Research Article
BibTex RIS Cite

YAPAY ZEKÂNIN SİYASİ PARTİLER ÜZERİNDEKİ DÖNÜŞTÜRÜCÜ ETKİLERİ: İMKÂNLAR, FIRSATLAR VE TEHDİTLER ÜZERİNE BİR ANALİZ

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 141 - 156, 31.12.2024

Abstract

Yapay zekâ bilgi çağının getirdiği büyük veri problemine etkin çözümler sunması sebebiyle günümüzde öne çıkan teknolojilerden biri haline gelmiştir. Bu nedenle yapay zekânın gün geçtikçe insan hayatının daha geniş bir alanını ilgilendirir hale geldiği ifade edilebilir. Siyasal alanda da yapay zekâ yeni ancak etkili bir unsur olarak kendini göstermeye başlamıştır. Nitekim siyasal alanın dijitalleşme sürecinde geldiği nokta ile yapay zekâ teknolojileri arasında görünürlüğü giderek artan bir bağ bulunduğu hem pratikteki uygulamalarda hem de ilgili literatürde tespit edilebilmektedir. Bu bağlamda mevcut çalışma, siyaset-yapay zekâ ilişkisine odaklanarak yapay zekânın siyasal partiler üzerindeki etkilerini incelemektedir. Öncelikle siyaset-yapay zekâ ilişkisini değerlendiren çalışma, sırasıyla siyasi partilerin dijitalleşme sürecindeki dönüşümünü ve yapay zekâ teknolojilerinin bu dönüşümdeki rolünü de ele almaktadır. Böylelikle yapay zekâ teknolojilerinin, getirdiği yenilikler dikkate alınarak, siyasi partilerin karar alma süreçleri, propaganda/seçim kampanyaları, seçmen analizleri ve teşkilat yapıları üzerindeki mevcut etkileri ile potansiyel imkân, fırsat ve tehditlerin ortaya koyulması amaçlanmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerini benimseyen çalışmada ikincil veri kaynakları kullanılarak betimleyici bir analiz yapılmakta ve siyasi partilerin yapay zekâyla gelecekte oluşması kuvvetle muhtemel bağlarına ilişkin değerlendirmeler ve öneriler sunulmaktadır.

References

  • Albayrak, O. (2023). Dijital çağda siyaset teknoloji ve yönetişimin yeni yüzü. Akademisyen Kitabevi.
  • Alla Marcellin, K., and N’Dré, S. B. (2024) Intelligence artificielle et e-démocratie : Nouveaux droits, nouvelles exclusions. Communication, Technologies Et Développement [Online], 09.09.2024 tarihinde https://journals.openedition.org/ctd/11862#tocto1n1 adresinden erişilmiştir.
  • Aljazeera.com. (2024). How AI is resurrecting dead Indian politicians as election looms. India Election 2024, Al Jazeera. 06.06.2024 tarihinde https://www.aljazeera.com/economy/2024/2/12/how-ai-is-used-to-resurrect-dead-indian-politicians-as-elections-loom adresinden erişilmiştir.
  • Anadolu Ajansı. (2024). Artificial intelligence in politics: Boon or barrier? 28.05.2024 tarihinde https://www.aa.com.tr/en/science-technology/artificial-intelligence-in-politics-boon-or-barrier/3124348 adresinden erişilmiştir.
  • Arslan, R. (2016). Siyaset bilimine giriş. Dora Yayınları.
  • Allcott, H., and Gentzkow, M. (2017). Social media and fake news in the 2016 election. Journal of Economic Perspectives, 31(2), 211-236. https://doi.org/10.1257/jep.31.2.211
  • Altıntop, M. (2023). Yapay zekâ/akıllı öğrenme teknolojileriyle akademik metin yazma: ChatGPT örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(46), 186-211.
  • Anstead, N. (2017). Data-driven campaigning in the 2015 United Kingdom General Election. The International Journal of Press/Politics, 22, 294-313. https://doi.org/10.1177/1940161217706163
  • Bahtiyar, N. (2024). Yapay zekâ teknolojilerinin ekonomi ve siyaset bağlamında ortaya çıkardığı yeni toplumsal dinamiklerin ABD, Çin ve Türkiye üzerinden incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Barberá, P., Jost, J., Nagler, J., Tucker, J., and Bonneau, R. (2015). Tweeting from left to right: Is online political communication more than an echo chamber? Psychological Science, 26. https://doi.org/10.1177/0956797615594620
  • Baur, A. (2023). European dreams of the cloud: Imagining innovation and political control. Geopolitics, 29(3), 796–820. https://doi.org/10.1080/14650045.2022.2151902
  • Beam, M. (2014). Automating the news: How personalized news recommender system design choices impact news reception. Communication Research, 41, 1019-1041. https://doi.org/10.1177/0093650213497979
  • Bimber, B. (2014). Digital media in the Obama campaigns of 2008 and 2012: Adaptation to the personalized political communication environment. Journal of Information Technology & Politics, 11(2), 130-150. https://doi.org/10.1080/19331681.2014.895691
  • Buran, H. (2013). Siyasal partiler, parti sistemleri ve üç partili sistem. G. Tuncel (Ed.), Küreselleşme uluslararası sistem ve siyasi partiler içinde (ss. 55-72). Bilsam Yayınları.
  • Chan, C., and Fu, K. (2017). The relationship between cyberbalkanization and opinion polarization: Time-series analysis on Facebook pages and opinion polls during the Hong Kong Occupy Movement and the associated debate on political reform. Journal of Computer-Mediated Communication, 22(5), 266–283. https://doi.org/10.1111/jcc4.12192
  • Chessen, M. (2017). The MADCOM future. Atlantic Council. https://www.atlanticcouncil.org/in-depth-research-reports/report/the-madcom-future/
  • Çağla, C. (2010). Yeni başlayanlar için siyaset bilimi. Bilge Kültür Sanat Yayınları.
  • Çaycı, A. E. (2021, Nisan 10-12). Sosyal medya platformlarının kamusal tartışmalardaki rolü: Filtre balonu ve yankı odası. 7. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu (ss. 903-911), Antalya, Türkiye.
  • Çelikçapa, F. O. (1992). Teknoloji ve insan. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1-2), 95-102.
  • Çetin, H. (2012). Siyaset bilimi. Orion Yayınları.
  • Edmonds, D. (2024). AI morality. Oxford University Press.
  • Elitaş, T. (2022). Dijital manipülasyon ‘deepfake’ teknolojisi ve olmayanın inandırıcılığı. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(49), 113-128.
  • Ertürk, H. A. (2022). Yeni medya ekseninde ideolojiyi anlamak: Filtre balonu ve yankı odaları. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 1(2), 137-159.
  • Euronews. (2017). Fransa’da ilk turu 23 Nisan’da yapılacak cumhurbaşkanı seçimi için yarışan adaylar kampanyalarına hız verdi. https://tr.euronews.com/2017/02/05/cumhurbaskani-adayi-melenchon-dan-hologramli-mesaj
  • Güden, O. (2019). Küresel kuruluşların kriz yönetimi ve iletişimi süreçlerine yönelik bir değerlendirme: Facebook & Cambridge Analytica veri skandalının retoriksel arena kuramı bağlamında incelenmesi. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 31, 209-231. https://doi.org/10.16878/gsuilet.656553
  • Karakoç, R., ve Özden, M. (2020). Demokrasi anlayışında yeni bir yaklaşım: Müzakereci demokrasi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 579-598.
  • Kurtuluş, Ö. (2023). Yapay zeka, siyaset ve seçimler. Özgür Kurtuluş. https://ozgurkurtulus.com.tr/yapay-zeka-siyaset-ve-secimler/
  • Kurnaz, A. (2022). Dijital siyasetin yükselişi ve yapay zekâ (The rise of digital politics and artificial intelligence). SSRN. https://papers.ssrn.com/abstract=4312539
  • Lazer, D. M. J., et al. (2020). Computational social science: Obstacles and opportunities. Science, 369, 1060-1062. https://doi.org/10.1126/science.aaz8170
  • Loader, B. D., and Mercea, D. (2011). Networking democracy? Social media innovations and participatory politics. Information, Communication & Society, 14(6), 757-769. https://doi.org/10.1080/1369118X.2011.592648
  • Maseko, M. (2024). Understanding digital rights in an era of digital politics in Africa. Digital Policy Studies, 3(1), 58-72. https://doi.org/10.36615/ba9c4567
  • Michels, R. (2021). Siyasal partiler. A. Ş. Ok (Çev.), Tilki Kitap Yayınevi.
  • Narin, B. (2018). Kişiselleştirilmiş çevrimiçi haber akışının yankı odası etkisi, filtre balonu ve siberbalkanizasyon kavramları çerçevesinde incelenmesi. Selçuk İletişim, 11(2), 232-251. https://doi.org/10.18094/josc.340471
  • Özdemir, U. (2022). Facebook-Cambridge Analytica skandalının katılımcı kültür, dijital emek sömürüsü ve mahremiyetin ihlali çerçevesinde incelenmesi. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, 10, 22-34. https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.999935
  • Öztürk, K., ve Ergin, M. (2018). Yapay sinir ağları ve yapay zeka'ya genel bakış. Takvim-i Vetaçi, 6(2), 25-36.
  • Pariser, E. (2011). The filter bubble: What the internet is hiding from you. Penguin Press.
  • Pirim, H. (2006). Yapay zeka. Journal of Yaşar University, 1(1), 81-93.
  • Roskin, M. G., Cord, R. L., Medeiros, J. A., ve Jones, W. S. (2015). Siyaset bilimi: Bir giriş. A. Yayla (Çev.), Adres Yayınları.
  • Şahnagil, S. (2023). Yapay zekanın yönlendirici etkisi ışığında dijital siyaset. Ege 10th International Conference on Social Sciences, December 22-24, 2023 – İzmir. https://www.researchgate.net/publication/377150368_YAPAY_ZEKANIN_YONLENDIRICI_ETKISI_ISIGINDA_DIJITAL_SIYASET
  • Tugay, B., ve Tugay, R. (2019). Uluslararası sistemin geleceğini yapay zeka üzerinden analiz etmek. Journal of Academic Value Studies, 5(3), 376-384.
  • Universalis.Fr. (2024). Partis politiques fonctionnement. https://www.universalis.fr/encyclopedie/partis-politiques-fonctionnement/
  • Williams, D. (2007). The impact of time online: Social capital and cyberbalkanization. Cyberpsychology & Behavior, 10, 398-406. https://doi.org/10.1089/cpb.2006.9939

THE TRANSFORMATIVE IMPACTS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE ON POLITICAL PARTIES: AN ANALYSIS ON POSSIBILITIES, OPPORTUNITIES AND THREATS

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 141 - 156, 31.12.2024

Abstract

Artificial intelligence has become one of the prominent technologies of our time, primarily due to its ability to offer effective solutions to the big data challenges brought about by the information age. For this reason, it can be stated that artificial intelligence increasingly affects a broader spectrum of human life with each passing day. Artificial intelligence has emerged as a novel yet influential element in the political sphere. Indeed, both practical applications and the relevant literature reveal a growing intersection between the current stage of political digitalization and artificial intelligence technologies. In this context, the present study focuses on the relationship between politics and artificial intelligence, examining the impacts of artificial intelligence on political parties. The study first evaluates the interplay between politics and artificial intelligence, followed by an analysis of the transformation of political parties in digitalization and the role of artificial intelligence technologies in this transformation. By considering the innovations introduced by artificial intelligence, the study aims to identify its current impacts, potential opportunities, and threats on political parties’ decision-making processes, propaganda/election campaigns, voter analysis, and organizational structures. The study uses qualitative research methods to conduct a descriptive analysis based on secondary data sources. It also provides assessments and recommendations regarding future connections between political parties and artificial intelligence.

References

  • Albayrak, O. (2023). Dijital çağda siyaset teknoloji ve yönetişimin yeni yüzü. Akademisyen Kitabevi.
  • Alla Marcellin, K., and N’Dré, S. B. (2024) Intelligence artificielle et e-démocratie : Nouveaux droits, nouvelles exclusions. Communication, Technologies Et Développement [Online], 09.09.2024 tarihinde https://journals.openedition.org/ctd/11862#tocto1n1 adresinden erişilmiştir.
  • Aljazeera.com. (2024). How AI is resurrecting dead Indian politicians as election looms. India Election 2024, Al Jazeera. 06.06.2024 tarihinde https://www.aljazeera.com/economy/2024/2/12/how-ai-is-used-to-resurrect-dead-indian-politicians-as-elections-loom adresinden erişilmiştir.
  • Anadolu Ajansı. (2024). Artificial intelligence in politics: Boon or barrier? 28.05.2024 tarihinde https://www.aa.com.tr/en/science-technology/artificial-intelligence-in-politics-boon-or-barrier/3124348 adresinden erişilmiştir.
  • Arslan, R. (2016). Siyaset bilimine giriş. Dora Yayınları.
  • Allcott, H., and Gentzkow, M. (2017). Social media and fake news in the 2016 election. Journal of Economic Perspectives, 31(2), 211-236. https://doi.org/10.1257/jep.31.2.211
  • Altıntop, M. (2023). Yapay zekâ/akıllı öğrenme teknolojileriyle akademik metin yazma: ChatGPT örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(46), 186-211.
  • Anstead, N. (2017). Data-driven campaigning in the 2015 United Kingdom General Election. The International Journal of Press/Politics, 22, 294-313. https://doi.org/10.1177/1940161217706163
  • Bahtiyar, N. (2024). Yapay zekâ teknolojilerinin ekonomi ve siyaset bağlamında ortaya çıkardığı yeni toplumsal dinamiklerin ABD, Çin ve Türkiye üzerinden incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Barberá, P., Jost, J., Nagler, J., Tucker, J., and Bonneau, R. (2015). Tweeting from left to right: Is online political communication more than an echo chamber? Psychological Science, 26. https://doi.org/10.1177/0956797615594620
  • Baur, A. (2023). European dreams of the cloud: Imagining innovation and political control. Geopolitics, 29(3), 796–820. https://doi.org/10.1080/14650045.2022.2151902
  • Beam, M. (2014). Automating the news: How personalized news recommender system design choices impact news reception. Communication Research, 41, 1019-1041. https://doi.org/10.1177/0093650213497979
  • Bimber, B. (2014). Digital media in the Obama campaigns of 2008 and 2012: Adaptation to the personalized political communication environment. Journal of Information Technology & Politics, 11(2), 130-150. https://doi.org/10.1080/19331681.2014.895691
  • Buran, H. (2013). Siyasal partiler, parti sistemleri ve üç partili sistem. G. Tuncel (Ed.), Küreselleşme uluslararası sistem ve siyasi partiler içinde (ss. 55-72). Bilsam Yayınları.
  • Chan, C., and Fu, K. (2017). The relationship between cyberbalkanization and opinion polarization: Time-series analysis on Facebook pages and opinion polls during the Hong Kong Occupy Movement and the associated debate on political reform. Journal of Computer-Mediated Communication, 22(5), 266–283. https://doi.org/10.1111/jcc4.12192
  • Chessen, M. (2017). The MADCOM future. Atlantic Council. https://www.atlanticcouncil.org/in-depth-research-reports/report/the-madcom-future/
  • Çağla, C. (2010). Yeni başlayanlar için siyaset bilimi. Bilge Kültür Sanat Yayınları.
  • Çaycı, A. E. (2021, Nisan 10-12). Sosyal medya platformlarının kamusal tartışmalardaki rolü: Filtre balonu ve yankı odası. 7. Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu (ss. 903-911), Antalya, Türkiye.
  • Çelikçapa, F. O. (1992). Teknoloji ve insan. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1-2), 95-102.
  • Çetin, H. (2012). Siyaset bilimi. Orion Yayınları.
  • Edmonds, D. (2024). AI morality. Oxford University Press.
  • Elitaş, T. (2022). Dijital manipülasyon ‘deepfake’ teknolojisi ve olmayanın inandırıcılığı. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(49), 113-128.
  • Ertürk, H. A. (2022). Yeni medya ekseninde ideolojiyi anlamak: Filtre balonu ve yankı odaları. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 1(2), 137-159.
  • Euronews. (2017). Fransa’da ilk turu 23 Nisan’da yapılacak cumhurbaşkanı seçimi için yarışan adaylar kampanyalarına hız verdi. https://tr.euronews.com/2017/02/05/cumhurbaskani-adayi-melenchon-dan-hologramli-mesaj
  • Güden, O. (2019). Küresel kuruluşların kriz yönetimi ve iletişimi süreçlerine yönelik bir değerlendirme: Facebook & Cambridge Analytica veri skandalının retoriksel arena kuramı bağlamında incelenmesi. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 31, 209-231. https://doi.org/10.16878/gsuilet.656553
  • Karakoç, R., ve Özden, M. (2020). Demokrasi anlayışında yeni bir yaklaşım: Müzakereci demokrasi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 579-598.
  • Kurtuluş, Ö. (2023). Yapay zeka, siyaset ve seçimler. Özgür Kurtuluş. https://ozgurkurtulus.com.tr/yapay-zeka-siyaset-ve-secimler/
  • Kurnaz, A. (2022). Dijital siyasetin yükselişi ve yapay zekâ (The rise of digital politics and artificial intelligence). SSRN. https://papers.ssrn.com/abstract=4312539
  • Lazer, D. M. J., et al. (2020). Computational social science: Obstacles and opportunities. Science, 369, 1060-1062. https://doi.org/10.1126/science.aaz8170
  • Loader, B. D., and Mercea, D. (2011). Networking democracy? Social media innovations and participatory politics. Information, Communication & Society, 14(6), 757-769. https://doi.org/10.1080/1369118X.2011.592648
  • Maseko, M. (2024). Understanding digital rights in an era of digital politics in Africa. Digital Policy Studies, 3(1), 58-72. https://doi.org/10.36615/ba9c4567
  • Michels, R. (2021). Siyasal partiler. A. Ş. Ok (Çev.), Tilki Kitap Yayınevi.
  • Narin, B. (2018). Kişiselleştirilmiş çevrimiçi haber akışının yankı odası etkisi, filtre balonu ve siberbalkanizasyon kavramları çerçevesinde incelenmesi. Selçuk İletişim, 11(2), 232-251. https://doi.org/10.18094/josc.340471
  • Özdemir, U. (2022). Facebook-Cambridge Analytica skandalının katılımcı kültür, dijital emek sömürüsü ve mahremiyetin ihlali çerçevesinde incelenmesi. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, 10, 22-34. https://doi.org/10.56075/egemiadergisi.999935
  • Öztürk, K., ve Ergin, M. (2018). Yapay sinir ağları ve yapay zeka'ya genel bakış. Takvim-i Vetaçi, 6(2), 25-36.
  • Pariser, E. (2011). The filter bubble: What the internet is hiding from you. Penguin Press.
  • Pirim, H. (2006). Yapay zeka. Journal of Yaşar University, 1(1), 81-93.
  • Roskin, M. G., Cord, R. L., Medeiros, J. A., ve Jones, W. S. (2015). Siyaset bilimi: Bir giriş. A. Yayla (Çev.), Adres Yayınları.
  • Şahnagil, S. (2023). Yapay zekanın yönlendirici etkisi ışığında dijital siyaset. Ege 10th International Conference on Social Sciences, December 22-24, 2023 – İzmir. https://www.researchgate.net/publication/377150368_YAPAY_ZEKANIN_YONLENDIRICI_ETKISI_ISIGINDA_DIJITAL_SIYASET
  • Tugay, B., ve Tugay, R. (2019). Uluslararası sistemin geleceğini yapay zeka üzerinden analiz etmek. Journal of Academic Value Studies, 5(3), 376-384.
  • Universalis.Fr. (2024). Partis politiques fonctionnement. https://www.universalis.fr/encyclopedie/partis-politiques-fonctionnement/
  • Williams, D. (2007). The impact of time online: Social capital and cyberbalkanization. Cyberpsychology & Behavior, 10, 398-406. https://doi.org/10.1089/cpb.2006.9939
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Public Policy
Journal Section Makaleler
Authors

Umut Turgut Yıldırım 0000-0003-2676-7157

Halil İbrahim Ada 0009-0003-5633-0375

Younoussa Kouke Boube 0009-0003-6225-9640

Early Pub Date December 30, 2024
Publication Date December 31, 2024
Submission Date November 21, 2024
Acceptance Date December 27, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Yıldırım, U. T., Ada, H. İ., & Kouke Boube, Y. (2024). YAPAY ZEKÂNIN SİYASİ PARTİLER ÜZERİNDEKİ DÖNÜŞTÜRÜCÜ ETKİLERİ: İMKÂNLAR, FIRSATLAR VE TEHDİTLER ÜZERİNE BİR ANALİZ. Scientific Journal of Innovation and Social Sciences Research, 4(2), 141-156.