlik çalışması. Çınar Dergisi, 2006;10(1): 31-39.
  • 17. Kaya H, Keçeçi, A. Bir hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri. İstanbul Üniversitesi F.N.H.Y.O. Dergisi, 2004;13(52): 39-47.
  • 18. Ünsar S, Yıldız Fındık Ü, Kurt Sadırlı S, Erol Ö, Ünsal S. (2009). Edirne Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri. Üniversite ve Toplum, 2009; 9(1): 13-27.
  • 19. Avşar G, Kaşıkcı, M. Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinde duygusal zeka düzeyi, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2010;13(1): 1-6.
  • 20. Sevindik F, Uncu F, Güneş Dağ, D. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zeka düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Tıp Dergisi, 2012; 26(1): 21-26.
  • 21. Oğan E, Yücel B. Meslek yüksekokulu öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerinin incelenmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2017;7(3): 445-61.
  • 22. Yiğitbaş Ç, Deveci SE, Açık Y, Ozan AT, Oğuzöncül AF. Sağlık eğitimi alan bir grup öğrencinin empatik eğilim ve becerisi. S.D.Ü Sağlık Bilimleri Dergisi, 2013;4(1):7-13.
  • 23.Yılmaz E, Özkan, S. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2011; 4(1): 39-52.
  • 24. Girgin G. Öğrencilerinde duygusal zekanın bazı değişkenler açısından incelenmesi. KKTC Milli Eğitim Dergisi, 2009; 3: 1-12.
  • 25. Tambağ H, Öte. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi, 2014;11(1): 41-46.
  • 26. Yeniçeri EN, Yıldız E, Seydaoğulları A, Güleç S. Sakallı Çetin E. Baldemir E. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinde duygusal zeka ve empati ilişkisi. Türkiye Aile Hekimliği Dergisi, 2015; 19(2): 99-107.
  • 27. Aşan Ö, Özyer K. Duygusal zekaya etki eden demografik faktörlerin saptanmasına yönelik ampirik bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2003; 21(1): 151-167.
  • 28. Kuzu A, Eker F. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka ve iletişim becerilerinin diğer üniversite öğrencileri ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 2010;12(3): 14-29.
  • 29. Korkman H, Deniz M. E. Üniversite öğrencilerinin bazı demografik değişkenlerinin yükleme karmaşıklığı, duygusal zeka ve akıcı zeka çerçevesinde incelenmesi.Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 2014; 2(2): 14-28.
  • 30. San Turgay, A, Karaca, B, Çeber, E, Aydemir, G. Hemşirelik öğrencilerinin mesleği algılayışları. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2005; 8(1): 54-62.
  • 31. Dinç S, Kaya Ö, Şimşek Z. Harran Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin hemşirelik mesleği hakkındaki bilgi, düşünce ve beklentileri. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2007;10(1): 1-9.
  • 32. Eskimez Z, Öztunç G, Alparslan N. Lise son sınıfta okuyan kız öğrencilerin hemşirelik mesleğine ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 2008; 15(1): 58-67.
  • 33. Kızğut S, Ergöl Ş. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin hemşireliği algılayışı hemşirelik rollerine ve hemşireliğin geleceğine bakışı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2011; 14(2): 10-15.
  • 34. Yurtsal Z.B, Biçer S, Duran O, Şahin A, Arslan M, Yavrucu Ö.K. Sağlık bilimleri fakültesi ebelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin mesleğe ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2014;2(2): 15-25.
  • 35. İnce S, Khorshid L. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2015;18(3): 163-171.
  • 36. Kırdağ, N. Hemşirelik mesleğinin seçiminde ilişkili olan faktörler. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 2015;8(4): 226-231.
  • 37. Şirin A, Öztürk R, Bezci G, Çakar G, Çoban A. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi ve Mesleği Uygulamaya Yönelik Görüşleri. Dirim Tıp Gazetesi, 2008; 83: 69-75.
  • 38. Göz F, Erkan M. Sağlık memurluğu öğrencilerinin mesleki düşünce görüş ve sorunları. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2006;1(2): 37-50.
  • 39. Andsoy I.I, Güngör T, Bayburtluoğlu,T. Karabük Üiversitesi Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinin hemşireliği tercih etme nedenleri ve mesleğin geleceği ile ilgili görüşleri, Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 2012; 1(1): 124-30.
  • 40. Derya Beydağ K, Gündüz A, Gök Özer F. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eğitimlerine ve mesleklerine bakış açıları, meslekten beklentileri. Pamukkale Tıp Dergisi, 2008;1(3): 137-142.
  • 41. Ünal S. Hemşirelik öğrencilerinin sosyodemografik özellikleri ve hemşirelik mesleğini seçme nedenleri. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 2008;16(63): 179-187.
  • 42. Sarıkaya T, Khorshıd L. Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen etmenlerin incelenmesi: Üniversite öğrencilerinin meslek seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2009; 7(2): 393-423.
  • 43. Kalkım A, Sağkal Midilli T, Uğurlu E, Gülcan E. Hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimi ve etkileyen değişkenlerin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi, 2015; 4: 41-60.
  • 44. Kobya Bulut H, Erdol H, Yesilsicek Calık K, Aydın M, Yılmaz G. Evaluation of Occupational Professionalism of Final Year Nursing Students of a University. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 186; 2015: 445-50.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gürcan Zorlu Bu kişi benim 0000-0002-6932-5669

Aygül Yanık 0000-0001-6736-0391

Yayımlanma Tarihi 13 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 25 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 4

Kaynak Göster

Vancouver Zorlu G, Yanık A. Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinde Duygusal Zeka ve Meslek Algısı Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;10(4):389-402.

Cc-by-nc-nd-icon-svg

Creative Commons Attribution 4.0 International License 

Atıf gereklidir, ticari olmayan amaçlarla kullanılabilir ve değişiklik yapılarak türev eser üretilemez.