BibTex RIS Cite

Yoğun yüklenmeli beden eğitimi ve vücut geliştirme programlarının antropometrik özellikler üzerine etkisi

Year 2008, Volume: 15 Issue: 4, 23 - 27, 29.05.2009

Abstract

Süleyman Demirel Üniversitesi
TIP FAKÜLTESİ DERGİSİ: 2008 Aralık; 15 (4)

Yoğun yüklenmeli beden eğitimi ve vücut geliştirme programlarının antropometrik özellikler üzerine etkisi

Fatih Kılınç

Özet
Amaç: sedanter üniversite öğrencilerin 14 haftalık yoğun yüklenmeli beden eğitimi ve vücut geliştirme programlarının kas çevresi ve deri altı yağ değerleri üzerine olan etkisinin araştırılmasıdır. Gereç ve Yöntem: Araştırmaya 21 bayan öğrenci gönüllü olarak katıldı. Araştırmaya katılan bayan öğrencilerin ortalama yaşları 18.1±0.4 yıl, boyları 1.58±0.03 m., ve vücut ağırlıkları da 55.4±10.7 kg.dı. 2007-2008 Eğitim öğretim dönemi başlangıcında ve sonunda testleri yapıldı. Uygulanan program 14 hafta ve haftada 6 saat olarak planlandı. Araştırmada antropometrik ölçümlerden, extiremite çevre ve deri altı yağ ölçümleri alındı. Istatistikî yöntem olarak aritmetik ortalama, standart sapma değerleri alınarak ön-test ve son-test değerleri karşılaştırıldı. Bulgular: Ön-test ve son-test çevre ölçümleri arasında kol, önkol, göğüs, bel, kalça ve bacak bölgelerinde önemli düzeyde artış olduğu bulundu (p<0.05). Deri altı yağ ölçümlerinden de biceps, triceps, pectoral, subscapula, iliac, quadriceps ve vücut yağ yüzdeleri arasında önemli artış olduğu bulundu (p<0.05). Sonuç: Elde ettiğimiz verilere dayanarak beden eğitimi ve vücut geliştirme programlarında yoğun çalışmaların kassal gelişimi etkilediği ancak deri altı yağ değerlerinin ve vücut yağ yüzdesinde de düşük değerlerinde etkili olmadığı belirlenmiştir. Vücut geliştirme programlarına ek olarak aerobik antrenmanların da programda yer verilmesinin yararlı olacağı söylenebilir.

Anahtar kelimeler: Antropometri, Performans

Abstract

The Effects of Physical Education and Body-Building Programmes of Intensive Load on Anthropometric Characteristics. Aim; The aim of this study is to investige what the sedentary university students. physical education an body-building programmes of intensive load for 14 weeks, which take the place in educational schedules, are the effects about circum muscles and skinfold thickness from anthropometric characteristics. Material and method; The subjects for this study were 21 volunteer female students. The avarage ages of the students
were 18.1±0.4 years, heights were 1.58±0.03 meters and bodyweights were 55.4±10.7 kilogrammes. At the beginning an at the end of educational year. Tests were done. The applied programme was planned for 14 weeks and for 6 hours a week.In this study, measurements of skinfold fat and extiremity circum from antropometric measures were taken. As a statistic method, mean a score and standart deiviation values were taken and paired-t- test was done. Findings:Between first and last circum measurements, it was found a
significant increase in arm, forearm, chest, waist, hip and calf (p<0.05).From the measurements of skinfold fat, it was found a significant increase among the percentages of biceps, triceps, pectoral, supscapula, iliac, quadriceps and body fat(p<0.05). Conclusion: According to the data we got intensive trainings in physical education and body-building programmes affected muscle development but it was determined that skinfold values and body fat percentage weren.t in low values.In addition to body-building programmes, it can be said that aerobic trainings will be useful if they take place in Schedule.

Key words: Anthropometry, Performance.

References

  • Berggren, F., Physical inactivity- why the problem is
  • too important to be taken serious and how lifelong quality education of the whole person may prosper by new international partnerships, The 46th Ichper Anniversary World Congress, Novemeber, 2005;19.
  • Gyurcsik, NC, Bray, SR, Brittain, DR, Coping with barriers to vigorous physical activity during transition to university, Family & Community Health, 2004; 27:130-142.
  • Sinclair, KM, Hamlin, MJ, Steel, GD, Physical activity levels of first-year new zealand university students, youth studies Australia,2005;24(1):38-42. (. html).
  • Kasap, H.: “Eðitimde Beden Eðitimi yöntemlerinin yeri ve önemi”, Marmara Üniversitesi Beden Eðitimi ve Spor Dergisi, Ýstanbul, 1993.
  • Çalýþ, M, Ergen, E, Turnagöl H, Arslan, O, Beden Eðitimi derslerinin bir öðretim yýlý boyunca 15-16 yaþ grubu öðrenciler üzerinde fizyolojik etkilerinin Eurofit test bataryasý ile izlenmesi, Spor Bilimleri 2. Ulusal Kongresi Bildirileri, 1992;367-369
  • Kurt, Ý, Orta öðretim kurumlarýnda Beden Eðitimi ve Spor alaný dersleri uygulamalarýnýn program geliþtirme ilkeleri kapsamýnda incelenmesi, Atatürk Üniversitesi Beden Eðitimi ve Yüksek Okulu, I.Spor Kongresi Bildirileri, Ankara, 1998;15-22.
  • Rona MÞ, Gökmen H, Gazi Üniversitesi öðrencilerinin beden eðitiminin amaçlarýný algýlama düzeyleri, Hacettepe Ünv. Spor Bilimleri Dergisi, 1995; 6(2- 3):13-22.
  • Özer,K, Antropometri, Sporda Morfolojik Planlama, Kazancý Matbaasý, Ýstanbul, 1993:47-60
  • Zorba E, Ziyagil MA: Vücut Kompozisyonu ve Ölçüm Metotlarý, Erek Ofset, Trabzon 1995: 252-82.
  • Zorba E., Saygýn Ö., Fiziksel Aktivite ve Fiziksel Uygunluk, Bedray Basýn Yayýn ve Ýnþ. San.Tic. Ltd. 2007-2008
  • Çokivecan F, Beden Eðitimi ve Spor yüksekokulunda 4 yýllýk Beden Eðitimi ve Spor antrenmanlarýnýn kýz öðrencilere kazandýrdýðý fizyolojik özellikler, Ege Üniversitesi Saðlýk Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 1981.
  • Kandeydi H, Beden Eðitimi ve Spor Yüksekokulunda Beden Eðitimi ve Spor antrenmanlarýnýn erkek öðrencilere kazandýrdýðý fizyolojik özellikler, Ege Üniversitesi Saðlýk Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 1982.
  • Varol, R, Karakýzmýrak O, Onat T, Üniversite öðrencisi basketbolcu, futbolcu ve vücut geliþtirmecilerin serum lipid deðerleri ve aerobik kapasiteleri, Spor Hekimliði Dergisi, 25 (1):53-61
  • Tamer K, Sporda Fiziksel-Fizyolojik Performansý Ölçülmesi ve Deðerlendirmesi, Baðýrgan Yayýmevi, Kültür Matbaasý, Ankara, 2000.
  • Açýkada, C, Ergen, E, Alpar, R, Sarpyener, K, Erkek sporcularda vücut kompozisyonu parametrelerinin incelenmesi, Spor Bilimleri Dergisi, 1991; 2(2):11.
  • Türkmen S, Kayatekin, M, Varol, R, Özgönül, H, Beden eðitimi derslerinin bir öðretim yýlý boyunca ambulans ve acil bakým teknikerliði öðrencileri üzerindeki fiziksel-fizyolojik etkileri, Ege Üniversitesi Performans dergisi, 1995; 1 ( 3):141-144.
  • Koþar, NÞ, Kin, A, Aþçý, FH, 10 haftalýk fiziksel etkinlik programýna katýlmanýn fiziksel uygunluða etkisi, Hacettepe Ünv. Spor Bilimleri Dergisi, 1998; 9,(2-3):3.
  • Zorba E, Yaman R, Yýldýrým S, Saygýn Ö, 18-24 yaþ grubu sedanter bayan öðrencilerde 8 haftalýk step uygulamasýnýn bazý fiziksel uygunluk ve Antropometrik deðerlere etkisi, 1. Gazi Beden Eðitimi ve Spor Bilimleri Kongresi Kitapçýðý, Ankara 2000:74-79
  • Akdur, H, Yiðit, Z, Balota, N, Effects of the walking and step aerobic exercises programs on physical fitness in obese women, The 8th Ichper Anniversary World Congress Abstract Books, Novemeber, 2004:86.
  • Göksu, CÖ, Akdur, H, Ülger N, Yiðit Z, The effect of the 10-weeks aerobic exercise programme of the young, working sedantary ýndividuals on the their physical fitness levels and blood prameters, The 8th Ichper Anniversary World Congress Abstract Books, Novemeber, 2004:88.
  • Hacýsoftaoðlu Ý, Ýrkin D, Cinemre A, Bulgu N, The effects of weight traininig on views of female and male university students about their bodies, The 8th Ichper Anniversary World Congress Abstract Books, Novemeber, 2004:92.
  • Erkmen N, Baþtug G, Taþgýn Ö, The Effects of Aerobic Traininig Program on the Physical Fitness in Young Women, The 8th Ichper Anniversary World Congress Abstract Books, Novemeber, 2004:88.
  • Ökmen, AÞ, Erdemir, Ý, Tekin, HA, Beden Eðitimi, Resim ve Müzik seçmeli dersi alan öðrencilerin toplumsallaþma düzeylerinin karþýlaþtýrýlmasý, 9.Uluslararasý Spor Bilimleri Kongre Programý, Muðla, 2007:867.
Year 2008, Volume: 15 Issue: 4, 23 - 27, 29.05.2009

Abstract

References

  • Berggren, F., Physical inactivity- why the problem is
  • too important to be taken serious and how lifelong quality education of the whole person may prosper by new international partnerships, The 46th Ichper Anniversary World Congress, Novemeber, 2005;19.
  • Gyurcsik, NC, Bray, SR, Brittain, DR, Coping with barriers to vigorous physical activity during transition to university, Family & Community Health, 2004; 27:130-142.
  • Sinclair, KM, Hamlin, MJ, Steel, GD, Physical activity levels of first-year new zealand university students, youth studies Australia,2005;24(1):38-42. (. html).
  • Kasap, H.: “Eðitimde Beden Eðitimi yöntemlerinin yeri ve önemi”, Marmara Üniversitesi Beden Eðitimi ve Spor Dergisi, Ýstanbul, 1993.
  • Çalýþ, M, Ergen, E, Turnagöl H, Arslan, O, Beden Eðitimi derslerinin bir öðretim yýlý boyunca 15-16 yaþ grubu öðrenciler üzerinde fizyolojik etkilerinin Eurofit test bataryasý ile izlenmesi, Spor Bilimleri 2. Ulusal Kongresi Bildirileri, 1992;367-369
  • Kurt, Ý, Orta öðretim kurumlarýnda Beden Eðitimi ve Spor alaný dersleri uygulamalarýnýn program geliþtirme ilkeleri kapsamýnda incelenmesi, Atatürk Üniversitesi Beden Eðitimi ve Yüksek Okulu, I.Spor Kongresi Bildirileri, Ankara, 1998;15-22.
  • Rona MÞ, Gökmen H, Gazi Üniversitesi öðrencilerinin beden eðitiminin amaçlarýný algýlama düzeyleri, Hacettepe Ünv. Spor Bilimleri Dergisi, 1995; 6(2- 3):13-22.
  • Özer,K, Antropometri, Sporda Morfolojik Planlama, Kazancý Matbaasý, Ýstanbul, 1993:47-60
  • Zorba E, Ziyagil MA: Vücut Kompozisyonu ve Ölçüm Metotlarý, Erek Ofset, Trabzon 1995: 252-82.
  • Zorba E., Saygýn Ö., Fiziksel Aktivite ve Fiziksel Uygunluk, Bedray Basýn Yayýn ve Ýnþ. San.Tic. Ltd. 2007-2008
  • Çokivecan F, Beden Eðitimi ve Spor yüksekokulunda 4 yýllýk Beden Eðitimi ve Spor antrenmanlarýnýn kýz öðrencilere kazandýrdýðý fizyolojik özellikler, Ege Üniversitesi Saðlýk Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 1981.
  • Kandeydi H, Beden Eðitimi ve Spor Yüksekokulunda Beden Eðitimi ve Spor antrenmanlarýnýn erkek öðrencilere kazandýrdýðý fizyolojik özellikler, Ege Üniversitesi Saðlýk Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 1982.
  • Varol, R, Karakýzmýrak O, Onat T, Üniversite öðrencisi basketbolcu, futbolcu ve vücut geliþtirmecilerin serum lipid deðerleri ve aerobik kapasiteleri, Spor Hekimliði Dergisi, 25 (1):53-61
  • Tamer K, Sporda Fiziksel-Fizyolojik Performansý Ölçülmesi ve Deðerlendirmesi, Baðýrgan Yayýmevi, Kültür Matbaasý, Ankara, 2000.
  • Açýkada, C, Ergen, E, Alpar, R, Sarpyener, K, Erkek sporcularda vücut kompozisyonu parametrelerinin incelenmesi, Spor Bilimleri Dergisi, 1991; 2(2):11.
  • Türkmen S, Kayatekin, M, Varol, R, Özgönül, H, Beden eðitimi derslerinin bir öðretim yýlý boyunca ambulans ve acil bakým teknikerliði öðrencileri üzerindeki fiziksel-fizyolojik etkileri, Ege Üniversitesi Performans dergisi, 1995; 1 ( 3):141-144.
  • Koþar, NÞ, Kin, A, Aþçý, FH, 10 haftalýk fiziksel etkinlik programýna katýlmanýn fiziksel uygunluða etkisi, Hacettepe Ünv. Spor Bilimleri Dergisi, 1998; 9,(2-3):3.
  • Zorba E, Yaman R, Yýldýrým S, Saygýn Ö, 18-24 yaþ grubu sedanter bayan öðrencilerde 8 haftalýk step uygulamasýnýn bazý fiziksel uygunluk ve Antropometrik deðerlere etkisi, 1. Gazi Beden Eðitimi ve Spor Bilimleri Kongresi Kitapçýðý, Ankara 2000:74-79
  • Akdur, H, Yiðit, Z, Balota, N, Effects of the walking and step aerobic exercises programs on physical fitness in obese women, The 8th Ichper Anniversary World Congress Abstract Books, Novemeber, 2004:86.
  • Göksu, CÖ, Akdur, H, Ülger N, Yiðit Z, The effect of the 10-weeks aerobic exercise programme of the young, working sedantary ýndividuals on the their physical fitness levels and blood prameters, The 8th Ichper Anniversary World Congress Abstract Books, Novemeber, 2004:88.
  • Hacýsoftaoðlu Ý, Ýrkin D, Cinemre A, Bulgu N, The effects of weight traininig on views of female and male university students about their bodies, The 8th Ichper Anniversary World Congress Abstract Books, Novemeber, 2004:92.
  • Erkmen N, Baþtug G, Taþgýn Ö, The Effects of Aerobic Traininig Program on the Physical Fitness in Young Women, The 8th Ichper Anniversary World Congress Abstract Books, Novemeber, 2004:88.
  • Ökmen, AÞ, Erdemir, Ý, Tekin, HA, Beden Eðitimi, Resim ve Müzik seçmeli dersi alan öðrencilerin toplumsallaþma düzeylerinin karþýlaþtýrýlmasý, 9.Uluslararasý Spor Bilimleri Kongre Programý, Muðla, 2007:867.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Fatih Kılınç

Publication Date May 29, 2009
Submission Date May 28, 2009
Published in Issue Year 2008 Volume: 15 Issue: 4

Cite

Vancouver Kılınç F. Yoğun yüklenmeli beden eğitimi ve vücut geliştirme programlarının antropometrik özellikler üzerine etkisi. Med J SDU. 2009;15(4):23-7.

                                                                                               14791 


Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi/Medical Journal of Süleyman Demirel University is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International.