Research Article
BibTex RIS Cite

The Reflection of Basic Principles in Course Books for Teaching Turkish as a Foreign Language

Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 152 - 178, 15.03.2021
https://doi.org/10.29250/sead.876202

Abstract

The usage of qualified instructional materials enhances learning process while learning any foreign language. Along with the process of teaching Turkish as a foreign language (TFL), which has gained considerable momentum for some decades, various instructional materials have been developed by different institutions so that they could be efficiently utilized. Apparently, Common European Framework of References for Languages (CEFR) is used as a framework that guides criteria about how to design these materials. When designing course books, it is important to plan functional and educational units regarding basic principles as they are vital elements in the selection of TFL books for learning. In literature, there is no study encountered on the basic principles; therefore, this study aims at investigating the extent of principles calibrated in TFL course books. Data were collected from the course books entitled “Yedi Iklim Turkce” by Yunus Emre Institute (YEE) and “Yabancılar icin Turkce” by Gazi University-TOMER (GU-TOMER). The books selected were analysed regarding the basic principles in TFL course books. Findings reveal that the institutions give priority to different principles in designing their TFL sets.

References

  • Biçer, N, Kılıç, B. (2017). Suriyeli Öğrencilere Türkçe Öğretmek için Kullanılan Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4) , 649-663. DOI: 10.16916/aded.329809
  • Chambliss, M. J., & Calfee, R. C. (1998). Textbooks for learning - nurturing children's minds. Malden: Blackwell.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Boston, MA: Pearson.
  • Cunningsworth, A. (1995). Choosing your coursebook. Oxford: Heinemann. Demirel, Ö. (1993). Yabancı dil öğretimi ilkeler, yöntemler, teknikler. Ankara: Usem Yayınları
  • Demirel, Ö., Altun, E., Ateş, A., Başboğaoğlu, U., Çelik, L., Çeliköz, N., Erişen, Y., Oral, B., Taşlı, H., Tekinarslan, E. & Yağcı, E. (2011). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Duman, G. B. (2013). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Materyal Geliştirme ve Materyallerin Etkin Kullanımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(2) , 1-8. DOI: 10.16916/aded.16003
  • Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory into practice. New York: Basic Books.
  • Güçlü, N.; Topses, G.;Yel, S.; Korkmaz, A.; Çakmak, M.; Köksal, H. ve Albayrak, F. (2001). Hayat Bilgisi 1-3, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu (1. basım). (Ed: L. Küçükahmet). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gün, M., Akkaya, A. & Kara, Ö. T. (2014). The assessment of Turkish class books for foreigners by the instructors in Turkish teaching centers. Turkish Studies, 9(6), 1-16. doi: 10.7827/TurkishStudies.7134
  • Güneş, F. (2011). Dil Öğretim yaklaşımları ve türkçe öğretimindeki uygulamalar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(8), 123-148.
  • İşeri, K. (2007). Altıncı sınıf Türkçe ders kitabının ilköğretim Türkçe programının amaçlarına uygunluğunun değerlendirilmesi. Dil Dergisi, 136, 58-74.
  • Kaptan, S. (1995). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Karatay, H. (2012). Türkçe Ders Kitaplarının İncelenmesine Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 183-203.
  • Köksal, D. ve Varışoğlu, B.(2014). Yabancı dil öğretiminde temel ilke ve kavramlar. Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kuramlar, Yaklaşımlar, Etkinlikler. (A. Şahin ed.) içinde (65-80). Ankara: Pegem Akademi
  • MEB. (1995). Milli Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları Yönetmeliği. Tebliğler Dergisi No:2434.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • O’Malley J. M., & Chamot, A. (1990). Learning strategies in second language acquisition. New York, NY: Cambridge University Press.
  • Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. New York, NY: Newbury House Publishers.
  • Özdemir, C. (2013). Yabancılara Türkçe öğretiminde ders malzemelerinin önemi ve işlevsel ders malzemelerinin nitelikleri. Turkish Studies, 8(1), 2049-2056.
  • Özdeniz, S. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dil bilgisini destekleyici metin odaklı malzeme geliştirme (A1 Düzeyi): Okuma Becerisi örneği. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü.
  • Ülper, H. (2014). Türkçe ders kitabı çözümlemeleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yalın, H. İ. (2010). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.

Temel İlkelerin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarındaki Yansıması

Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 152 - 178, 15.03.2021
https://doi.org/10.29250/sead.876202

Abstract

Hedef dille ilgili nitelikli materyallerin kullanılması, yabancı bir dili öğrenirken öğrenme sürecini geliştirir. Yıllardır önemli bir ivme kazanmış olan yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi (TYD) sürecinin yanı sıra, etkin bir şekilde kullanılabilmeleri için farklı kurumlar tarafından çeşitli ders materyalleri geliştirilmiştir. Diller için Avrupa Ortak Çerçeve Metni(AOBM) dil öğretim materyallerinin nasıl tasarlanacağına ilişkin ölçütlere rehberlik eden çerçevedir. Ders kitapları tasarlanırken işlevsel ve eğitimsel birimlerin belirli ilkelere göre tasarlanması önemlidir. Bu ilkeler, kalıcı öğretim için TYD kitaplarının seçiminde çok önemlidir. Alan yazında dil öğretim kitaplarında yer alan temel ilkelere ilişkin herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu nedenle bu çalışma, TYD ders kitaplarındaki ilkelerin kapsamını incelemeyi amaçlamaktadır. Veriler; Yunus Emre Enstitüsü (YEE) tarafından hazırlanmış “Yedi İklim Türkçe” ile Gazi Üniversitesi-TÖMER (GU-TÖMER) tarafından hazırlanmış “Yabancılar için Türkçe” ders kitaplarından toplanmıştır. Seçilen kitaplar, TYD öğretimi ders kitaplarındaki temel ilkelerin kullanım düzeyini belirlemek üzere incelenmiştir. Bulgular, farklı kurumların TYD setlerinde farklı ilkelere öncelik verdiğini göstermektedir.

References

  • Biçer, N, Kılıç, B. (2017). Suriyeli Öğrencilere Türkçe Öğretmek için Kullanılan Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4) , 649-663. DOI: 10.16916/aded.329809
  • Chambliss, M. J., & Calfee, R. C. (1998). Textbooks for learning - nurturing children's minds. Malden: Blackwell.
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Boston, MA: Pearson.
  • Cunningsworth, A. (1995). Choosing your coursebook. Oxford: Heinemann. Demirel, Ö. (1993). Yabancı dil öğretimi ilkeler, yöntemler, teknikler. Ankara: Usem Yayınları
  • Demirel, Ö., Altun, E., Ateş, A., Başboğaoğlu, U., Çelik, L., Çeliköz, N., Erişen, Y., Oral, B., Taşlı, H., Tekinarslan, E. & Yağcı, E. (2011). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Duman, G. B. (2013). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Materyal Geliştirme ve Materyallerin Etkin Kullanımı. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(2) , 1-8. DOI: 10.16916/aded.16003
  • Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory into practice. New York: Basic Books.
  • Güçlü, N.; Topses, G.;Yel, S.; Korkmaz, A.; Çakmak, M.; Köksal, H. ve Albayrak, F. (2001). Hayat Bilgisi 1-3, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu (1. basım). (Ed: L. Küçükahmet). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gün, M., Akkaya, A. & Kara, Ö. T. (2014). The assessment of Turkish class books for foreigners by the instructors in Turkish teaching centers. Turkish Studies, 9(6), 1-16. doi: 10.7827/TurkishStudies.7134
  • Güneş, F. (2011). Dil Öğretim yaklaşımları ve türkçe öğretimindeki uygulamalar. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(8), 123-148.
  • İşeri, K. (2007). Altıncı sınıf Türkçe ders kitabının ilköğretim Türkçe programının amaçlarına uygunluğunun değerlendirilmesi. Dil Dergisi, 136, 58-74.
  • Kaptan, S. (1995). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Karatay, H. (2012). Türkçe Ders Kitaplarının İncelenmesine Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 183-203.
  • Köksal, D. ve Varışoğlu, B.(2014). Yabancı dil öğretiminde temel ilke ve kavramlar. Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Kuramlar, Yaklaşımlar, Etkinlikler. (A. Şahin ed.) içinde (65-80). Ankara: Pegem Akademi
  • MEB. (1995). Milli Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları Yönetmeliği. Tebliğler Dergisi No:2434.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • O’Malley J. M., & Chamot, A. (1990). Learning strategies in second language acquisition. New York, NY: Cambridge University Press.
  • Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. New York, NY: Newbury House Publishers.
  • Özdemir, C. (2013). Yabancılara Türkçe öğretiminde ders malzemelerinin önemi ve işlevsel ders malzemelerinin nitelikleri. Turkish Studies, 8(1), 2049-2056.
  • Özdeniz, S. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dil bilgisini destekleyici metin odaklı malzeme geliştirme (A1 Düzeyi): Okuma Becerisi örneği. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü.
  • Ülper, H. (2014). Türkçe ders kitabı çözümlemeleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yalın, H. İ. (2010). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Emine Tepe 0000-0002-6090-4517

Gülden Tüm 0000-0001-7790-0857

Publication Date March 15, 2021
Submission Date February 8, 2021
Acceptance Date March 15, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Tepe, E., & Tüm, G. (2021). The Reflection of Basic Principles in Course Books for Teaching Turkish as a Foreign Language. The Journal of Limitless Education and Research, 6(1), 152-178. https://doi.org/10.29250/sead.876202

29844

17775


Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.