Research Article
BibTex RIS Cite

Thematic Examination of Postgraduate Studies in Comparison of Peers of Gifted Students with Their Peers

Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 149 - 166, 15.07.2020
https://doi.org/10.29250/sead.752014

Abstract

The aim of this research is to examine postgraduate studies comparatively with the peers of gifted students from the studies on gifted students. In the research, postgraduate studies registered in YÖK (National Thesis Center) database and prepared between 1995-2019 were examined. In this research, 5 doctoral and 40 master's theses that meet the criteria have been examined. Document / document review technique, which is one of the qualitative research methods, was used in the research. The data of the research was carried out using the content analysis technique. The findings of the research such as the levels of graduate studies, the years in which they were conducted, the methods, subjects, universities, title of the thesis advisor, permission status and results. According to the results of the research, it is determined that postgraduate studies are generally carried out in the field of education, quantitative research method has been adopted as a method, and their levels are highly graduate and have increased significantly after 2005. In the light of the data obtained as a result of the research, it is proposed to start studying the subject of gifted students by different fields other than education, psychology, to increase the level of doctorate studies in postgraduate studies in which gifted students are compared with their peers, and to use mixed methods in postgraduate studies where gifted students are compared with their peers.

References

  • Referans1 Doç. Dr. Ayşe Derya IŞIK

Üstün Yetenekli Tanısı Almış Öğrencilerin Akranları ile Karşılaştırıldığı Lisansüstü Çalışmaların Tematik İncelenmesi

Year 2020, Volume: 5 Issue: 2, 149 - 166, 15.07.2020
https://doi.org/10.29250/sead.752014

Abstract

Bu araştırmanın amacı üstün yetenekliler alanında yapılan çalışmalardan üstün yetenekli tanısı almış öğrencilerin akranlarıyla karşılaştırıldığı lisansüstü çalışmaların tematik olarak incelenmesidir. Araştırmada YÖK (Ulusal Tez Merkezi) veri tabanında kayıtlı ve 1995-2019 yılları arasında hazırlanmış olan lisansüstü çalışmalar incelenmiştir. Bu araştırmada kriterlere uygun olan 5 doktora ve 40 yüksek lisans tezi incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden belge/doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın verileri içerik analizi tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Lisansüstü çalışmaların düzeyleri, hangi yıllarda yapıldıkları, yöntemleri, konuları, üniversiteleri, tez danışman unvanları, izin durumları ve sonuçları gibi bilgiler araştırmanın bulgularını oluşturmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre, lisansüstü çalışmaların genellikle eğitim alanında yapıldığı, yöntem olarak genelde nicel araştırma yönteminin benimsendiği, düzeylerinin ise yüksek oranda yüksek lisans olduğu ve 2005 yılından sonra önemli bir artış gösterdiği tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen veriler ışığında üstün yetenekliler konusunun eğitim, psikoloji dışında da farklı alanlar tarafından çalışılmaya başlanması, üstün yetenekli öğrencilerin akranları ile karşılaştırıldıkları lisansüstü çalışmalarda doktora düzeyinde çalışmaların artırılması, üstün yetenekli öğrencilerin akranları ile karşılaştırıldıkları lisansüstü çalışmalarda karma yöntemlerin daha çok kullanılması önerileri getirilmektedir.

References

  • Referans1 Doç. Dr. Ayşe Derya IŞIK
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Mustafa Sayim 0000-0001-5945-3416

Ayse Derya Isık 0000-0002-9867-0904

Publication Date July 15, 2020
Submission Date June 12, 2020
Acceptance Date July 6, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Sayim, M., & Isık, A. D. (2020). Üstün Yetenekli Tanısı Almış Öğrencilerin Akranları ile Karşılaştırıldığı Lisansüstü Çalışmaların Tematik İncelenmesi. The Journal of Limitless Education and Research, 5(2), 149-166. https://doi.org/10.29250/sead.752014

29844

17775


Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.