This study was conducted to reveal the views of the students enrolled in distance education programs about the face-to-face examination process. In the study, the survey model, which is one of the quantitative research methods, was used. The data of the study were collected online with an open-ended questionnaire prepared by the researchers. A total of 46 distance education students, enrolled in the 2022-2023 academic year fall semester, participated in the study. The data were analyzed using descriptive and content analysis methods. The results were tabulated and interpreted, including frequency and percentage values. When the research results are examined; it is revealed that the students primarily prepared for exams using the resources available on the learning management system (LMS), and they deemed these resources adequate. The students have stated that the majority of the obstacles they encountered prior to the exam stem from household and occupational responsibilities, and thus they have not been able to adequately prepare for the examination. The students have noted that the most prominent cause of their pre-examination anxieties is the fear of failure. The primary reason for their anxiety during the exams was the difficulty of the exam questions. The students' most prominent positive opinion about face-to-face exams is the opportunity to interact and socialize with classmates and instructors, while their most emphasized negative opinion has been identified as the financial and emotional struggles they face in the form of travel and accommodation, due to residing in a different location. Students have made suggestions regarding the face-to-face exams either being conducted online or in the location where they reside. It is thought that this study will provide an important perspective to researchers, instructors and institutions about face-to-face exam experiences of distance education students.
Bu çalışma, uzaktan eğitim programlarına kayıtlı öğrencilerin yüz yüze sınav sürecine ilişkin görüşlerinin ortaya çıkarılması amacıyla yapılmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın verileri, araştırmacılar tarafından hazırlanan açık uçlu anket formu ile çevrim içi olarak toplanmıştır. Çalışmaya 2022-2023 akademik yılı güz döneminde öğrenim gören toplam 46 uzaktan öğretim öğrencisi katılmıştır. Veriler, betimsel ve içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Çıkan sonuçlar frekans ve yüzde değerlerini de içerecek şekilde tablolaştırılmış ve yorumlanmıştır. Çalışmanın sonuçları incelendiğinde öğrencilerin sınavlara daha çok öğrenme yönetim sistemindeki (ÖYS) kaynaklardan hazırlandıkları ve bu kaynakları yeterli buldukları yönündedir. Öğrenciler, sınav öncesinde karşılaştıkları engellerin çoğunlukla ev ve iş sorumluluklarından kaynaklandığını ve bu sebeple sınavlara yeterli düzeyde çalışamadıklarını ifade etmişlerdir. Sınavlar öncesindeki yaşadıkları kaygıların en önemli bileşeninin başarısızlık korkusu olduğunu belirtmişlerdir. Sınavlar esnasında yaşadıkları kaygının en önemli nedeni ise sınav sorularının onlar için zor gelmiş olmasıdır. Öğrencilerin yüz yüze sınavlar hakkındaki olumlu görüşlerinden en baskın olanı sınıf arkadaşları ve öğretim elemanları ile yüz yüze görüşebilme ve sosyalleşme iken, olumsuz görüşlerinde en çok vurgulanan ise farklı bir ilde yaşadıkları için seyahat ve konaklama gibi süreçlerle maddi ve manevi yönden mücadele etmek zorunda kalmaları olarak tespit edilmiştir. Öğrenciler yüz yüze sınavların çevrim içi olması ya da yaşadıkları ilde yapılması yönünde öneride bulunmuşlardır. Bu çalışmanın, uzaktan eğitim öğrencilerinin yüz yüze sınav deneyimleri hakkında araştırmacılara, öğretim elemanlarına ve kurumlara önemli bir bakış açısı sunacağı düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2023 |
Submission Date | February 4, 2023 |
Acceptance Date | March 14, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 1 |