Preschool education enables children to develop play skills and independent learning behaviors. This study aims to understand the association between preschool children's play skills and independent learning behaviors. The study was a relational survey model, with 380 children within the 5-year age group attending preschool and kindergarten school in Türkiye. The children were observed for one month. Teachers assessed their play skills and independent learning behaviors using “the Game Skills Scale (GSS)” and “Children's Independent Learning Development Checklist (CHILD 3-5)”. The descriptive result of the study, the children's play skills, and independent learning behaviors were found to be high; there was a significant difference according to gender in favor of girls; and the mean score changed according to the school type (the mean of the children attending kindergarten were higher, but the difference was not significant). A positive and strong relationship was found between children's independent learning behaviors and play skills, indicating that children's play skills had a significant effect on their independent learning behaviors.
Okul öncesi eğitim, çocukların oyun becerilerini ve bağımsız öğrenme davranışlarını geliştirmelerini sağlar. Bu çalışmanın amacı, okul öncesi dönemdeki çocukların oyun becerileri ile bağımsız öğrenme davranışları arasındaki ilişkiyi anlamaktır. İlişkisel tarama modelindeki araştırmaya Türkiye'de anaokulu ve anasınıfına devam eden 5 yaş grubundaki 380 çocuk katılmıştır. Çocuklar bir ay boyunca gözlemlenmiştir. Öğretmenler, çocukların oyun becerilerini ve bağımsız öğrenme davranışlarını Oyun Becerileri Ölçeği (OYBÖ) ve Çocukların Bağımsız Öğrenme Gelişimi Kontrol Listesi (CHILD 3-5) kullanarak değerlendirmiştir. Araştırmanın tanımlayıcı sonuçlarına göre, çocukların oyun becerileri ve bağımsız öğrenme davranışları yüksek bulunmuştur; cinsiyete göre kızlar lehine anlamlı bir fark vardır; okul türüne göre ortalama puan değişmektedir (anaokuluna giden çocukların ortalaması daha yüksektir, ancak fark anlamlı değildir). Çocukların oyun becerileri ile bağımsız öğrenme davranışları arasında pozitif ve güçlü bir ilişki bulunmuştur; bu da çocukların oyun becerilerinin bağımsız öğrenme davranışları üzerinde önemli bir etkisi olduğunu göstermektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Child Development Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2024 |
Submission Date | January 29, 2024 |
Acceptance Date | March 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 1 |