Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“Evvel Zaman İçinde” İsimli Kitabın Masal Terapisi Açısından İncelenmesi

Yıl 2022, Sayı: Özel Sayı (Ö1), 1 - 10, 31.03.2022

Öz

Masallar gerçek dışı olay ve kahramanlardan oluşan metinlerdir. Toplumun görüş ve düşüncelerini yansıtan masallar gündelik yaşamdan, kültürden ve geleneklerden de izler taşır. İnsanlar yaşamları boyunca çeşitli problemlerle karşılaşmaktadırlar. Masallar ise karşılaşılan bu sorunlarla mücadele etme konusunda dinleyicilere yol gösterici olmaktadır. Bu araştırmada masalların içinde yer alan psikolojik öğelerin incelenmesi ve ruh sağlığı profesyonelleri için terapötik süreçte kullanılabilecek bazı masalların analiz edilmesi amaçlanmıştır. Buradan hareketle ünlü masal yazarı ve derleyicisi olan Eflatun Cem Güney’in “Evvel Zaman İçinde” isimli kitabının masal terapisi açısından analiz edilmesine karar verilmiştir. Araştırma kapsamında kitapta yer alan Sırmalı Pabuç, İncili Yorgan, Sedef Bacı, Gelincik Günü, Hamur Bebek, Kösedağı, Perili Ev ve Üç Elma isimli masallar üzerinde incelemeler yapılmıştır. Masallardan elde edilen veriler üzerinde içerik analizi yapılmıştır. Yapılan analiz sonucuna göre her masalda birbirinden farklı temalara ulaşılmıştır. Sekiz masalın analiz edildiği bu araştırmada toplam farklı 43 temaya ulaşılmış ve oldukça zengin veriler elde edilmiştir. Araştırmadan edinilen bulgular ışığında araştırmacılara ve uygulayıcılara bazı önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Arıcı, A.F. (2009). Masalların çocuk edebiyatında kullanımı. Çoluk- Çocuk Dergisi, 87, 36-79.
  • Brown, N. W. (2008). The therapeutic use of fairy tales with adults in group therapy. Journal of Creativity in Mental Health, 2(4), 87-96.
  • Daştan, N. (2012). Eflâtun Cem Güney'in halk bilimi ile ilgili çalışmaları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Davis, N. (2017). Çocuklar için iyileştirici öyküler. Ankara: Nobel Yaşam.
  • Duman, N. (2018). Çocuk cinsel istismarında masalların terapötik kullanımı. The Journal of International Social Research, 11(59), 647-652.
  • Emiroğlu, S. (2005). Eflatun Cem Güney'in eserlerinde dil ve çocuk eğitimi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Erina, I. A., Mutaliyeva, A. S., Mikhalkova, O. A., & Brevnova, S. V. (2020). Psychological Correction of Aggressive Behavior of Older Preschool Children in Fairy-Tale Therapy Discourse. Amazonia Investiga, 9(29), 297-306.
  • Eryılmaz, A. & Mutlu, T. (2019). Kuramdan uygulamaya bireyle psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fırat, H. (2012). Okul öncesi dönem çocuklarına yönelik hazırlanan masal ve öykü kitaplarının korku ve şiddet öğeleri açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Güney, E.C. (2021). Evvel zaman içinde. İstanbul: Nar Genç.
  • Ilıcak, N. G., & Bal, F. (2019). Masal terapinin anaokulu öğrencilerinin sosyal iletişim becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(3), 517-533.
  • Kaplan, O. (2012). Eflatun Cem Güney'in derleyip yazdığı masalların çocuklarda karakter eğitimi açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Fatih Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karadağ, S. (2021). Elazığ masallarındaki ahlaki değerler. Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Kuvvetli, M. (2019). Türk ve Alman masallarında sağlık teması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Mert, E.L. (2009). Türkçenin sözvarlığı açısından Eflatun Cem Güney'in derleyip yazdığı masallar. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, H., Turan, L. & Kırcı, A. (2021). Çağdaş çocuk edebiyatı. Ş. Demirel & S. Seven (Ed.). Pegem Akademi.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & Evaluation methods. Thousand Oaks: Sage Pub.
  • Seyidoğlu, B. (1975). Erzurum halk masalları üzerinden araştırmalar, metinler ve açıklamalar. Ankara: Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi
  • Wimmer, D.D. & Dominick, J.R. (2000). Mass media research: An indroduction. Belmont: Wadsworth Publishing Company
  • Yaldız, H.T. (2006). Masalların çocuk eğitimi açısından incelenmesi (Sarayönü örneği). Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

AN EXAMINATION OF "EVVEL ZAMAN İÇİNDE" BOOK IN TERMS OF FAIRY TALE THERAPY

Yıl 2022, Sayı: Özel Sayı (Ö1), 1 - 10, 31.03.2022

Öz

Fairy tales are texts consisting of unreal events and heroes. Fairy tales that reflect the views and thoughts of the society also carry traces of daily life, culture and traditions. People face various problems throughout their lives. Fairy tales, on the other hand, guide the listeners in dealing with these problems. In this research, it is aimed to examine the psychological elements in fairy tales and to analyze some fairy tales that can be used in the therapeutic process for mental health professionals. From this point of view, it was decided to analyze the book of Eflatun Cem Güney, who is a famous fairy tale writer and compiler, in terms of fairy tale therapy. Within the scope of the research, examinations were made on the fairy tales named as Sırmalı Pabuç, İncili Yorgan, Sedef Bacı, Gelincik Günü, Hamur Bebek, Kösedağı, Perili Ev ve Üç Elma. Content analysis was carried out on the data obtained from the fairy tales. According to the results of the analysis, different themes were reached in each fairy tale. In this study, in which eight fairy tales were analyzed, 43 themes were reached and very rich data were obtained. In the light of the findings obtained from the research, some suggestions were made to researchers and practitioners.

Kaynakça

  • Arıcı, A.F. (2009). Masalların çocuk edebiyatında kullanımı. Çoluk- Çocuk Dergisi, 87, 36-79.
  • Brown, N. W. (2008). The therapeutic use of fairy tales with adults in group therapy. Journal of Creativity in Mental Health, 2(4), 87-96.
  • Daştan, N. (2012). Eflâtun Cem Güney'in halk bilimi ile ilgili çalışmaları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Davis, N. (2017). Çocuklar için iyileştirici öyküler. Ankara: Nobel Yaşam.
  • Duman, N. (2018). Çocuk cinsel istismarında masalların terapötik kullanımı. The Journal of International Social Research, 11(59), 647-652.
  • Emiroğlu, S. (2005). Eflatun Cem Güney'in eserlerinde dil ve çocuk eğitimi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Erina, I. A., Mutaliyeva, A. S., Mikhalkova, O. A., & Brevnova, S. V. (2020). Psychological Correction of Aggressive Behavior of Older Preschool Children in Fairy-Tale Therapy Discourse. Amazonia Investiga, 9(29), 297-306.
  • Eryılmaz, A. & Mutlu, T. (2019). Kuramdan uygulamaya bireyle psikolojik danışma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Fırat, H. (2012). Okul öncesi dönem çocuklarına yönelik hazırlanan masal ve öykü kitaplarının korku ve şiddet öğeleri açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Güney, E.C. (2021). Evvel zaman içinde. İstanbul: Nar Genç.
  • Ilıcak, N. G., & Bal, F. (2019). Masal terapinin anaokulu öğrencilerinin sosyal iletişim becerileri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(3), 517-533.
  • Kaplan, O. (2012). Eflatun Cem Güney'in derleyip yazdığı masalların çocuklarda karakter eğitimi açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Fatih Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Karadağ, S. (2021). Elazığ masallarındaki ahlaki değerler. Yüksek Lisans Tezi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Kuvvetli, M. (2019). Türk ve Alman masallarında sağlık teması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Adana.
  • Mert, E.L. (2009). Türkçenin sözvarlığı açısından Eflatun Cem Güney'in derleyip yazdığı masallar. Yayınlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, H., Turan, L. & Kırcı, A. (2021). Çağdaş çocuk edebiyatı. Ş. Demirel & S. Seven (Ed.). Pegem Akademi.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & Evaluation methods. Thousand Oaks: Sage Pub.
  • Seyidoğlu, B. (1975). Erzurum halk masalları üzerinden araştırmalar, metinler ve açıklamalar. Ankara: Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi
  • Wimmer, D.D. & Dominick, J.R. (2000). Mass media research: An indroduction. Belmont: Wadsworth Publishing Company
  • Yaldız, H.T. (2006). Masalların çocuk eğitimi açısından incelenmesi (Sarayönü örneği). Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Oğuzhan Yıldırım 0000-0002-8174-9640

Hatice Kumcağız 0000-0002-0165-3535

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: Özel Sayı (Ö1)

Kaynak Göster

APA Yıldırım, O., & Kumcağız, H. (2022). “Evvel Zaman İçinde” İsimli Kitabın Masal Terapisi Açısından İncelenmesi. Journal of Sustainable Education Studies(Özel Sayı (Ö1), 1-10.