Today, competition is increasing. This competition depends on to
survive and be able to keep up with the times businesses. Businesses are the
most important factor in terms of human resources. That the ethical climate in
the organization to make the most efficient form of human resources and
provision of employee job satisfaction and thus it is necessary to increase
their commitment to the organization. The high increase of employees' job
satisfaction and organizational commitment and performance level will increase
their productivity. The aim of
the study is to examine the effects of ethical climate perception on the
employees in terms of job satisfaction and organizational commitment. The aim
of this study is to measure the awareness of the ethical concept of the
employees and also to determine how the concept of ethics has a positive or
negative effect on them. It is aimed to understand the ethical climate
awareness of organizations and how they affect the employees within the
organization and as a result of this, the organization and the management will
realize policies for the employees. In this study questionnaire method was used
as data collection tool. The survey includes 31 questions to measure
demographic characteristics, ethical climate, job satisfaction and
organizational commitment. The data were analyzed by using SPSS 22 package
program and frequency distribution and Correlation test. As a result, it was
determined that there was a positive relationship between ethical climate
perception and job satisfaction (r = 0,003). It was found that there was a
positive correlation between ethical climate perception and organizational commitment
(r = 0.00).
Günümüzde rekabet koşulları giderek artmaktadır. Bu rekabet
koşullarında işletmelerin varlıklarını sürdürebilmeleri zamana ayak
uydurabilmelerine bağlıdır. İşletmeler açısından insan faktörü en önemli
kaynaklardandır. İnsan kaynaklarından en verimli şekilde yararlanabilmesi için
örgütte etik iklimin olması ve bu sayede çalışanların iş tatmininin sağlanması
ve örgüte bağlılıklarının arttırılması gerekmektedir. İş görenlerin iş tatminin
artması ve örgütsel bağlılık düzeylerinin yüksek olması onların verimliliğini
ve performanslarını arttıracaktır. Araştırmanın amacı etik iklim algısının iş
görenler üzerinde ki etkilerini iş tatmini ve örgütsel bağlılık anlamında
incelemektir. İş görenlerin etik kavramı farkındalığını ölçmek aynı zamanda
etik kavramının onların üzerinde ki olumlu ya da olumsuz nasıl bir etki
yarattığını belirlemektir. Örgütler açısından etik iklim farkındalığının
oluşması ve örgüt içerisinde iş görenleri nasıl etkilediğinin anlaşılması ve
bunun neticesinde örgütün ve yönetimin iş görenler için politikalar
gerçekleştirmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket
yönteminden yararlanılmıştır. Ankette demografik özellikler, etik iklim, iş
tatmini ve örgütsel bağlılığı ölçmeye yönelik toplam 31 soru yer almaktadır.
Elde edilen verilere, SPSS 22 paket programı aracılığıyla frekans dağılımı ve
Korelasyon testi uygulanmıştır. Sonuç olarak, etik iklim algısı ile iş tatmini
arasında pozitif yönlü bir ilişki (r=0,003) olduğu tespit edilmiştir. Etik
iklim algısı ve örgütsel bağlılık kavramı arasında pozitif yönlü ilişki
(r=0,00) olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | October 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 22 Issue: 1 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).