Background: The aim of this study is to offer suggestions for the spatial arrangement of the waiting area, which is one of the factors that may cause dental anxiety and anxiety in children coming for dental treatment.
Material and Methods: The study was conducted with 34 senior interior architecture students taking the Health Buildings and Office and Construction Site Internship Course at Selçuk University, Faculty of Architecture and Design, Department of Interior Architecture in the 2023-2024 Fall Semester. Interior design suggestions that would reduce and/or eliminate dental fear and anxiety were requested from 8 different student study groups for the pedodontics waiting area and corridor surfaces of Selçuk University, Faculty of Dentistry. While the suggestions are being presented, the suggestions for waiting areas for children's dental fear and anxiety, which are included in scientific studies prepared in disciplines such as architecture, health and psychology, constitute the basis of the study. A mixed method was used in the study, based on literature review, observation, photography, survey, design and space analysis.
Results: In order to minimize dental fear and anxiety, interior design in waiting areas that appeals to visual, auditory and tactile senses, and allows playful and experiential activities and socialization, is a positive distraction for children and can provide a calming effect, according to various scientific studies. Supported by.
Conclusions: Based on the finding that waiting rooms designed for children can reduce their anxiety, it has been concluded that the creation of "child-friendly spaces" in healthcare buildings is frequently mentioned in scientific studies as having a positive impact on both the child, the parent and the treating physician. For this reason, it should not be overlooked that improving the space by involving designers (architects/interior designers) for waiting areas in similar healthcare buildings can make a positive contribution to the treatment process of patients.
Key Words: Child, Dental fear, Interior architecture, Pedodontics waiting area.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, diş tedavisi için gelen çocukların dental kaygı ve endişeye sebep olabilecek faktörlerden birisi olan bekleme alanının mekânsal düzenlemesine öneriler sunmaktır.
Gereç ve Yöntemler: Çalışma Selçuk Üniversitesi, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, İç Mimarlık Bölümü 2023- 2024 Güz Döneminde, Sağlık Yapıları ile Büro ve Şantiye Stajı Dersi alan 34 iç mimarlık son sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. 8 farklı öğrenci çalışma grubundan, Selçuk Üniversitesi, Diş hekimliği fakültesi, pedodonti bekleme alanı ve koridor yüzeylerine dental korku ve endişeyi azaltacak ve/veya ortadan kaldıracak iç mekân tasarım önerileri istenmiştir. Öneriler sunulurken mimarlık, sağlık, psikoloji gibi disiplinlerde hazırlanmış bilimsel çalışmalarda yer alan, çocukların dental korku ve endişesine yönelik bekleme alanları için, öneriler çalışmanın altlığını oluşturmaktadır. Çalışmada literatür taraması, gözlem, fotoğraf, rölöve, tasarım ve mekân analizine bağlı olarak karma yöntem kullanılmıştır.
Bulgular: Dental korku ve endişeyi en aza indirmek için bekleme alanlarında görsel, işitsel, dokunsal gibi duyulara hitap eden, oyunsal ve deneyimsel aktiviteler ile sosyalleşmeye imkân tanıyan iç mekân düzenlemesi, çocuklar için olumlu dikkat dağıtıcı unsurlar olduğu ve bulunan ortamı sakinleştirici etki sağlayabileceği çeşitli bilimsel araştırmalar ile desteklenmiştir.
Sonuçlar: Çocuklar için tasarlanan bekleme odalarının kaygılarını azaltabileceği tespitinden yola çıkarak sağlık yapılarında “çocuk dostu mekânların” oluşturulması hem çocuk hem ebeveyn hem de tedavi edecek hekim üzerinde olumlu katkı sağlayacağı bilimsel çalışmalarda sıkça söz edildiği sonucuna varılmıştır. Bu nedenle benzer sağlık yapılarındaki bekleme alanları için tasarımcıların (mimar/iç mimar) dahil edilerek mekânı iyileştirilmesi, hastaların tedavi sürecine olumlu katkı sağlayabileceği göz ardı edilmemelidir.
Anahtar Kelimeler: Çocuk, Dental korku, İç mimarlık, Pedodonti bekleme alanı.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Paedodontics |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2024 |
Submission Date | July 6, 2024 |
Acceptance Date | August 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 3 |
Selcuk Dental Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).