The innovation process experienced in every field in the Republican Period in Turkey also affected the field of music education. In the 19th century, many children with special talents in the field of music were sent abroad for educational purposes. After completing their education, these children returned to Turkey and helped to form Contemporary Turkish Music. This modernization process has been in the form of reorganizing the traditional structure of Turkish Music in technical and aesthetic dimensions in a way that it can be understood internationally. The aim of this compilation study is to reveal the place of Hasan Ferit Alnar, one of the artists of the modernization period, in the Turkish Five. For this purpose, the artist's The Eight Pieces of Piano was analyzed mainly in terms of mode. Since Alnar is a member of a family interested in Turkish Music, he primarily took his music education on Turkish Music. Later, he made great strides in contemporary music by blending polyphonic music and Turkish music. Among the members of the Turkish Five, Alnar is the artist who uses Turkish music tonalities and limping styles the most, and this is the biggest building block of Alnar's works. In addition, the orchestration of Alnar's works is much simpler and easier in terms of analysis. Although The Eight Pieces of Piano, composed in a plain language, is one of the lesser-known works of Hasan Ferit Alnar, this piece is important in that it is composed by using different lines in each piece. However, the works of Alnar, who is a different and special composer, did not receive the attention and value they deserve in the country, and they were mostly respected by orchestras abroad. Even after his death, it should be ensured that the different works of the artist get the value they deserve by making harmonic studies.
Modernization in music education Hasan Ferit Alnar The Turkish Five The Eight Pieces of Piano The Turkish FiveThe Eight Pieces of Piano
Türkiye’de, Cumhuriyet Döneminde her alanda yaşanan yenileşme süreci, Müzik eğitimi alanını da etkisi altına almıştır. 19.yy’da Müzik alanında özel yetenekli birçok çocuk eğitim amaçlı olarak yurt dışına gönderilmiştir. Söz konusu çocuklar eğitimlerini tamamladıktan sonra Türkiye’ye dönerek Çağdaş Türk Müziğinin oluşmasına yardımcı olmuşlardır. Bu çağdaşlaşma süreci; Türk Müziğinin geleneksel yapısının bozulmadan, uluslararası boyutta anlaşılacak şekilde teknik ve estetik boyutlarda yeniden düzenlenmesi şeklinde olmuştur. Derleme niteliğindeki bu çalışmanın amacı, çağdaşlaşma dönemi sanatçılarından Hasan Ferit Alnar’ın Türk Beşlerindeki yerini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda sanatçının Sekiz Piyano Parçası eseri de incelenmiştir. Alnar, Türk Müziğine ilgi duyan bir ailenin ferdi olması nedeniyle öncelikle müzik eğitimini Türk Müziği üzerine almıştır. Daha sonraları çok sesli müzik ile Türk Müziğini harmanlayarak çağdaş müzik konusunda büyük atılımlar gerçekleştirmiştir. Alnar, Türk Beşlerinin üyeleri arasında Türk müziği makamlarını ve aksak usullerini en yoğun kullanan sanatçıdır ve Alnar’ın eserlerinin en büyük yapı taşı budur. Ayrıca Alnar’ın eserlerinin orkestrasyonu çok daha yalındır ve çözümleme açısından daha kolaydır. Yalın bir dille bestelenen Sekiz Piyano Parçası, Hasan Ferit Alnar’ın eserleri arasında az tanınanlardan birisi olsa da bu eser, her parçada değişik dizeler kullanılarak oluşturulması yönüyle önemlidir. Ne var ki farklı ve özel bir besteci olan Alnar’ın eserleri, hak ettiği ilgi ve değeri yurt içinde görememiş, daha çok yurt dışındaki orkestralar tarafından itibar görmüştür. Ölümünden sonra olsa dahi, sanatçının farklı eserlerinin de armonik incelemelerinin yapılmasıyla hak ettiği değeri görmesi sağlanmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education, Studies on Education |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2 Issue: 1 |