Research Article
BibTex RIS Cite

HİZMETİÇİ EĞİTİMDE SINIF YÖNETİMİ VE ETKİLİ ÖĞRETMEN ÖZELLİKLERİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ

Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 213 - 234, 30.06.2020
https://doi.org/10.30561/sinopusd.711438

Abstract

Araştırmada, hizmet içi eğitimde yer alan öğretmenlerin etkili öğretmen özellikleri, sınıf yönetiminin boyutları ve bu boyutların öğrenme-öğretme sürecine yansımasına ilişkin görüşlerindeki değişimin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, öğretmenlere yönelik eğitim programı hazırlanarak uygulanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden temel nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Hakkari il merkezinde görev yapan 62 öğretmen oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında hazırlanan yapılandırılmış görüşme formu, öğretmenlerin süreç içerisindeki kavramsal değişimlerinin ortaya çıkarılması amacıyla uygulama öncesinde ve sonrasında uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda, öğretmenler sınıf yönetimine ilişkin kavramları sıralarken “sınıf içi etkileşim ve davranışlar”, “sınıf kuralları” ve “ders planı hazırlama ve uygulama” kavramlarına daha çok vurgu yaptıkları; öğrenme ortamlarını düzenlenmesinde ise özellikle fiziksel düzene dikkat ettikleri görülmüştür. Ayrıca, öğretmenler, sınıf içi motivasyonunun sağlanmasında öğrencilerin ilgilerini çekecek, meraklarını uyandıracak etkinlikler planladıklarını ve öğrencileri tarafından en fazla “davranış” ve “kişilik özellikleri” açısından örnek alındıklarını belirtmişlerdir. Buna göre, öğretmenlere yönelik hizmetiçi eğitimler hazırlanarak bu tür uygulamaların yapılmasının etkili öğrenme süreçleri açısından önemli olduğu görülmüştür. Farklı çalışma gruplarına sahip uygulamaların alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Supporting Institution

Hakkari Üniversitesi

Project Number

EF2015BAP1

Thanks

Bu çalışma Hakkari Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Komisyonu tarafından desteklenmiştir. Proje Numarası: EF2015BAP1.

References

  • Ataman, A. (2007). Sınıf içinde karşılaşılan davranış problemleri ve bunlara karşı geliştiri-len önlemler. L. Küçükahmet (Ed.), Sınıf yönetimi (ss. 289-310). Ankara: Nobel Yayın.
  • Aydın, A. (2010). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Başar, H. (2001). Sınıf yönetimi, Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design, choosing among five app-roaches. California: Thousand Oaks.
  • Demirtaş, H. (2015). Sınıf yönetiminin temelleri. H. Kıran ve K. Çelik (Ed.), Etkili sınıf yönetimi (ss. 1-32). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dilekman, M. (2008). Etkili eğitim için etkili öğretmenlik. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilim-ler Enstitüsü Dergisi, 12 (2), 213-221.
  • Ercoşkun, M. H. ve Ada, Ş. (2013). Etkili sınıf yönetimi oluşturmada sınıf öğretmenlerinin yeni rollerinin nitel açısından incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (1), 60-79.
  • Gökçe, E. (2002). İlköğretim öğrencilerinin görüşlerine göre öğretmenlerin etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35 (1-2), 111-119. Gözütok, F. D. (2004). Öğretmenliğimi geliştiriyorum. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Jones, V. F. & Jones, L. S. (1998). Comprehensive classroom management. Allyn and Bacon, Inc.
  • Karakelle, S. (2005). Öğretmenlerin etkili öğretmen tanımlarının etkili öğretmenlik boyutla-rına göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 30 (135), 1-10.
  • Kaya, A. ve Taşar, H. H. (2010) İlköğretim okulu öğretmenlerinin etkili sınıf yönetimine ilişkin algıları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (5), 169-183.
  • Kırbaş, Ş. ve Atay, A. (2017). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde yaşadığı sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12 (28), 517-538.
  • Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2016). Qualitative research: A guide to design and imple-mentation. (Fourth Edition). San Fransisco, CA: Jossey Bass.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. (2nd Ed). Thousand Oaks. CA: Sage Publications.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Sarıtaş, M. (2003). Sınıf yönetimi ve disiplinle ilgili kuralları geliştirme ve uygulama. L. Küçükahmet (Ed.) Sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar (ss. 43-84). Ankara: Nobel Yayın Dağ.
  • Şahin, A. (2011). Öğretmen algılarına göre etkili öğretmen davranışları. Ahi Evran Üniver-sitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (1), 239-259.
  • Terzi, A. R. (2002). Sınıf yönetimi açısından etkili öğretmen davranışları. Milli Eğitim Dergisi, 155-156.
  • Tok, Ş. (2014). Öğretimin yönetimi. H. Kıran ve K. Çelik (Eds.), Etkili sınıf yönetimi (ss. 83-124). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Uğurlu, C. T., Doğan, S., Şöförtakımcı, G., Ay, D. ve Zorlu, H. (2014). Öğretmenlerin sınıf ortamında karşılaştıkları istenmeyen davranışlar ve bu davranışlarla baş etme stratejileri. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Litera-ture and History of Turkish or Turkic, 9 (2), 577-602.
  • Vatansever Bayraktar, H. (2015). Sınıf yönetiminde öğrenci motivasyonu ve motivasyonu etkileyen etmenler. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10 (3), 1079-1100.
  • Yaman, E. (2010). Kalabalık sınıfların etkileri: öğrenciler ne düşünüyor? Kastamonu Eği-tim Dergisi, 18 (2), 403-414.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2020, Volume: 4 Issue: 1, 213 - 234, 30.06.2020
https://doi.org/10.30561/sinopusd.711438

Abstract

Project Number

EF2015BAP1

References

  • Ataman, A. (2007). Sınıf içinde karşılaşılan davranış problemleri ve bunlara karşı geliştiri-len önlemler. L. Küçükahmet (Ed.), Sınıf yönetimi (ss. 289-310). Ankara: Nobel Yayın.
  • Aydın, A. (2010). Sınıf yönetimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Başar, H. (2001). Sınıf yönetimi, Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design, choosing among five app-roaches. California: Thousand Oaks.
  • Demirtaş, H. (2015). Sınıf yönetiminin temelleri. H. Kıran ve K. Çelik (Ed.), Etkili sınıf yönetimi (ss. 1-32). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dilekman, M. (2008). Etkili eğitim için etkili öğretmenlik. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilim-ler Enstitüsü Dergisi, 12 (2), 213-221.
  • Ercoşkun, M. H. ve Ada, Ş. (2013). Etkili sınıf yönetimi oluşturmada sınıf öğretmenlerinin yeni rollerinin nitel açısından incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (1), 60-79.
  • Gökçe, E. (2002). İlköğretim öğrencilerinin görüşlerine göre öğretmenlerin etkililiği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35 (1-2), 111-119. Gözütok, F. D. (2004). Öğretmenliğimi geliştiriyorum. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Jones, V. F. & Jones, L. S. (1998). Comprehensive classroom management. Allyn and Bacon, Inc.
  • Karakelle, S. (2005). Öğretmenlerin etkili öğretmen tanımlarının etkili öğretmenlik boyutla-rına göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 30 (135), 1-10.
  • Kaya, A. ve Taşar, H. H. (2010) İlköğretim okulu öğretmenlerinin etkili sınıf yönetimine ilişkin algıları. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3 (5), 169-183.
  • Kırbaş, Ş. ve Atay, A. (2017). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetiminde yaşadığı sorunlar ve çözüm önerileri. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 12 (28), 517-538.
  • Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2016). Qualitative research: A guide to design and imple-mentation. (Fourth Edition). San Fransisco, CA: Jossey Bass.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. (2nd Ed). Thousand Oaks. CA: Sage Publications.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Sarıtaş, M. (2003). Sınıf yönetimi ve disiplinle ilgili kuralları geliştirme ve uygulama. L. Küçükahmet (Ed.) Sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar (ss. 43-84). Ankara: Nobel Yayın Dağ.
  • Şahin, A. (2011). Öğretmen algılarına göre etkili öğretmen davranışları. Ahi Evran Üniver-sitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (1), 239-259.
  • Terzi, A. R. (2002). Sınıf yönetimi açısından etkili öğretmen davranışları. Milli Eğitim Dergisi, 155-156.
  • Tok, Ş. (2014). Öğretimin yönetimi. H. Kıran ve K. Çelik (Eds.), Etkili sınıf yönetimi (ss. 83-124). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Uğurlu, C. T., Doğan, S., Şöförtakımcı, G., Ay, D. ve Zorlu, H. (2014). Öğretmenlerin sınıf ortamında karşılaştıkları istenmeyen davranışlar ve bu davranışlarla baş etme stratejileri. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Litera-ture and History of Turkish or Turkic, 9 (2), 577-602.
  • Vatansever Bayraktar, H. (2015). Sınıf yönetiminde öğrenci motivasyonu ve motivasyonu etkileyen etmenler. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10 (3), 1079-1100.
  • Yaman, E. (2010). Kalabalık sınıfların etkileri: öğrenciler ne düşünüyor? Kastamonu Eği-tim Dergisi, 18 (2), 403-414.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Zeynep Nalan Yılmaz 0000-0001-8016-9372

Özge Aydın Şengül 0000-0003-4747-0846

Prof. Dr. Erdoğan Bada 0000-0002-3855-4426

Project Number EF2015BAP1
Publication Date June 30, 2020
Submission Date March 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Yılmaz, Z. N., Aydın Şengül, Ö., & Bada, P. D. E. (2020). HİZMETİÇİ EĞİTİMDE SINIF YÖNETİMİ VE ETKİLİ ÖĞRETMEN ÖZELLİKLERİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİ. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 213-234. https://doi.org/10.30561/sinopusd.711438
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).