Strategic communication refers to the process of effectively delivering specific messages to target audiences to help organizations achieve their long-term goals, regardless of their field of activity. Strategic communication requires organizations to adopt and implement a planned and coordinated communication strategy to enhance their image, reputation, and public relations. This research aims to examine academic studies on strategic communication available in the WoS database from various perspectives, shedding light on the current state of the field and contributing to identifying future trends. The data were obtained through document analysis and accessed via the WoS database, with the study conducted using a scanning model. The findings were analyzed through content analysis and bibliometric analysis to derive insights. At this stage, network maps were created and interpreted using the VOSviewer software tool. According to the review results, the first study on strategic communication dates back to 1980, while the most recent one is from October 2024, with both studies being articles. The study with the highest citation count (641 citations in total) was published in 2002. The findings indicate that most studies are in the form of articles, primarily focused on the field of communication, and indexed in the ESCI. The majority of these studies are written in English, although there are also studies available in Turkish. The review also highlights that Florida State University (USA) and Leipzig University (Germany) are the institutions with the most publications on strategic communication. The top four countries where most studies on strategic communication have been conducted are the United States (USA), Germany, Spain, and the United Kingdom.
Faaliyet alanı fark etmeksizin tüm organizasyonların uzun vadeli hedeflerine ulaşabilmek için belirli mesajları hedef kitlelere etkili bir şekilde iletme sürecine stratejik iletişim denilmektedir. Stratejik iletişim organizasyonların imaj, itibar ve halkla ilişkilerini geliştirmek için planlı ve koordineli bir iletişim stratejisi benimseyerek uygulamasını gerektirmektedir. Bu araştırma, WoS veri tabanında yer alan stratejik iletişim konulu akademik çalışmaları farklı değişkenler açısından ele alarak mevcut durumu ortaya koymayı ve de gelecekteki eğilimlerini belirlemeye katkı sunmayı amaçlamaktadır. Doküman incelemesi yoluyla elde edilen verilere WoS veri tabanından erişim sağlanmış ve tarama modeli ile araştırma gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi ve bibliyometrik analiz yoluyla incelenerek çıkarımlar yapılmıştır. Bu aşamada VOSviewer yazılım aracı kullanılarak ağ haritaları oluşturulmuş ve yorumlanmıştır. İnceleme sonuçlarına göre, stratejik iletişim konusundaki ilk çalışma 1980 yılına, en güncel çalışma ise 2024 Ekim ayına aittir ve her iki çalışma da makale türündedir. Toplamda 641 ile en fazla atıf alan çalışma 2002 yılında kaleme alınmıştır. Çoğunlukla makale türünde yapılan çalışmalar yoğun olarak iletişim alanında olduğu ve ESCI indeksinde tarandığı tespit edilmiştir. Bu çalışmaların büyük çoğunluğu İngilizce dilinde yazılmıştır. Bununla birlikte dili Türkçe olan çalışmalar da mevcuttur. İncelemeye göre Florida Devlet Üniversitesi (ABD) ve Leipzig Üniversitesi (Almanya) stratejik iletişim konusunda en fazla yayına sahip kurumlardır. Stratejik iletişim ile ilgili en çok çalışmanın yapıldığı ilk dört ülke ise sırasıyla Amerika Birleşik Devletleri (ABD), Almanya, İspanya ve İngiltere’dir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Journalism, Journalism Studies, Communication Studies |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | December 23, 2024 |
Acceptance Date | December 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 2 |