Adorno
and Horkheimer, in their book Dialectic
Of Enlightenment, emphasize that the equality of man and nature has been
established to form an equality in modern ages. Moreover, mentioned parity is
narrowed persistently, so that both sides fit together in precision. While
nature is commodificated with instrumental rationality, commodification also
causes the human to turn into machine elements involved in production. Thus,
from the point of view of existence, there is nothing but a rational mind and a
functional hand that makes mass production are back from humankind. It is
possible to see these views of two philosophers in Robocop, 4. film of the series, directed by José Padilha in 2014.
In the film, it is a thought-provoking detail that only the head and right hand
are left behind from police officer Alex Murphy who will transform into a
cybernetic organism soon. Our work, aims to analyze the RoboCop in the context of the thoughts of critical theory. The
philosophical debates about the transformation of man into a machine by a
process and reduction of modern era will be examined by a methonimic film
reading.
Adorno
ve Horkheimer, beraber kaleme aldıkları Aydınlanmanın
Diyalektiği adlı eserlerinde modern çağda insan ve doğa denkleminin bir
eşitlik oluşturacak şekilde kurulduğunu vurgulamaktadırlar. Üstelik söz konusu
eşitliğin her iki tarafı, devamlı olarak, birbirine uyacak şekilde daralır.
Araçsal rasyonalite ile doğa metalaşırken, metalaşma da insanın üretime katılan
makine elemanlarına dönüşmesine sebep olur. Böylece, var oluş açısından
bakıldığında, insandan geriye salt rasyonel bir zihinden ve seri üretim yapan
işlevsel bir el’den başka bir şey kalmaz. İki felsefecinin bu görüşlerini,
yönetmenliğini José Padilha’nın üstlendiği, serinin 4. filmi olan 2014 yapımı RoboCop filminde görmek mümkündür.
Filmde, bir sibernetik organizma hâline gelen polis memuru Alex Murphy’nin
insan yanından geriye yalnızca kafasının ve sağ elinin kalmış olması
düşündürücü bir ayrıntı olmaktadır. Çalışmamız, RoboCop filmini eleştirel teorinin düşünceleri bağlamında analiz
etmeyi amaçlamaktadır. Modern dönemle birlikte, insanın bir işleve indirgenmek
suretiyle bir çeşit makineye dönüşmesine dair felsefi tartışmalar filmin
metonimik olarak okunmasıyla irdelenecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 6 |