Year 2020, Volume 5 , Issue 9, Pages 567 - 583 2020-06-30

Doğa ve Medeniyet Karşıtlığındaki Sudaki Bıçak (Nóz W Wodzie) Filminde Yapısal Kişilik Modelinden Esintiler

Hasan Cem ÇELİK [1] , Pelin ODUNCU [2]


Modern çağı ve modern insanı açıklamaya çalışan en önemli kuramlardan biri olan Psikanalitik Kuram, Sigmund Freud’un yapısal kişilik modeli ile insan davranışlarının altında yatan nedenlerin kökenlerine ulaşabilme imkânı tanır. Bir organizma olarak insanın tutum ve davranışlarını aydınlatan yapısal kişilik kuramı, yalnızca psikoloji ya da sosyoloji alanında değil, aynı zamanda sinema gibi farklı alanları da kapsayan çalışmalara kaynaklık eder. Psikanalitik film kuramı ise, filmlerde yer alan psikanalitik unsurları saptayarak, hem bir araç olarak sinemanın insan zihniyle olan bağına, hem de filmlerin psiko-sosyal boyutunun incelenmesiyle sinema ve toplum ilişkisine yakından bakabilmeyi sağlamaktadır. Pek çok filminde psikanalitik unsurların yer aldığı yönetmen Roman Polanski’nin Knife in the Water (Sudaki Bıçak, 1962) filmi id, ego ve süperegodan oluşan yapısal kişilik kuramının bir alegorisi niteliğindedir. Bu anlamda psikanalitik film okumasıyla, Polanski’nin Sudaki Bıçak filmindeki yapısal kişilik kuramından izler aramayı amaçlayan bu çalışma, yapılan çözümleme neticesinde filmin id, ego ve süperegonun mücadelesi üzerine kurulduğunu ortaya koymuştur.
Freud, Psikanaliz, İd, Sinema, Polanski.
  • Andrew, J. D. (2010). Büyük Sinema Kuramları, Zahit Atam, (Çev,) İstanbul: Doruk Yayınları
  • Arslan, U. T. (2009). Aynanın sırları: Psikanalitik film kuramı. Kültür ve İletişim, 12(1), ss.9-38.
  • Bakır, B. (2008). Sinema ve Psikanaliz, İstanbul: Hayalet Yayınları
  • Berger, A. A. (1996). Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri, Nazmi Ulutak, Aslı Tunç (Ed.), Murat Barkan, Uğur Demiray, D. Güler, Nazlı Bayram, Aslı Tunç, Nazmi Ulutak, A. H. Yüksel (Çev.), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi, Eğitim Sağlık ve Bilimsel Araştırma Çalışmaları Yayınları
  • Deutsch, M., Krauss, R. M. (1986). Psikoseksüel Gelişim Evreleri, Bekir Onur (Çev.), Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 19 Sayı: 1 (225237)
  • Dimmock, M., & Fisher, A. (2017). Conscience. In Ethics for A-Level (pp. 157-167). Cambridge, UK: Open Book. Retrieved February 7, 2020, from www.jstor.org/stable/j.ctt1wc7r6j.13
  • Eisenstein, S. (1975). Bir Sinemacının Düşünceleri, Azmi Arna(Çev.), İstanbul: Yol Yayınları
  • Frank, W. (1934). Sigmund Freud. The Virginia Quarterly Review, 10(4), 529-539. Retrieved February 8, 2020, from www.jstor.org/stable/26445332 erş. trh. 06.02.2020
  • Freud, S. (1923). Ego and Id, https://www.sigmundfreud.net/on-narcissism-pdf-ebook.jsp erş. trh. 06.02.2020
  • Freud, S. (1993). Cinsiyet Üzerine, A. Avni. Öneş (Çev.), İstanbul: Say
  • Freud, S. (1994). Psikanaliz Üzerine, A. Avni. Öneş (Çev.), İstanbul: Say
  • Freud, S. (2000). Uygarlık ve Hoşnutsuzlukları, Aziz Yardımlı (Çev.), İstanbul: İdea
  • Freud,(2011). Uygarlığın Huzursuzluğu kitabının içinde makale, Haluk Barışcan (Çev.)
  • Geçtan, E. (1998). Psikanaliz ve Sonrası, İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Lapsley, D. K., Stey, P. C. (2011). Id, Ego, and Superego. Encyclopedia of human behavior, 1-9.
  • Miller, J. A. (2013). Everyone Is Mad, Culture/Clinic, 1, 17-42. doi:10.5749/cultclin.1.2013.0017
  • McLeod, S. (2014). Theories of Personality. Retrieved on January, 15, 2017.
  • Smith P, Riley A, (2016) Kültürel Kurama Giriş, Selime Güzelsarı ve İbrahim. Gündoğdu (Çev.), Ankara: Dipnot
  • Stam, R. (2014), Sinema Teorisine Giriş, Selda Salman, Çiğdem Asatekin (Çev.), İstanbul: Ayrıntı
  • Tura, S. M. (1996). Freud’dan Lacan’a Psikanaliz, İstanbul: Ayrıntı
  • Wollen P. (2004). Sinemada Göstergeler ve Anlam. Zafer Aracagök ve Bülent Doğan (Çev.), İstanbul: Metis
  • İnternet kaynakları: Cowie, Peter, (2003). “Knife in the Water”. https://www.criterion.com/current/posts/298-knife-in-the-water erş. trh. 15.02.2020
  • Görseller: Görsel 1: Andrej, Krystyna ve arkada otostopçu genç https://www.imdb.com/title/tt0056291/mediaviewer/rm2571789312 erş. trh. 15.02.2020
  • Görsel 2: Christine adlı tekne https://www.imdb.com/title/tt0056291/mediaviewer/rm3960170752 erş. trh. 15.02.2020
  • Görsel 3: Egoyu temsil eden Krystyna ve id’i temsil eden genç adam https://www.imdb.com/title/tt0056291/mediaviewer/rm3557517568 erş. trh. 15.02.2020
  • Görsel 4: Andrzej ve genç adam karşı karşıya https://www.imdb.com/title/tt0056291/mediaviewer/rm1383336960 erş. trh. 15.02.2020
Primary Language tr
Subjects Communication
Journal Section Articles
Authors

Orcid: 0000-0002-4157-7223
Author: Hasan Cem ÇELİK (Primary Author)
Institution: AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Country: Turkey


Orcid: 0000-0003-4224-3097
Author: Pelin ODUNCU
Institution: AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Country: Turkey


Thanks Çalışmamız için ön değerlendirme fırsatı sunduğunuz için teşekkür ederiz.
Dates

Publication Date : June 30, 2020

Bibtex @research article { sinefilozofi697640, journal = {SineFilozofi}, issn = {}, eissn = {2547-9458}, address = {Bişkek Cad. 81. Sokak No:2 Emek/ANKARA}, publisher = {Serdar ÖZTÜRK}, year = {2020}, volume = {5}, pages = {567 - 583}, doi = {10.31122/sinefilozofi.697640}, title = {Doğa ve Medeniyet Karşıtlığındaki Sudaki Bıçak (Nóz W Wodzie) Filminde Yapısal Kişilik Modelinden Esintiler}, key = {cite}, author = {Çeli̇k, Hasan Cem and Oduncu, Pelin} }
APA Çeli̇k, H , Oduncu, P . (2020). Doğa ve Medeniyet Karşıtlığındaki Sudaki Bıçak (Nóz W Wodzie) Filminde Yapısal Kişilik Modelinden Esintiler . SineFilozofi , 5 (9) , 567-583 . DOI: 10.31122/sinefilozofi.697640
MLA Çeli̇k, H , Oduncu, P . "Doğa ve Medeniyet Karşıtlığındaki Sudaki Bıçak (Nóz W Wodzie) Filminde Yapısal Kişilik Modelinden Esintiler" . SineFilozofi 5 (2020 ): 567-583 <https://dergipark.org.tr/en/pub/sinefilozofi/issue/55709/697640>
Chicago Çeli̇k, H , Oduncu, P . "Doğa ve Medeniyet Karşıtlığındaki Sudaki Bıçak (Nóz W Wodzie) Filminde Yapısal Kişilik Modelinden Esintiler". SineFilozofi 5 (2020 ): 567-583
RIS TY - JOUR T1 - Doğa ve Medeniyet Karşıtlığındaki Sudaki Bıçak (Nóz W Wodzie) Filminde Yapısal Kişilik Modelinden Esintiler AU - Hasan Cem Çeli̇k , Pelin Oduncu Y1 - 2020 PY - 2020 N1 - doi: 10.31122/sinefilozofi.697640 DO - 10.31122/sinefilozofi.697640 T2 - SineFilozofi JF - Journal JO - JOR SP - 567 EP - 583 VL - 5 IS - 9 SN - -2547-9458 M3 - doi: 10.31122/sinefilozofi.697640 UR - https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.697640 Y2 - 2020 ER -
EndNote %0 SineFilozofi Doğa ve Medeniyet Karşıtlığındaki Sudaki Bıçak (Nóz W Wodzie) Filminde Yapısal Kişilik Modelinden Esintiler %A Hasan Cem Çeli̇k , Pelin Oduncu %T Doğa ve Medeniyet Karşıtlığındaki Sudaki Bıçak (Nóz W Wodzie) Filminde Yapısal Kişilik Modelinden Esintiler %D 2020 %J SineFilozofi %P -2547-9458 %V 5 %N 9 %R doi: 10.31122/sinefilozofi.697640 %U 10.31122/sinefilozofi.697640
ISNAD Çeli̇k, Hasan Cem , Oduncu, Pelin . "Doğa ve Medeniyet Karşıtlığındaki Sudaki Bıçak (Nóz W Wodzie) Filminde Yapısal Kişilik Modelinden Esintiler". SineFilozofi 5 / 9 (June 2020): 567-583 . https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.697640
AMA Çeli̇k H , Oduncu P . Doğa ve Medeniyet Karşıtlığındaki Sudaki Bıçak (Nóz W Wodzie) Filminde Yapısal Kişilik Modelinden Esintiler. SineFilozofi. 2020; 5(9): 567-583.
Vancouver Çeli̇k H , Oduncu P . Doğa ve Medeniyet Karşıtlığındaki Sudaki Bıçak (Nóz W Wodzie) Filminde Yapısal Kişilik Modelinden Esintiler. SineFilozofi. 2020; 5(9): 567-583.