Changes in educational
environments have highlighted the importance of e-learning content and resulted
in a number of projects to enable teachers to develop, use and share such
content. Led by the Ministry of National Education in Turkey, the FATIH Project
is the largest educational project in Turkey in terms of coverage, funding and
target audience. Within the scope of this project, teachers have been trained
in the use of technology, and they were provided with an opportunity to develop
technological materials and share them in environments such as the Network for
Education and Information Technologies (NEIT). The website of the network,
eba.gov.tr, hosts1,905,568 users and 73,440 e-materials, including visuals,
videos, audios, journals, documents and e-books. The website is a huge social
platform that can support teachers using technology in their classes, and its
number of users and e-materials is constantly rising. The
purpose of this study was to identify the abilities of primary teachers to
design e-learning content. First, all the e-learning content shared by teachers
on the NEIT was reviewed, in addition to the public profile of the uploading
users. This was followed by an in-depth analysis of the e-materials on the
website, which contained 55,747 visuals, 7,786 videos, 4,395 tapes, 28
e-contents and 1,673 e-books. Finally, the findings were presented in tables
and interpreted.
E-learning content Primary teachers The Network for Education and Information Technologies E-content development
Günümüzde eğitim ortamlarında yaşanan
değişimlerle birlikte elektronik içerikler önem kazanmış, öğretmenlerin bu
içerikleri geliştirmesi, kullanması, birbirleri ile paylaşması ile ilgili
birçok proje yürütülmeye başlanmıştır. Ülke çapında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından
yürütülen Fatih Projesi bu projeler içerisinde uygulama alanı, finansmanı,
hedef grubu bakımından en büyük çapta olanıdır. Bu proje kapsamında
öğretmenlerin teknoloji kullanımları eğitimleri sağlanmış, öğretmenlerin
teknolojik materyaller geliştirmesi ve Eğitim Bilişim Ağı (EBA) gibi ortamlarda
diğer öğretmenlerle paylaşması sağlanmıştır. Sosyal eğitim platformu olan
eba.gov.tr 1.848.694 kullanıcısı ve görsel, video, ses, dergi, doküman ve
e-kitaptan oluşan toplamda 72825 e-materyali ile öğretmenlerin derslerinde
teknoloji kullanımını destekleyecek büyük bir platformdur. Her geçen gün
sistemdeki kullanıcı ve e-materyal sayısı hızla artmaktadır. Bu araştırmanın
amacı sınıf öğretmenlerinin elektronik öğrenme içeriği hazırlama becerilerini
belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda Eğitim Bilişim Ağı (EBA)’nda öğretmenler
tarafından paylaşılan elektronik öğrenme içerikleri incelenerek içeriği
yükleyen kullanıcının herkese açık profili üzerinden değerlendirme yapılarak
sınıf öğretmenlerinin e-içerik geliştirme becerileri değerlendirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda eba.gov.tr adresinde
bulunan 55.747 görsel, 7.786 video, 4.395 ses kaydı, 28 e-içerik ve 1673
e-kitap analiz edilecek, bulgular tablolaştırılarak yorumlanmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 27, 2018 |
Submission Date | July 3, 2018 |
Acceptance Date | July 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 2 |