At the request and promises of the European Catholic Christians of the Pope, VII. The marches they organized to establish military, political and religious authority over the lands of the Middle East, which had been in the hands of Muslims since the 19th century, take place in history as "crusades" or "crusaders". Since Jesus was born in Jerusalem, they called the region and the surrounding lands "holy lands" and declared these marches as holy wars in their way. In addition, Christian soldiers participating in the expedition put the Red Cross on their chests and shields, so they were called "Crusaders". The first and third of the eight crusades left their mark as the heaviest campaign in history. Except for the first and fourth of these campaigns, the kings who dominated all other campaigns also participated. On the other hand, the Crusades were a religious, political, and military operation that started not only against Muslims but also from Western Europe between the XI.- XV. centuries. It started as an effort to save Jerusalem, which they accepted as the Holy city of Christianity in Palestine between 1096-1272. The terms "Crusaders" and "Crusades" in a broader sense are used by the Popes of Rome as a religious-military operation, first against the Seljuk Turks and later against the Ottoman Empire to implement the policy of Christianizing the people of the Baltic states and suppress heretical and anti-religious tendencies in Europe and left its mark on history. The Seljuks, who conquered the Muslim regions of the Middle East, conquered the Byzantine lands, and the Byzantine Emperor IV. The Romans tried to stop the Muslims, but the Byzantine army was crushed in the battle of Manzikert in 1071. After that, the Byzantines no longer had the strength to resist. Slowly advancing westward, the Seljuks continued the Crusades, taking almost all of Asia Minor from Byzantium. In this study, the views and approaches about the crusades in terms of world history were evaluated by examining Russian sources.
Avrupa Katolik Hıristiyanlarının Papa’nın isteği ve vaatleri üzerine, VII. yüzyıldan itiba-ren Müslümanların elinde bulunan Orta Doğu toprakları üzerinde askeri siyasi ve dini otori-te kurmak için düzenledikleri yürüyüşler ‘’haçlı seferleri’’ veya ‘’haçlı akınları’’ olarak tarihte yer almaktadır. Hz. İsa’nın Kudüs’te doğması sebebiyle bölgeyi ve civar toprakları, ‘’kutsal topraklar’’ adlandırarak kendilerince bu yürüyüşlerine kutsal savaş olarak ilan etmişlerdir. Ayrıca sefere katılan Hıristiyan askerler göğüslerine ve kalkanlarına kırmızı renkli haç işareti koydukları için bunlara ‘’Haçlılar’’ denilmiştir. Toplam sekiz haçlı sefe-rinden ilki ve üçüncüsü tarihte en ağır sefer olarak iz bırakmıştır. Bu seferlerden ilki ve dördüncüsü hariç diğer tüm seferlere hâkimiyette bulunan krallar da katılmışlardı. Diğer bir taraftan, Haçlı Seferleri, XI—XV yüzyıllar arası sadece Müslümanlara karşı değil, Batı Avrupa'dan başlayan dini, siyasi ve askeri bir harekâttır. 1096-1272 yılları arası Filistin’de Hıristiyanlığın Kutsal şehri olarak kabul ettikleri Kudüs’ü kurtarma çabası olarak başlatıl-dı. "Haçlılar" ve "Haçlı Seferi" terimlerinin daha geniş anlamda, Roma Papaları tarafın-dan Baltık devletlerinin halklarını Hıristiyanlaştırma politikasını uygulamak ve Avru-pa'daki sapkın ve din karşıtı eğilimleri bastırmak amacıyla önceleri Selçuklu Türklerine, daha sonraları Osmanlı İmparatorluğu'na karşı dini-askeri bir harekât olarak tarih sahne-sinde iz bırakmıştır. Orta Doğu'nun Müslüman bölgelerini fetheden Selçuklular Bizans topraklarına da fethetmeleri üzerine Bizans İmparatoru IV. Romen Müslümanları dur-durmaya çalıştı ancak 1071'de Malazgirt meydan savaşında Bizans ordusu ezici bir yenil-giye uğradı. Bundan sonra, Bizanslılar artık direnme gücüne sahip değildi. Yavaş yavaş batıya doğru ilerleyen Selçuklular, neredeyse tüm küçük Asya'yı Bizans'tan alması Haçlı seferlerinin devamını getirdi. Bu çalışmada Rus kaynakları incelenerek dünya tarihi açı-sından haçlı seferlerine dair sergilenen görüş ve yaklaşımlar değerlendirildi.
Tarih Haçlı Seferleri Doğu Müslümanlar Batı. History Crusades East Muslims West
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2022 |
Submission Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 2 |