Research Article
BibTex RIS Cite

Yapay Zekânın Gazetecilik Öğrencileri Üzerindeki Etkileri: Sakarya Üniversitesi Gazetecilik Bölümü Öğrencilerinin Yapay Zekâ Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 150 - 164, 26.12.2024
https://doi.org/10.70684/silet.1558520

Abstract

Yapay zekâ kullanımı birçok sektörde olduğu gibi gazetecilik mesleği ve eğitimi için de önemli bir tartışma konusu haline gelmiştir. İletişim fakültelerinin gazetecilik bölümü öğrencilerinin yapay zekâ kaygı durumlarını tespit etmenin gazetecilik eğitiminin geleceğine dair önemli bilgiler sağlayabileceği düşünülmektedir. Bu çalışma, gazetecilik öğrencilerinin yapay zekâ teknolojisinin getirdiği değişim ve dönüşümlerin kendilerinde oluşturdukları kaygı düzeylerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Araştırma nicel yöntemle ve tarama modeliyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evreni Sakarya Üniversitesi Gazetecilik Bölümü öğrencilerinden, çalışma grubu ise araştırmaya gönüllü olarak katılan 139 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket ve Wang & Wang tarafından geliştirilen, Akkaya, Özkan ve Özkan’ın (2021) Türkçeye uyarlanan Yapay Zekâ Kaygı Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22.0 programıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre cinsiyetle yapay zekâ kaygısı arasında anlamlı fark belirlenirken yaş, sınıf derecesi ve medya sektöründe çalışmayı düşünme ile yapay zekâ toplam puanı arasında anlamlı fark görülmemiştir. Sınıf düzeyleri yalnızca “iş değiştirme” alt boyutunda anlamlı bulunmuştur. Kadınların yapay zekâ kaygıları erkeklerden daha yüksektir. Aynı zamanda kadın öğrenciler yapay zekâya ilişkin bilgi ve becerileri öğrenme konusunda erkeklerden daha kaygılıdırlar. Araştırma sonuçlarına göre; üniversitelerin, gazetecilik bölümünde eğitim alan öğrencilere yapay zekâ araçlarını kullanmaya yönelik eğitimler vermesi ve gazetecilik sektörünün çeşitli paydaşlarıyla iş birlikleri yapılması önerilmektedir.

Supporting Institution

TÜBİTAK

Project Number

TÜBİTAK–2209-A ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARAŞTIRMA PROJELERİ DESTEĞİ PROGRAMI

Thanks

TÜBİTAK–2209-A ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARAŞTIRMA PROJELERİ DESTEĞİ PROGRAMI kapsamında yapılan bu araştırma makalesine desteklerinden dolayı TÜBİTAK'a teşekkür ederiz.

References

  • Akkaya, B., Özkan, A., & Özkan, H. (2021). Yapay zekâ kaygı (YKZ) ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Alanya Akademik Bakış, 5(2), 1125-1146. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.833668
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Sakarya Kitabevi.
  • Arslan, K. (2017). Eğitimde yapay zekâ ve uygulamaları, Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(11), 76-86.
  • Ay, A. (2022). Yapay zekâ haberciliği ve gazetecilik tartışmalarına dair bir değerlendirme. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 12(4), 920923.
  • Babacan, H. (2021). Türkiye’de yapay zekâ destekli gazetecilik: Robot gazeteciliğine yönelik yaklaşımlar. [Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Biswas, S. S. (2023). Role of ChatGPT in Journalism: According to ChatGPT. SSRN Electronic Journal, http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4405396
  • Brynjolfsson, E., & McAfee, A. (2014). The second machine age: Work, progress, and prosperity in a time of brilliant technologies. W W Norton & Co.
  • Bulut, S. (2020). Dijital çağda medya: Makine öğrenmesi, algoritmik habercilik ve gazetecilikte işlevsiz insan sorunsalı. Selçuk İletişim, 13(1), 296-301.
  • CIO Coverage (t.y.). OpenAI's ChatGPT reportedly costs $100,000 a day to run. CIO Coverage https://www.ciocoverage.com/openais-chatgpt-reportedly-costs-100000-a-day-to-run/
  • Copeland, B. (2024). “Artificial İntelligence”. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/technology/artificial-intelligence
  • Deng, J., & Lin, Y. (2022). The benefits and challenges of ChatGPT: An overview. Frontiers in Computing and Intelligent Systems. 2(2), 81-82.
  • Diakopoulos, N. (2024). The Impact of Generative AI on Journalistic Labor, [Personal opinion]. Personal Blog. https://generative-ai-newsroom.com/the-impact-of-generative-ai-on-journalistic-labor-e87a6c333245
  • Eloundou, T., Manning, S., Mishkin, P., & Rock, D. (2024). GPTs are GPTs: Labor market impact potential of LLMs. Science, (384), 1306-1308. doi:10.1126/science.adj0998
  • Freud, S. (1936). The Problem of Anxiety. New York: W. W. Norton.
  • Gelberi, C. B., & Adıgüzel, Y. (2023) Dijital çağda gazetecilik: dijital iletişim ve gazetecilik mesleğinin dönüşümü, Dijital iletişim anlamak-4 (ss. 8-30), Palet Yayıncılık.
  • Gökçe, M. (2023). Yapay zeka geleceği şekillendiren teknoloji. https://www.researchgate.net/publication/369473329_Gelecegi_Sekillendiren_Teknoloji_Yapay_Zeka
  • Graefe, A. (2016). Guide to Automated Journalism. Columbia: Tow Center for Dijital Journalism.
  • Jarrahi, M. H. (2018). Artificial intelligence and the future of work: Human-AI symbiosis in organizational decision making. Business Horizons, 61(4), 577-586. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.03.007
  • Kaya, S. N. (2022). Kitap incelemesi robotların yükselişi: Yapay zekâ ve işsiz bir gelecek tehlikesi. Novus Orbis: Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 4(1), 115-119.
  • Koçyiğit, A., & Darı A. B. (2023). Yapay zekâ iletişiminde ChatGPT: İnsanlaşan dijitalleşmenin geleceği. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(2), 427-438. https://doi.org/10.30692/sisad.1311336
  • McKinsey Global Institute. (2021). The Future of work after COVID-19. McKinsey & Company.
  • Neuman, W. L. (2013). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nicel ve nitel yaklaşımlar. Siyasal Kitabevi. OpenAI (t.y.) Pricing. https://openai.com/pricing
  • Rosen, L.D., Sears, D. C., & Weil, M.M. (1987). Computerphobia. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 19(2), 167–179. https://doi.org/10.3758/BF03203781
  • Russell, S., & Norvig, P. (2020). Artificial ıntelligence: A modern approach. Pearson Higher Ed.
  • Safdar, N. M., Banja, J. D., & Meltzer, C. C. (2020). Ethical considerations in artificial ıntelligence, European Journal of Radiology, (122), 108768. https://doi.org/10.1016/j.ejrad.2019.108768
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi (t.y.a). Yapay zekâ. T.C. Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi https://cbddo.gov.tr/sss/yapay-zeka/
  • TC. Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi (t.y.b) Chatbot uygulamaları ve ChatGPT örneği. TC. Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi. https://cbddo.gov.tr/SharedFolderServer/Genel/21.Chatbot-Uygulamas%C4%B1-ve-ChatGPT-%C3%96rne%C4%9Fi-De%C4%9Ferlendirme-Raporu.pdf
  • Tugay, B., & Tugay, R. (2019). Uluslararası sistemin geleceğini yapay zekâ üzerinden analiz etmek. Journal of Academic Value Studies, 5(3), 376-384. DOI:10.23929/javs.915
  • Turan, T., Turan, G., & Küçüksille, E. (2022). Yapay zekâ etiği: Toplum üzerine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 13(2), 292-299. https://doi.org/10.29048/makufebed.1058538
  • Türkdoğan, O., & Gökçe, O. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemi. Çizgi Kitabevi.
  • Wang, Y., & Wang, Y. (2019) Development and validation of an artificial intelligence anxiety scale: An initial application in Predicting motivated learning behavior, Interactive Learning Environments, 30(4), 619-634. https://doi.org/10.1080/10494820.2019.1674887

The Effects of Artificial Intelligence on Journalism Students: An Investigation of the Anxiety Levels of Sakarya University Journalism Students Regarding Artificial Intelligence

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 150 - 164, 26.12.2024
https://doi.org/10.70684/silet.1558520

Abstract

The use of artificial intelligence has become an important topic of discussion for the journalism profession and education, as in many other sectors. It is believed that determining the level of anxiety about artificial intelligence among journalism students in communication departments can provide important information about the future of journalism education. This study aims to reveal anxiety levels of journalism students about the changes and transformations brought about by artificial intelligence technology. The research was conducted using quantitative method and survey model. The study population consists of the students of the Journalism Department of Sakarya University and the study group consists of 139 students who voluntarily participated in the research. A questionnaire and the Artificial Intelligence Anxiety Scale developed by Wang & Wang and adapted to Turkish by Akkaya, Özkan and Özkan (2021) were used as data collection tools. The data obtained were analysed with SPSS 22.0 program. According to the results, while there was a significant difference between gender and AI anxiety, there was no significant difference between age, class level and considering a job in the media sector and AI total score. Grade level was only found to be significant in the sub-dimension 'job change'. Females have a higher fear of AI and are also more anxious about acquiring knowledge and skills related to artificial intelligence than men. Based on the results of the research, it is recommended that journalism students be trained about AI tools and that various collaborations be established with both academia and the industry.

Project Number

TÜBİTAK–2209-A ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARAŞTIRMA PROJELERİ DESTEĞİ PROGRAMI

References

  • Akkaya, B., Özkan, A., & Özkan, H. (2021). Yapay zekâ kaygı (YKZ) ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Alanya Akademik Bakış, 5(2), 1125-1146. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.833668
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Sakarya Kitabevi.
  • Arslan, K. (2017). Eğitimde yapay zekâ ve uygulamaları, Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(11), 76-86.
  • Ay, A. (2022). Yapay zekâ haberciliği ve gazetecilik tartışmalarına dair bir değerlendirme. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 12(4), 920923.
  • Babacan, H. (2021). Türkiye’de yapay zekâ destekli gazetecilik: Robot gazeteciliğine yönelik yaklaşımlar. [Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Biswas, S. S. (2023). Role of ChatGPT in Journalism: According to ChatGPT. SSRN Electronic Journal, http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4405396
  • Brynjolfsson, E., & McAfee, A. (2014). The second machine age: Work, progress, and prosperity in a time of brilliant technologies. W W Norton & Co.
  • Bulut, S. (2020). Dijital çağda medya: Makine öğrenmesi, algoritmik habercilik ve gazetecilikte işlevsiz insan sorunsalı. Selçuk İletişim, 13(1), 296-301.
  • CIO Coverage (t.y.). OpenAI's ChatGPT reportedly costs $100,000 a day to run. CIO Coverage https://www.ciocoverage.com/openais-chatgpt-reportedly-costs-100000-a-day-to-run/
  • Copeland, B. (2024). “Artificial İntelligence”. Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/technology/artificial-intelligence
  • Deng, J., & Lin, Y. (2022). The benefits and challenges of ChatGPT: An overview. Frontiers in Computing and Intelligent Systems. 2(2), 81-82.
  • Diakopoulos, N. (2024). The Impact of Generative AI on Journalistic Labor, [Personal opinion]. Personal Blog. https://generative-ai-newsroom.com/the-impact-of-generative-ai-on-journalistic-labor-e87a6c333245
  • Eloundou, T., Manning, S., Mishkin, P., & Rock, D. (2024). GPTs are GPTs: Labor market impact potential of LLMs. Science, (384), 1306-1308. doi:10.1126/science.adj0998
  • Freud, S. (1936). The Problem of Anxiety. New York: W. W. Norton.
  • Gelberi, C. B., & Adıgüzel, Y. (2023) Dijital çağda gazetecilik: dijital iletişim ve gazetecilik mesleğinin dönüşümü, Dijital iletişim anlamak-4 (ss. 8-30), Palet Yayıncılık.
  • Gökçe, M. (2023). Yapay zeka geleceği şekillendiren teknoloji. https://www.researchgate.net/publication/369473329_Gelecegi_Sekillendiren_Teknoloji_Yapay_Zeka
  • Graefe, A. (2016). Guide to Automated Journalism. Columbia: Tow Center for Dijital Journalism.
  • Jarrahi, M. H. (2018). Artificial intelligence and the future of work: Human-AI symbiosis in organizational decision making. Business Horizons, 61(4), 577-586. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.03.007
  • Kaya, S. N. (2022). Kitap incelemesi robotların yükselişi: Yapay zekâ ve işsiz bir gelecek tehlikesi. Novus Orbis: Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 4(1), 115-119.
  • Koçyiğit, A., & Darı A. B. (2023). Yapay zekâ iletişiminde ChatGPT: İnsanlaşan dijitalleşmenin geleceği. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(2), 427-438. https://doi.org/10.30692/sisad.1311336
  • McKinsey Global Institute. (2021). The Future of work after COVID-19. McKinsey & Company.
  • Neuman, W. L. (2013). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nicel ve nitel yaklaşımlar. Siyasal Kitabevi. OpenAI (t.y.) Pricing. https://openai.com/pricing
  • Rosen, L.D., Sears, D. C., & Weil, M.M. (1987). Computerphobia. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 19(2), 167–179. https://doi.org/10.3758/BF03203781
  • Russell, S., & Norvig, P. (2020). Artificial ıntelligence: A modern approach. Pearson Higher Ed.
  • Safdar, N. M., Banja, J. D., & Meltzer, C. C. (2020). Ethical considerations in artificial ıntelligence, European Journal of Radiology, (122), 108768. https://doi.org/10.1016/j.ejrad.2019.108768
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi (t.y.a). Yapay zekâ. T.C. Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi https://cbddo.gov.tr/sss/yapay-zeka/
  • TC. Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi (t.y.b) Chatbot uygulamaları ve ChatGPT örneği. TC. Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi. https://cbddo.gov.tr/SharedFolderServer/Genel/21.Chatbot-Uygulamas%C4%B1-ve-ChatGPT-%C3%96rne%C4%9Fi-De%C4%9Ferlendirme-Raporu.pdf
  • Tugay, B., & Tugay, R. (2019). Uluslararası sistemin geleceğini yapay zekâ üzerinden analiz etmek. Journal of Academic Value Studies, 5(3), 376-384. DOI:10.23929/javs.915
  • Turan, T., Turan, G., & Küçüksille, E. (2022). Yapay zekâ etiği: Toplum üzerine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 13(2), 292-299. https://doi.org/10.29048/makufebed.1058538
  • Türkdoğan, O., & Gökçe, O. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemi. Çizgi Kitabevi.
  • Wang, Y., & Wang, Y. (2019) Development and validation of an artificial intelligence anxiety scale: An initial application in Predicting motivated learning behavior, Interactive Learning Environments, 30(4), 619-634. https://doi.org/10.1080/10494820.2019.1674887
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Elif Köse 0009-0000-9748-2250

Yusuf Adıgüzel 0000-0002-8400-1099

Cengizhan Aynacı 0000-0001-6536-6642

Project Number TÜBİTAK–2209-A ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ARAŞTIRMA PROJELERİ DESTEĞİ PROGRAMI
Early Pub Date December 24, 2024
Publication Date December 26, 2024
Submission Date September 30, 2024
Acceptance Date November 19, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Köse, E., Adıgüzel, Y., & Aynacı, C. (2024). Yapay Zekânın Gazetecilik Öğrencileri Üzerindeki Etkileri: Sakarya Üniversitesi Gazetecilik Bölümü Öğrencilerinin Yapay Zekâ Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Sakarya İletişim, 4(2), 150-164. https://doi.org/10.70684/silet.1558520