Background: This study aimed to evaluate the attitudes of dentistry faculty students of a state university towards brain drain.
Methods: The research is a descriptive, cross-sectional study. The population of the study consisted of a total of 474 students studying in a state university's dentistry faculty, and the sample consisted of 226 students who volunteered to participate in the study. A personal information form and the Attitude Scale towards Brain Drain were used as data collection tools. EpiInfo and R statistical programs were used to analyze the data.
Results: In the study, 68.1% of the participants stated that they were considering working abroad after completing their dentistry education. In the country preferences of students considering brain migration, Germany ranked first (18.5%), followed by the United States (13.7%) and England (11.1%). Of the participants, 29% indicated that they were preparing for a language course or training. The primary reasons influencing students' consideration of working abroad include better economic conditions (22.6%), a better lifestyle (17.8%), improved working conditions (15.7%), and economic and political instability in Turkey (15.3%).
Conclusion: The majority of dental faculty students are found to consider working abroad after graduation. Making policy and legal regulations regarding the attractive and repelling factors influencing students' migration preferences is valuable for retaining qualified healthcare workforce.
Amaç: Bu çalışmada bir devlet üniversitesinin diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin beyin göçüne yönelik tutumlarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Araştırma tanımlayıcı nitelikte kesitsel bir çalışmadır. Çalışmanın evrenini Karabük Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi’nde öğrenim gören toplam 474 öğrenci, örneklemini ise çalışmaya katılmaya gönüllü 226 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ile Beyin Göçüne Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde Epi Info (Centers for Disease Control and Prevention, Attlanta, Georgia, USA) ve R istatistik programları (Auckland University, New Zeland) kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmada katılımcıların %68,1'i diş hekimliği eğitimini tamamladıktan sonra yurtdışında çalışmayı düşündüklerini belirtmiştir. Beyin göçü düşünen öğrencilerin ülke tercihlerinde, Almanya’nın birinci sırada (%18,5), Amerika Birleşik Devletleri(ABD)’nin ikinci sırada (%13,7) ve İngiltere’nin üçüncü sırada (%11,1) yer aldığı görülmüştür. Katılımcıların %29’u dil kursu veya eğitimi için hazırlık yaptığını belirtmiştir. Öğrencilerin Türkiye dışında çalışma düşüncesinde etkili olan öncelikli nedenler arasında daha iyi ekonomik koşullar (%22,6), daha iyi bir yaşam tarzı (%17,8), daha iyi çalışma koşulları (%15,7) ve Türkiye'deki ekonomik ve siyasi istikrarsızlığın (%15,3) yer aldığı tespit edilmiştir.
Sonuç: Çalışma sonucunda diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin çoğunluğunun mezuniyet sonrası yurt dışında çalışmayı düşündükleri tespit edilmiştir. Öğrencilerin göç tercihi üzerinde etkili olan çekici ve itici faktörlere yönelik politik ve yasal düzenlemeler yapılması, nitelikli sağlık işgücünün elde tutulması açısından değerlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Dentistry (Other) |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2024 |
Submission Date | December 16, 2023 |
Acceptance Date | June 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 3 |
Selcuk Dental Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).