Rekabet çarklarını harekete geçirmek ve kurumsal kimliğinin konumlandırılmasında uzun dönemli farkındalıklar yaratmak isteyen markaların, görsel bir çekicilik yaratma ve güçlü bir hikâye anlatma yolunda metafora başvurmaması oldukça güçtür. Metafor, bir ürün veya hizmete özgü tanımlamaları yapmanın ötesinde nitelikleri ve işlevleri hakkında düşündürerek tüketicide muhtemel çarpıcı yeni fikirlerin ve değerlerin yaratılmasının merkezinde yer alır. Pazarlama dünyasında izleyicilerin ilgisini çekebilecek yeni alanlar açar. Ürün veya hizmete yönelik benzersiz bir kavramı, fikri veya açıklamayı ifade etme noktasında yüzeyselliği reddeder; güçlendirmenin ve büyütmenin taraftarlığında yerini alarak arzu edilen en uygun durumlar ile ilişkilendirir. Bunu yaparken, içsel imgelerin ve zihinsel modellerin merceğinden faydalanır. Reklamlarda metafor kullanımı ile verilmek istenen mesaj, gerçekliğin soyut modelleri olarak karşımıza çıkmaktadır. Retorik bir figür olarak metafor, birbirinden farklı nesneleri ve bireysel, sosyal ve de kültürel farklılık algılarını bir araya getirerek analojik çözümlemenin temelini ve etkin mesajlar vermenin yapı taşını oluşturur. Bu noktada, reklamın metaforik ögelerden yoksun bırakılması; yüzeysel bir anlatım oluşturacağından tüketicinin marka, ürün ve hizmet arasındaki örtülü bilgiye ulaşma çabasını güçsüzleştireceği ifade edilebilir. Bu bağlamda; fast-food reklamlarındaki metaforik dilin de mekânsal strateji bakımından restoranın tüketiciyle ilişkisini en üst düzeye çıkartacak şekilde düzenlendiği gözlemlenmektedir. Böylece reklam oluşumu; akılda kalıcı ve ikna edici bir güce bürünerek marka, ürün ve hizmetin yaratıcılığını ve ayırt edici özelliklerini sergileme noktasında önemli olan birçok retorik çıkarımlara sahip olmaktadır. Bu araştırma kapsamında reklamlarda metafor kullanımının önemi bağlamında fast-food reklamları incelenmiştir. İncelenen örneklerde kullanılan metaforun reklam iletisine çok yönlülük ve işlevsellik bağlamında katkı sağladığı görülmüştür.
Creating visual appeal and telling a strong story without resorting to metaphor is very difficult for brands that want to compete and create long-term awareness of their brand identity. Beyond making specific descriptions of a product or service, metaphor is at the heart of creating potentially striking new ideas and values in the consumer by mak-ing them think about their qualities and functions. It opens up new areas in the market-ing world that can be of interest to viewers. Describes a product or service in a way that rejects superficiality; it advocates empowerment and augmentation, assembling it to the most appropriate situations. In doing so, it makes use of the lens of internal im-ages and mental models. The message desired to be given using metaphor in adver-tisements appears as abstract models of reality. As a rhetorical figure, metaphor brings together disparate objects and perceptions of individual, social and cultural differ-ences, forming the basis of analogical analysis and the building block of effective messaging. At this point, the advertisement is deprived of metaphorical elements; since it creates a superficial narrative, it can be stated that it will weaken the consum-er's effort to reach the implicit information between the brand, product or service. In this context; It is observed that the metaphorical language in fast-food advertisements is also arranged in a way to maximize the relationship of the restaurant with the con-sumer in terms of spatial strategy. Thus, the formation of advertising; by assuming a memorable and persuasive power, the brand has many rhetorical inferences that are important in terms of displaying the creativity and distinctive features of the product and service. Within the scope of this research, fast-food ads were examined in the context of the importance of using metaphors in advertisements. It was seen that the metaphor used in the examined examples contributed to the advertising message in terms of versatility and functionality.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |