Gerek
melodram gerekse tragedya olsun her iki tür de ahlak dersi vererek ahlaki olanı
vurgulamayı amaçlamaktadır. Melodram, ahlaksal ölçüler içinde sıralanmış
olaylar dizisinden oluşan bir türdür. Aristoteles’in tanımı ile tragedya da
ahlaksal bakımdan ağırbaşlı, başı ve
sonu olan, belli bir uzunluğu bulunan bir eylemin taklididir. Çalışmada melodram ve
tragedyanın ahlaki değer vurgusuna dayanan anlatısının Çağan Irmak filmlerine
nasıl yansıdığı ve bu filmlerde bu yansımanın nasıl bir dönüşüm geçirdiği
sorularına cevap bulmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda melodramın ve
tragedyanın “ahlaki” tanımı ve bu tanımın her iki türün anlatı yapısına
yansıması üzerinde durulmuştur. Ayrıca çalışmada Çağan Irmak’ın örneklem alınan
filmleri incelenerek Çağan Irmak’ın “ahlak” kavramını nasıl ele aldığı üzerinde
de durulmaktadır. Çalışmada Çağan Irmak’ın Issız
Adam (2008), Dedemin İnsanları (2011),
ve Unutursam Fısılda (2014) olmak
üzere üç filmi örneklem olarak alınmıştır. Çalışmada örneklem olarak alınan bu
filmlerde melodram ve tragedya kavramları çerçevesinde sinematik imajlar
incelenmiştir. Çağan Irmak, filmlerinde hem melodram hem de tragedyanın
unsurlarından ve anlatı yapısından yararlanmaktadır. Ayrıca Çağan Irmak’ın
filmlerinde, ahlaki değer vurgusu yaptığı da söylenebilir. Fakat bu ahlaki
değer vurgusu ne melodramda olduğu gibi keskin çizgilerle birbirinden ayrılmış
zıtlıklar üzerinden yapılmakta ne de tragedyada olduğu gibi ahlaki yönden üstün
karakterler ile gerçekleştirilmektedir. Çağan Irmak filmlerinde, toplumsal
ahlaki normlardan ve de karakterlerin eylemlerinden çok, evrensel ahlaki
normlara ve karakterlerin duygu durumlarına ağırlık verilerek bu filmler,
ahlaki yönden melodram ve tragedya türlerinden farklılaşmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 10, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Özel Sayı (1) Mayıs 2019 |