Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Yapan ve Spor Yapmayan Ortaokul Öğrencilerinin Sınav Kaygı Durumlarının İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 3, 78 - 87, 30.12.2019

Öz

Bu
araştırmanın amacı, spor yapan ve spor yapmayan ortaokul öğrencilerinin
cinsiyet, öğrencilerin öğrenim görmekte oldukları sınıf düzeyleri, yaptıkları
spor türü, sahip oldukları sportif tecrübe ve haftalık spor yapma sıklıkları
açısından sınav kaygı durumlarının incelenmesidir.
Araştırmada nicel
araştırma modellerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini
Çanakkale Gelibolu ilçesinde öğrenim görmekte olan 9-13 yaş arasındaki 1945
ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise gönüllü olarak
ulaşılabilen 417 öğrenciden, haftalık düzenli olarak spor yapan 100 ve haftalık
düzenli olarak spor yapmayan 317 öğrenciden rastgele seçilmiş 100 öğrenci olmak
üzere toplam 200 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, öğrencilerin sınav kaygılarını belirlemek için Öner
(1990) tarafından Türkçeye uyarlanan “Sınav Kaygısı Envanteri” ve
öğrencilerin niteliklerinin belirlenmesi amacıyla kullanılan kişisel bilgiler
anketi ile toplanmıştır. Çalışmada elde edilen bulguların analizinde SPSS 20
programından yararlanılmıştır.  Sınav
kaygı ortalama puanlarının demografik değişkenlere göre farklılaşıp
farklılaşmadığını tespit edebilmek için Mann Withney-U testi, ikiden fazla
gruplar için ise Kruskall Wallis testleri yapılmıştır. Anlamlılık değeri
p<0,05 olarak kabul edilmiştir.
Araştırma sonucunda, spor yapan ve yapmayan öğrencilerin sınav kaygısı
cinsiyet,
öğrencilerin öğrenim görmekte oldukları sınıf
düzeyleri,
sportif
tecrübe, spor yapma sıklığı, öğrencilerin eğitim görmekte olduğu sınıf düzeyi
değişkenleri açısından karşılaştırıldığında anlamlı bir sonuç bulunamamıştır
(p>0,05). Spor yapan ve spor yapmayan öğrencilerin sınav kaygısı ile
çeşitli değişkenler arasında anlamlı bir sonuç olmamasının, anketlerin
uygulandığı öğrencilerin akademik başarı durumları, ailelerin ilgisizliği,
eğitime verdiği önemin düşük olması ve eğitim düzeyleri olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akçakaya, Ü. (2012, 15 Şubat). Sınav Kaygısı Nedenleri ve Çözüm Önerileri [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://www.tavsiyeediyorum.com/makale_8443.htm
  • Albayrak-Kaymak, D. (1987). Sınav kaygısı envanterinin Türkçe formunun oluşturulması ve güvenirliği. Psikoloji Dergisi, 6(21), 55-62.
  • Anshel, M. H., Fredson, P., Hamill, J., Haywood, K., Horvat, M., Plownan, S. (1991). Dictionary Of SportAndExerciseSciences. Champaing: Human KinetiksBooks.
  • Araki, N. (1992). Test anxiety in elementary school and junior high school students in Japan. Anxiety, stress, and coping, 5(3), 205-215.
  • Aytan, G. K. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Sosyalleşmelerinde Sporun Etkileri. Doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Bakırcıoğlu, R. (2016). Ansiklopedik Eğitim ve Psikoloji Sözlüğü. Anı Yayıncılık, 2. Baskı, Ankara.
  • Baltaş, A., (1993). Stres Altında Ezilmeden Öğrenmede ve Sınavlarda Üstün Başarı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Baymur, F. (1994). Genel Psikoloji. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Besharat MA. Parental perfectionism and children’s test anxiety. Psychol Rep 2003;93:1049-55.
  • Bozkurt, N. (2003) . Üniversite Giriş Sınavı : Sınav Kaygısı İle Başa Çıkma Yöntemleri Ve Başa Çıkmada Ana-Babanın Rolü, Çağdaş Eğitim , Mart, 296, ss:13-18.
  • Brody, J. E. (1995). Doğru Egzersizi Seçme. (N. Hisli Şahin, Çev. Ed.).Stresle Başa Çıkma Olumlu Yaklaşım. İstanbul: Sistem Yayıncılık & Türk Psikologlar Derneği Yayını.
  • Çağlak S. (1999). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 5-6 Yaş Çocuklarına Beden Eğitimi Etkinlikleri Yoluyla Kavram: Enerji Öğretimi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çakmak, Ö. ve Hevedanlı, M. (2005). Eğitim Ve Fen-Edebiyat Fakülteleri Biyoloji Bölümü Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
  • Cassady, J. C. ve Johnson, R. E. (2002). Cognitive test anxiety and academic performance. Contemporary educational psychology, 27(2), 270-295.
  • Çetinkaya, B. (2018). Hayat bir sınavdır: sınav kaygısı ve motivasyon. Pegem Atıf İndeksi, 001-214.
  • Cleveland, A. (2017). Move More, Stress Less: Exploring the Relationship between Physical Activity and Test Anxiety in Undergraduate Nursing Students.
  • Cüceloğlu, D. (2015). İnsan Ve Davranışı: Psikolojinin Temel Kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dalkıran, O. (2012). Dershane Öğrencilerinin Fiziksel Aktivitede Bulunma Değişkenine Göre Sürekli Kaygı, Sınav Kaygısı Ve Sosyal Beceri Düzeyleri İle Sınav Performanslarının Değerlendirilmesi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Erdoğan, M. (2012). Boş Zaman Etkinliği Yapan Ve Yapmayan Üniversite Sınavına Hazırlanan 12. Sınıf Öğrencilerinin Test Başarı Ve Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi (Yayımlanmış Yüksek lisans Tezi). Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Fox, C. K., Barr-Anderson, D., Neumark-Sztainer, D., Wall, M. (2010). Physical activity and sports team participation: Associations with academic outcomes in middle school and high school students. Journal of School Health., 80 (1), 31-7.
  • Gazioğlu, E. İ. ve İlgar, Ş. M. (2018). Öğretmen ve öğretmen adayları için rehberlik. Pegem Atıf İndeksi, 001-414.
  • Hodge, G. M., McCormick, J. ve Elliott, R. (1997). Examination‐induced distress in a public examination at the completion of secondary schooling. British Journal of Educational Psychology, 67(2), 185-197.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24. bs.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kozacıoğlu, G. (1986). Çocukların Anksiyete Düzeyleri ile Annelerin Tutumları Arasındaki İlişki, İstanbul: İ.Ü.Edebiyat Fakültesi Yayını.
  • Liebert, R. M. ve Morris, L. W. (1967). Cognitive and emotional components of test anxiety: A distinction and some initial data. Psychological reports, 20(3), 975-978.
  • Okur, M. ve Bahar, H. H. (2010). Learning Styles of Primary Education Prospective Mathematics Teachers; States of Trait-Anxiety and Academic Success”, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 3632-3637.
  • Öner, N. ve Lecompte, A. (1983). Süreksiz Durumluk/Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. İstanbul: Boğaziçi.
  • Oostdam, R. ve Meijer, J. (2003). Influence of test anxiety on measurement of intelligence. Psychological Reports, 92(1), 3-20.
  • Otrar, M. (2003) Sınav kaygısı nasıl baş edebilirim? İstanbul & Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Öznur, G. (2014). Ayaş İlçesindeki Adolesanlarda Fiziksel Aktivite Düzeyinin Postür, Ağrı ve Anksiyete Üzerine Etkilerinin İncelenmesi (Yayımlanmış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Rana, R. ve Mahmood, N. (2010). The relationship between test anxiety and academic achievement. Bulletin of Education and Research, 32(2), 63-74.
  • Şahin, H.M. (2006). Beden Eğitimi ve Spor Sözlüğü. İstanbul: Morpa.
  • Strong W.B.,Malina R.M., Blimkie C.J.R., Daniels S.R., Dishman R.K., Gutin B. (2005). Evidence Based Physical Activity For School-Age Youth. The Journal of Pediatrics, 146 (6), 732–737.
  • Thergaonkar, N. R. ve Wadkar, A. J. (2007). Relationship between Test Anxiety and Parenting Style. Journal of Indian Association for Child and Adolescent Mental Health, 3(1), 10-12.
  • Tümerdem, R. (2007). Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi Ve Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 32-45.
  • Yiyit, S. (2017). Spor Etkinliklerine Katılımın Psikolojik Faydaları Üzerine Bir Değerlendirme, Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi , 3 ,1 .
  • Yolcu, M.A. (2015). Aile Sosyo-Ekonomik Durumu Ve Anne-Baba Tutumlarının Sınav Kaygısı Düzeyleri Üzerine Etkilerinin İncelenmesi (Konya Örneğinde Üniversite Sınavına Dershaneye Giderek Hazırlanan Öğrencilere Bir Uygulama) (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Aile Danışmanlığı Ve Eğitimi Anabilim Dalı Aile Danışmanlığı ve Eğitimi Bilim Dalı, Konya.
Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 3, 78 - 87, 30.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Akçakaya, Ü. (2012, 15 Şubat). Sınav Kaygısı Nedenleri ve Çözüm Önerileri [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://www.tavsiyeediyorum.com/makale_8443.htm
  • Albayrak-Kaymak, D. (1987). Sınav kaygısı envanterinin Türkçe formunun oluşturulması ve güvenirliği. Psikoloji Dergisi, 6(21), 55-62.
  • Anshel, M. H., Fredson, P., Hamill, J., Haywood, K., Horvat, M., Plownan, S. (1991). Dictionary Of SportAndExerciseSciences. Champaing: Human KinetiksBooks.
  • Araki, N. (1992). Test anxiety in elementary school and junior high school students in Japan. Anxiety, stress, and coping, 5(3), 205-215.
  • Aytan, G. K. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Sosyalleşmelerinde Sporun Etkileri. Doktora tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Bakırcıoğlu, R. (2016). Ansiklopedik Eğitim ve Psikoloji Sözlüğü. Anı Yayıncılık, 2. Baskı, Ankara.
  • Baltaş, A., (1993). Stres Altında Ezilmeden Öğrenmede ve Sınavlarda Üstün Başarı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Baymur, F. (1994). Genel Psikoloji. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Besharat MA. Parental perfectionism and children’s test anxiety. Psychol Rep 2003;93:1049-55.
  • Bozkurt, N. (2003) . Üniversite Giriş Sınavı : Sınav Kaygısı İle Başa Çıkma Yöntemleri Ve Başa Çıkmada Ana-Babanın Rolü, Çağdaş Eğitim , Mart, 296, ss:13-18.
  • Brody, J. E. (1995). Doğru Egzersizi Seçme. (N. Hisli Şahin, Çev. Ed.).Stresle Başa Çıkma Olumlu Yaklaşım. İstanbul: Sistem Yayıncılık & Türk Psikologlar Derneği Yayını.
  • Çağlak S. (1999). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden 5-6 Yaş Çocuklarına Beden Eğitimi Etkinlikleri Yoluyla Kavram: Enerji Öğretimi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Çakmak, Ö. ve Hevedanlı, M. (2005). Eğitim Ve Fen-Edebiyat Fakülteleri Biyoloji Bölümü Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(14), 115-127.
  • Cassady, J. C. ve Johnson, R. E. (2002). Cognitive test anxiety and academic performance. Contemporary educational psychology, 27(2), 270-295.
  • Çetinkaya, B. (2018). Hayat bir sınavdır: sınav kaygısı ve motivasyon. Pegem Atıf İndeksi, 001-214.
  • Cleveland, A. (2017). Move More, Stress Less: Exploring the Relationship between Physical Activity and Test Anxiety in Undergraduate Nursing Students.
  • Cüceloğlu, D. (2015). İnsan Ve Davranışı: Psikolojinin Temel Kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dalkıran, O. (2012). Dershane Öğrencilerinin Fiziksel Aktivitede Bulunma Değişkenine Göre Sürekli Kaygı, Sınav Kaygısı Ve Sosyal Beceri Düzeyleri İle Sınav Performanslarının Değerlendirilmesi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Erdoğan, M. (2012). Boş Zaman Etkinliği Yapan Ve Yapmayan Üniversite Sınavına Hazırlanan 12. Sınıf Öğrencilerinin Test Başarı Ve Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi (Yayımlanmış Yüksek lisans Tezi). Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Fox, C. K., Barr-Anderson, D., Neumark-Sztainer, D., Wall, M. (2010). Physical activity and sports team participation: Associations with academic outcomes in middle school and high school students. Journal of School Health., 80 (1), 31-7.
  • Gazioğlu, E. İ. ve İlgar, Ş. M. (2018). Öğretmen ve öğretmen adayları için rehberlik. Pegem Atıf İndeksi, 001-414.
  • Hodge, G. M., McCormick, J. ve Elliott, R. (1997). Examination‐induced distress in a public examination at the completion of secondary schooling. British Journal of Educational Psychology, 67(2), 185-197.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24. bs.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kozacıoğlu, G. (1986). Çocukların Anksiyete Düzeyleri ile Annelerin Tutumları Arasındaki İlişki, İstanbul: İ.Ü.Edebiyat Fakültesi Yayını.
  • Liebert, R. M. ve Morris, L. W. (1967). Cognitive and emotional components of test anxiety: A distinction and some initial data. Psychological reports, 20(3), 975-978.
  • Okur, M. ve Bahar, H. H. (2010). Learning Styles of Primary Education Prospective Mathematics Teachers; States of Trait-Anxiety and Academic Success”, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 3632-3637.
  • Öner, N. ve Lecompte, A. (1983). Süreksiz Durumluk/Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı. İstanbul: Boğaziçi.
  • Oostdam, R. ve Meijer, J. (2003). Influence of test anxiety on measurement of intelligence. Psychological Reports, 92(1), 3-20.
  • Otrar, M. (2003) Sınav kaygısı nasıl baş edebilirim? İstanbul & Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Öznur, G. (2014). Ayaş İlçesindeki Adolesanlarda Fiziksel Aktivite Düzeyinin Postür, Ağrı ve Anksiyete Üzerine Etkilerinin İncelenmesi (Yayımlanmış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Rana, R. ve Mahmood, N. (2010). The relationship between test anxiety and academic achievement. Bulletin of Education and Research, 32(2), 63-74.
  • Şahin, H.M. (2006). Beden Eğitimi ve Spor Sözlüğü. İstanbul: Morpa.
  • Strong W.B.,Malina R.M., Blimkie C.J.R., Daniels S.R., Dishman R.K., Gutin B. (2005). Evidence Based Physical Activity For School-Age Youth. The Journal of Pediatrics, 146 (6), 732–737.
  • Thergaonkar, N. R. ve Wadkar, A. J. (2007). Relationship between Test Anxiety and Parenting Style. Journal of Indian Association for Child and Adolescent Mental Health, 3(1), 10-12.
  • Tümerdem, R. (2007). Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi Ve Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya Son Sınıf Öğrencilerinin Kaygılarını Etkileyen Etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 32-45.
  • Yiyit, S. (2017). Spor Etkinliklerine Katılımın Psikolojik Faydaları Üzerine Bir Değerlendirme, Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi , 3 ,1 .
  • Yolcu, M.A. (2015). Aile Sosyo-Ekonomik Durumu Ve Anne-Baba Tutumlarının Sınav Kaygısı Düzeyleri Üzerine Etkilerinin İncelenmesi (Konya Örneğinde Üniversite Sınavına Dershaneye Giderek Hazırlanan Öğrencilere Bir Uygulama) (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Aile Danışmanlığı Ve Eğitimi Anabilim Dalı Aile Danışmanlığı ve Eğitimi Bilim Dalı, Konya.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makale
Yazarlar

Hacalet Mollaoğulları

Sinem Uluç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Mollaoğulları, H., & Uluç, S. (2019). Spor Yapan ve Spor Yapmayan Ortaokul Öğrencilerinin Sınav Kaygı Durumlarının İncelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 3(3), 78-87.

Spor Eğitim Dergisi (SEDER), aşağıdaki indeks/veritabanlarında listelenmektedir: