Memory, an
important topic in current cinematic research, and associated phenomena, such
as remembering and forgetting, are key concepts as individuals and societies try
to make sense of themselves and their history. Memory in the form of nostalgia
was described by Johannes Hofer in 1688 as the disease of soldiers longing for home.
In the years following, nostalgia has become a broader concept that defines the
divergence of time-space in which people live. Nostalgia, arising from
discomfort and fear in the present, has become a commodity of the past, and it
occupies an important place in art and everyday life. This study examines the
film Nostalgia, directed in 1983 by Andrey Tarkovsky, a major figure in
contemporary Russian cinema. It analyzes the main characters in the film,
Andrei, Eugenie, Domenico, and Sosnovky, using the methodology of descriptive
quantitative research within the concept of remembering, forgetting, memory,
and the time-space of nostalgia. By these means, it is seen that nostalgic
imagination tries to offer a solution to individual and social problems by reversing
history and focusing on an idealized past.
Sinema araştırmalarında önemli bir yer edinmeye başlayan bellek ve onunla
ilişkili olarak anımsama ve unutuş fenomenleri, birey ve toplumun kendilerini
ve tarihlerini anlamlandırmalarında anahtar öneme sahiptir. Nostalji kavramı,
1688 yılında Johannes Hofer tarafından, memleketlerine dönük sıla hasreti çeken askerlerin bir hastalığı olarak tanımlanmıştır. Sonraki yıllarda ise yaşanılan
zaman-uzamdan bir ayrılığı, uzaklaşmayı tanımlayan daha geniş bir kavram olarak kullanılmaya başlamıştır. Yaşanılan çağa karşı bir rahatsızlıktan ve korkudan beslenen nostalji, geçmişin metalaşması olarak anlam kazanmaya başlamış,
sanat ve gündelik yaşamda önemli biçimde yer bulmuştur. Bu çalışmada, çağdaş
Rus sinemasında önemli bir yere sahip yönetmen Andrey Tarkovsky tarafından
1983 yılında çekilen Nostalghia filmi incelenmiştir. Filmdeki ana karakterler olan
Andrei, Eugenie, Domenico ve Andrei’nin dolayımıyla Sosnovky karakterleri
anımsama, unutma, bellek ve bunlarla ilişkili biçimde nostalji kavramının imlediği zaman-uzam çerçevesinde nitel yaklaşımla betimsel içerik analizine tabi
tutulmuştur. Bu yolla nostaljik imgelemenin idealleştirilmiş bir çağa yönelerek
ve tarihi tersine çevirerek hem bireysel hem de toplumsal sorunlara bir çözüm
sunmaya çalıştığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Features |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 2 |
sinecine TR DİZİN ve FIAF tarafından taranmaktadır.