Amaç: Çalışmamızın amacı; farklı fakültelerde eğitim alan uzmanlık ve doktora öğrencilerine eğitim müfradatı göz önünde bulundurularak hazırlanan anket soruları yönlendirilerek Türkiye’deki pedodonti eğitiminin değerlendirilmesini sağlamaktır.
Gereç ve Yöntemler: 2021 yılında yayınlanan pedodonti eğitimi çekirdek müfredatına uygun olarak oluşturulan sorular Google Forms üzerinden Türkiye’nin farklı üniversitelerinde eğitim alan uzmanlık ve doktora öğrencilerine gönderilerek cevaplandırıldı. Toplamda 100 ankete cevap alınarak cevaplar istatistiksel olarak değerlendirildi.
Bulgular: Pedodonti eğitimi içeriği ile ilgili yöneltilen sorulara çoğunlukla “yeterli” cevabı alınmıştır. Katılımcıların büyük çoğunluğunun ise bilimsel araştırmalara katılmadığı tespit edilmiştir. Katılımcılara pedodonti eğitim müfredatı içerisinde teorik olarak hangi konulara hakim oldukları sorulduğunda sırasıyla; sedasyon altında dental tedaviler, odontojenik enfeksiyonlar ve cerrahi tedavi yaklaşımları ve minör ortodontik tedavi uygulamaları konularına en az yanıt alınmıştır. Hangi klinik tedavi uygulamalarını yaptıkları sorulduğunda ise sırasıyla; sedasyon altında dental tedaviler, zirkonyum kron uygulamaları ve daimî diş çekimleri uygulamalarına en az yanıt alınmıştır.
Sonuç: Genel olarak alınan yanıtlar değerlendirildiğinde; Türkiye’de pedodonti eğitim süreci ve içeriğinin müfredata uygun olarak yürütüldüğü ancak uzmanlık ve doktora öğrencilerinin akademik çalışmalara katılımlarının teşvik edilmesi gerektiği sonucuna varılabilir. Türkiye’deki pedodonti eğitim içeriği ve klinik uygulamalar yeni çalışmalarla ayrıntılı olarak değerlendirilmeli ve eksik görülen konular üzerine durularak pedodonti eğitim içeriği en iyi hale getirilmelidir.
Anahtar Kelime: Anket, Pedodonti, Pedodonti Eğitim Müfredatı.
Aim: Aim of our study is to evaluate pediatric dentistry education in Turkey by directing survey questions prepared considering the educational curriculum to specialization and doctoral students receiving education in different faculties.
Material and Metod: Questions prepared in accordance with the core curriculum of pediatric dentistry education published in 2021 were sent to specialization and doctoral students studying at different universities in Turkey via Google Forms. A total of 100 surveys were collected and the responses were statistically analyzed.
Result: Mostly "sufficient" responses were obtained to the questions related to the content of pediatric dentistry education. It was determined that the vast majority of the participants did not participate in scientific research. When asked about their proficiency in theoretical topics within the pediatric dentistry curriculum, they received the least responses for sedation in dental treatments, odontogenic infections and surgical treatment approaches, and minor orthodontic treatment applications, respectively. When asked about the clinical treatment practices they perform, they received the least responses for sedation in dental treatments, zirconium crown applications, and permanent tooth extractions, respectively.
Conclusion: Overall, when the responses are evaluated, it can be concluded that the pediatric dentistry education process and content in Turkey are conducted in accordance with the curriculum, but it is necessary to encourage the participation of specialization and doctoral students in academic studies. The content of pediatric dentistry education and clinical practices in Turkey should be evaluated in detail with new studies, and efforts should be made to improve the pediatric dentistry education content focusing on areas perceived as lacking.
Keyword: Survey, Pedodontics, Curriculum for Pedodontic Education.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Paedodontics |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2024 |
Submission Date | June 5, 2024 |
Acceptance Date | October 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 3 |
Selcuk Dental Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).