Bu çalışma, Türkiye'nin kıyı kentlerinde liman-kent etkileşiminin mekânsal yansımalarını ve liman konumunun gelişimini incelemektedir. Liman-kent etkileşimi sonucunda ortaya çıkabilecek sorunların yoğunluğu ve liman-kent gerilimi olarak tanımlanmıştır. Liman bölgelerinin sınıflandırılması ve karşılaştırılması için bir gösterge olan liman-kent gerilim endeksi, liman çevresindeki kentsel nüfus, limanla elleçleme hacmi ve liman ile kentr merkezi arasındaki mesafenin bir fonksiyonu olarak formüle edilmiştir.
Literatürde, limanla ilgili olumsuz dışsallıkları azaltmak için altı strateji/yöntem uyarlanmıştır: Kentsel alanda genişleme, Depolama yoluyla denizde genişleme, Uzmanlaşma, Parçalanma veya Desentralizasyon, Kuru liman gelişimi ve Bölgeselleşme, Yeniden yerleştirme veya Liman göçü. Araştırma bulguları, İstanbul ve Tekirdağ liman bölgelerinin yeni liman geliştirme ve bölgeselleşmeye stratejilerini uyguladığını ortaya koymaktadır. İzmir metropoliten bölgesinde son on yılda yeni bir liman geliştirme projesi başlatılmış ancak inşaat süreci mali nedenlerle durdurulmuştur. Bu nedenle, Alsancak liman stratejisinin yeniden yerleşimi veya göçü tam olarak uygulanmamıştır. Kocaeli liman bölgesinde 27 liman dağınık bir düzende yer almaktadır. Bunlar arasında 18 liman, kara veya deniz dolgusu ile genişleme stratejilerini uygulamıştır.
This study investigates spatial reflections of port-city interaction and the evolution of port location in coastal cities of Turkey. The intensity and severity of the problems that may arise due to port-city interaction is called port-city tension. The port-city tension index, an indicator for classifying and comparing port regions, is formulated as a function of the urban population around the port, port-related traffic, and the distance between the port and the city center.
In the literature, six strategies/methods are adapted to reduce port-related negative externalities: Expansion in the urban area, Expansion on the sea by landfill, Specialization, Fragmentation or decentralization, Dry port development, and regionalization, and finally Re-location or Port-migration. Research findings reveal that İstanbul and Tekirdağ port regions adopted “new port development and regionalization”. In İzmir metropolitan area, a new port development project was initiated in the last decade but the construction process has been halted due to financial reasons. Therefore, the relocation or migration of the Alsancak port strategy has not been implemented totally. In Kocaeli port region 27 ports are located in a fragmented pattern. Among them 18 ports introduced expansion proposals by land or sea filling.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | City and Regional Planning |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 7, 2024 |
Submission Date | December 22, 2023 |
Acceptance Date | February 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 05 Issue: 02 |