Research Article
BibTex RIS Cite

ÜVEY ANNE İLE FATMA MASALININ PSİKANALİTİK YÖNTEMLE İNCELENMESİ

Year 2020, Volume: 4 Issue: 2, 499 - 512, 31.12.2020
https://doi.org/10.30561/sinopusd.753323

Abstract

Türk halk edebiyatı sözlü ürünleri içerisinde önemli bir yer teşkil eden anlatı türlerinden biri masaldır. Masal, hemen hemen tüm toplumlarda anlatılan ve benzer özellikler taşıyan evrensel bir sözlü kültür ürünüdür. Masallarda genellikle kahramanların karşı karşıya kal-dığı birtakım sıkıntıların altında yatan olaylar, sembol ve simgelerle anlatılmaktadır. Bu sembol ve simgelerin anlamlarının açıklanması psikanalistik düşünceyle alakalıdır. Bu noktada halkbilimi ürünlerini inceleme kuram ve yöntemlerinden bir tanesi psikanalitik kuram ve yöntemdir. Psikanalitik kuramın temellerini atan Sigmund Freud, özellikle ço-cukluk döneminde bastırılarak bilinçaltına atılmış isteklerin rüyalarda ortaya çıktığını söylemektedir. Bilinçaltına atılmış istekler rüyalarda olduğu gibi simgesel bir dile sahip olan masallarda da ortaya çıkmaktadır. Buradan hareketle çalışmanın amacı halkın kolektif bilinçaltını yansıtan halkbilimi ürünlerinden biri olan masallarda cinsel simgelerin nasıl kullanıldığını ve Freud’un kuramının “Üvey Anne ile Fatma” masalına uygulanabilirliğini ölçmeye çalışmaktır.

Supporting Institution

-

Project Number

-

Thanks

-

References

  • Abraham, K. (2017). Rüyalar ve mitler (Çev. Emine Nur Gökçe). İstanbul: Pinhan Yayınları.
  • Agvan, Ö. & Asutay H. (2018). Bir anti-masal örneği olarak cam ayakkabıları reddeden vejetaryen külkedisi. Uluslar Sosyal Bilimler Dergisi, 225-238.
  • Arıcı, A. F. (2016). Estetik değer oluşturmada masalların rolü: Türk masalları örneği. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18-2, 1017.
  • Debray, P. (1991). Freud skolastiği (Çev. A. Fikret Gökdemir, A. Çetin Ertürk). Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Freud, S. (2014). Haz ilkesinin ötesinde (Çev. Mehmet Ökten). Ankara: Tutku Yayınevi.
  • Freud, S. (1989). Cinsel yasaklar ve normal dışı davranışlar (Çev. Muammer Sencer). İstanbul: Ara Yayıncılık.
  • Freud, S. (1908). Character and anal erotism. The Standart Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud, 9, 167-169.
  • Fromm, E. (2004). Sevme sanatı (Çev. Işıtan Gündüz). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Fromm, E. (2017). Rüyalar masallar mitler (Çev. Aydın Arıtan, Kaan H. Ökten). İstanbul: Say Yayınları.
  • Korucu, A. (2019). Freudyen ve jungiyen yaklaşımlarla anne olgusu. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 133-143.
  • Megep. (2009). Çocuk gelişimi ve eğitimi, çocuğun gelişimi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Nas, E. & Sak, R. (2020). Merhamet ve merhamet odaklı terapi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (18), 64.
  • Parmaksız, A. (2017). Freud bana masal anlatsa. İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yayınları.
  • Sağocak, A. M. (2018). Kırmızı rengin tasarımın algı ve anlamına etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (57), 235.
  • Sarı, A. & Cemile A. E. (2008). Masalların psikanalizi. Ankara: Salkımsöğüt Yayınları.
  • Sezer, M. Ö. (2019). Masallar ve toplumsal cinsiyet. İstanbul: Kor Yayınları.
  • Jung, C. G. (2019). Dört arketip (Çev. Zehra Aksu Yılmazer). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Yayla, E. (2019). Nardaniye Hanım Masalı’nı psikanalitik halk bilimi kuramı çerçevesinde inceleme denemesi. Uluslararası Çocuk Edebiyatı ve Eğitim Araştırmaları Dergi-si, 3 (2), 61.
Year 2020, Volume: 4 Issue: 2, 499 - 512, 31.12.2020
https://doi.org/10.30561/sinopusd.753323

Abstract

Project Number

-

References

  • Abraham, K. (2017). Rüyalar ve mitler (Çev. Emine Nur Gökçe). İstanbul: Pinhan Yayınları.
  • Agvan, Ö. & Asutay H. (2018). Bir anti-masal örneği olarak cam ayakkabıları reddeden vejetaryen külkedisi. Uluslar Sosyal Bilimler Dergisi, 225-238.
  • Arıcı, A. F. (2016). Estetik değer oluşturmada masalların rolü: Türk masalları örneği. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18-2, 1017.
  • Debray, P. (1991). Freud skolastiği (Çev. A. Fikret Gökdemir, A. Çetin Ertürk). Ankara: Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Freud, S. (2014). Haz ilkesinin ötesinde (Çev. Mehmet Ökten). Ankara: Tutku Yayınevi.
  • Freud, S. (1989). Cinsel yasaklar ve normal dışı davranışlar (Çev. Muammer Sencer). İstanbul: Ara Yayıncılık.
  • Freud, S. (1908). Character and anal erotism. The Standart Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud, 9, 167-169.
  • Fromm, E. (2004). Sevme sanatı (Çev. Işıtan Gündüz). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Fromm, E. (2017). Rüyalar masallar mitler (Çev. Aydın Arıtan, Kaan H. Ökten). İstanbul: Say Yayınları.
  • Korucu, A. (2019). Freudyen ve jungiyen yaklaşımlarla anne olgusu. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 133-143.
  • Megep. (2009). Çocuk gelişimi ve eğitimi, çocuğun gelişimi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Nas, E. & Sak, R. (2020). Merhamet ve merhamet odaklı terapi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (18), 64.
  • Parmaksız, A. (2017). Freud bana masal anlatsa. İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yayınları.
  • Sağocak, A. M. (2018). Kırmızı rengin tasarımın algı ve anlamına etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (57), 235.
  • Sarı, A. & Cemile A. E. (2008). Masalların psikanalizi. Ankara: Salkımsöğüt Yayınları.
  • Sezer, M. Ö. (2019). Masallar ve toplumsal cinsiyet. İstanbul: Kor Yayınları.
  • Jung, C. G. (2019). Dört arketip (Çev. Zehra Aksu Yılmazer). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Yayla, E. (2019). Nardaniye Hanım Masalı’nı psikanalitik halk bilimi kuramı çerçevesinde inceleme denemesi. Uluslararası Çocuk Edebiyatı ve Eğitim Araştırmaları Dergi-si, 3 (2), 61.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Rugeş Demir 0000-0003-3262-1867

Project Number -
Publication Date December 31, 2020
Submission Date June 15, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Demir, R. (2020). ÜVEY ANNE İLE FATMA MASALININ PSİKANALİTİK YÖNTEMLE İNCELENMESİ. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 499-512. https://doi.org/10.30561/sinopusd.753323
This work is licensed under a Creative Commons BY-NC-SA 2.0 (Attribution-Non Commercial-Share Alike).