Sosyal adalet, başta refah, gelir ve sosyal statü gibi maddi veya sosyal
ödüllerin ahlâken haklılaştırılabilir bir dağıtımına işaret eder. Bir sosyal
politika aracı olarak sosyal güvenlik ise; sosyal politikanın sosyal adaleti
gerçekleştirme idealine hizmet ettiği ölçüde başarılıdır ve etkindir. ILO’ya
göre küreselleşmenin insanîleşmesi kadar meydana getirdiği ekonomik ve sosyal
krizlerin aşılması da sosyal adaletle gerçekleşecektir. Bu sebeple ILO yeni
sosyal güvenlik anlayışının ve sosyal güvenlik politikalarının merkezine sosyal
adaletin gerçekleştirilmesi amacını koymuştur. Bu çalışma, Türkiye’de 2008
yılında gerçekleştirilen sosyal güvenlik reformunun sosyal güvenliğin sosyal
adaleti gerçekleştirme idealine ne ölçüde hizmet ettiğinin belirlenmesine
yöneliktir. Bu değerlendirme, reformun merkezinde bulunan genel sağlık sigortası
ve yaşlılık sigortası ile ilgili olarak yapılacaktır. Türk sosyal güvenlik
sistemindeki reformun genel sağlık sigortası ayağı; koruma kapsamına alınan
kişiler, devletin finansmana katılması, sağlık hizmetlerine erişimin
kolaylaştırılması gibi değişiklikler sosyal adalet ilkesini güçlendirmiştir.
Ancak hizmet farkı ödemeleri gibi sosyal adalet ilkesini zedeleyecek uygulamalar
da vardır. Yaşlılık sigortası ayağında ise; sosyal güvenliğin sosyal adalet
ilkesinden uzaklaşılan yenilikler söz konusu olmuştur.
Social justice refers to morally defensible
distribution of benefits/rewards in society, evaluated in terms
wages/housing/medical care/welfare benefits and so on. Social security as a social policy instrument will also be
effective/succeed when its aforementioned aim is achieved. According to the
ILO, humanizing globalization can be achieved by social justice. Therefore the
ILO has placed to realize social justice into the new social security
approach/policies. The purpose of this study is to evaluate to what extent is
closer to the social justice ideal of the social security reform in Turkey
(2008). It focuses on universal health and old-age insurances branches
expressed as the main axis of reform. Universal health insurance reform
empowers social justice: to scope of
protection the people;
to participate
the state to funding; to facilitate access to health services etc. Nevertheless difference in service payments are some praxes which
shatter social justice. Old-age insurance also blows the cobwebs away which get
away from social justice.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 31, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 6 Issue: 2 |