20. yüzyılın başlarından itibaren dünya
genelinde çocuk işçiliğini önlemek amacıyla pek çok sivil toplum kuruluşu
tarafından çalışmalar yürütülmektedir. Bu kampanyalarda çocuk işçiliğinin yasal
bir suç olduğu, çocukların sağlığını bozduğu ve zihinsel gelişimlerini olumsuz
yönde etkilediği vurgulanmaktadır. Bu mesajların kitlelere iletilmesi sürecinde
pek çok farklı kitle iletişim araç kullanılmaktadır. Özellikle son yıllarda
çocuk işçiliğinin önlenmesine yönelik sivil toplum kuruluşları tarafından kamu
spotu reklamlarının sıklıkla kullanıldığı görülmektedir. Bu çalışmada çocuk işçiliğine
karşı hazırlanan kamu spotu reklamlarında hangi konuların açıklandığı ve hangi
mesajların verildiği ortaya konulmaya çalışmıştır. Bu amaçla çalışma kapsamında
amaçlı örneklem metodu kullanılarak belirlenen dört ülkenin (Hindistan,
Paraguay, Portekiz ve Romanya) çocuk işçiliğine karşı hazırlanan kamu spotu
reklamları incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer
alan göstergebilimsel analiz metodu kullanılmıştır. Çalışmada belirlenen dört
kamu spotu reklamı ABD'li dilbilimci Charles Sanders Peirce'in göstergebilim
kavramları özelinde analiz edilmiştir. Elde edilen bulgularda her dört kamu
spotu reklamında da hüzün duygularına hitap edilerek, çocukların zor şartlar
altında çalıştığına yönelik farkındalık oluşturulmaya çalışıldığı ortaya
çıkarılmıştır. Diğer yandan çalışmada kamu spotu reklamlarında simgesel
öğelerden sık yararlanıldığı ve böylece verilmek istenen mesajların insanların
zihinlerinde kalıcı olmasının amaçlandığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 1 |