The purpose of this research is to
determine how sincere the responses of the individuals are for the satisfaction
or performance evaluation survey. The study group consisted of 50
students in 11th grade in the spring term of 2018-2019 academic year in a
private high school in Ankara. 28 of these students (56.00%) were female and 22
(44.00%) were male. Data Collection Survey was used as a data collection tool
developed by the researcher. The Ministry of Education Teaching Profession
Survey examined at the stage of development of the General Qualifications, a survey
by selecting one of the eight qualification must have teachers from all
branches of general performance indicators for each competency has been
prepared. Teachers' competence scores for the relevant
performance vary between 2.6 and 3.7. The degree to which each student responds
to each statement sincerely varies between 4.4 and 4.6 points. This may be an
indication of the students' sincerely responding to the expressions defined for
their competence levels. The students generally stated that their teachers are
moderately competent for the relevant performance. The students who gave low
scores to their teachers' level of proficiency stated that they were not
sincere in answering the statements.
Bu
araştırmanın amacı, bireylerin memnuniyet anketine veya performans
değerlendirme anketine verdiği yanıtların ne kadar samimi olduğunu
belirlemektir. Çalışma grubu, Ankara'da bir özel lisede 2018-2019 bahar
döneminde 11. sınıfta 50 öğrenciden oluşmuştur. Bu öğrencilerin 28'i (% 56.00)
kız, 22'si (% 44.00) erkektir. Araştırmada veri toplama aracı olarak
araştırmacı tarafından geliştirilen Bilgi Toplama Anketi kullanılmıştır. Anketin
geliştirilmesi aşamasında Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlik Mesleği Genel
Yeterlilikleri incelenmiş, her bir yeterliliğe ait performans göstergelerinden
tüm branş öğretmenlerinin genel olarak sahip olması gereken yeterliliklerden 8
tanesi seçilerek bir anket formu hazırlanmıştır. Öğretmenlerin ilgili
performansa yönelik yetkinlik puanları 2.6 ile 3.7 arasında değişmektedir.
Öğrencilerin her bir ifadeyi içtenlikle yanıtlama dereceleri ise 4.4 ile 4.6
puan aralığında değişmektedir. Bu durum öğretmenlere ait
yetkinlik düzeyleri tanımlanan ifadelere, öğrencilerin içtenlikle yanıt
verdiklerinin bir göstergesi olabilir. Öğrenciler genel olarak öğretmenlerinin
ilgili performansa yönelik orta düzeyde yetkin olduklarını ifade etmişlerdir.
Öğretmenlerinin yetkinlik düzeylerine düşük puan veren öğrenciler, ifadeleri
yanıtlarken kesinlikle içten davranmadıklarını belirtmişlerdir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | November 15, 2019 |
Submission Date | April 20, 2019 |
Acceptance Date | November 6, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 3 |