MOBİL PAZARLAMA UYGULAMALARININ Y KUŞAĞI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ: MUĞLA İLİ ÖRNEĞİ
Year 2017,
Issue: 40, 199 - 219, 01.12.2017
Onur Terzi
,
Yıldıray Kızgın
Abstract
Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler ve mobil iletişim araçlarının kullanımının artması işletmelere yeni pazarlama kanalları sunmaktadır. Bu bağlamda mobil iletişim araçlarının, özellikle akıllı telefonların çok yaygın kullanılması mobil pazarlamayı işletmeler için cazip bir kanal haline getirmiştir. Bu çalışma, sosyal bilimciler ve pazarlama uzmanları için tüketim toplumunun en aktif bireyleri olan Y Kuşağı üyelerinin daha fazla ilgisini çeken ve pazarda kendilerine ciddi bir pay sunan mobil uygulamaların hangilerinin bu kuşak üyeleri tarafından tercih edildiğinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. 400 anket verisinin Ayırma analizi kullanılarak değerlendirilmesi sonucunda 32-36 yaş arası ve 27-31 yaş arası Y kuşağı bireylerinin diğer yaş gruplarına göre farklı mobil pazarlama eğilimlerine sahip olduğu görülmüştür. Çalışma sonucunda Y kuşağının mobil cihazlarını en çok internette arama ve araştırma yapmak için kullandığı ortaya konulmuştur.
References
- Alkaya, A. (2007), Mobil Kanallar Yoluyla Pazarlama İletişimi Süreci ve Üniversite Öğrencilerinin Mobil Pazarlamaya İlişkin Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
- Arslan, İ.K. ve Arslan, P, (2012), Mobil Pazarlama, Papatya Yayıncılık, İstanbul.
- Aygenoğlu, K. (2015), X ve Y Kuşaklarının Kurumsal İş Hayatında İnsan Kaynağı Açısından Stratejik Yönetimi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
- Başaran, F. (2015), Genel Değerlendirme ile 5G Teknolojisi Nedir?”, İdarecinin Sesi Dergisi, 165.Sayı.
- Berkup, S.B. (2015). Sosyal Ağlarda Bireysel Mahremiyet Paylaşımı: X ve Y Kuşakları Arasında Karşılaştırmalı Bir Analiz, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi.
- Bozkurt, İ. (2013), Pazarlama İletişiminde Sihirli Dokunuşlar, MediaCat, İstanbul.
- Cekada, T. (2012), Training A Multigenerational Workforce, Professional Safety Rewiev, March.
- Çakır, F., Çakır, M. ve Çiftçi, T.E. (2010), Tüketicilerin SMS Reklam Mesajlarına Yönelik Tutum ve Davranışları, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 1, 27-35.
- Çakır, H. (2011), Mobil Öğrenmeye İlişkin Bir Yazılım Geliştirme ve Değerlendirme, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:2, No: 40, 1-9.
- Çelik, M. (2014), Hizmet Sektöründeki Y Kuşağı Çalışanlarının İş Hayatındaki Beklentileri, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yönetimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
- Eru, O. (2013), Süpermarket Sektöründeki Mobil Pazarlama Uygulamalarının Tüketici Davranışlarına Etkisi: Aydın Örneği, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı.
- Haydari, S.M. (2014), Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Meslekten ve İşten Ayrılma Niyetleri İle Örgütsel ve Mesleki Bağlılıklarının İncelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelikte Yönetim Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
- Hopkins, J. ve Turner, J. (2013), Mobil Pazarlama Hakkında Her Şey, Optimist Kitap, İstanbul.
- http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18660 Erişim Tarihi: 07.09.2017
- https://www.kobimeydan.com.tr/, Erişim Tarihi: 07.09.2017
- Karaca, Ş. ve Gülmez, M. (2010), Mobil Pazarlama: Kavramsal Bir Değerlendirme, Akademik Yaklaşımlar Dergisi Cilt: 1, Sayı:1, 69-81.
- Karaçizmeli, A. (2010), Mobil Pazarlama ve SMS İle Yapılan Reklam ve Kampanyaların Tüketici Davranışı Üzerindeki Etkilerine Yönelik Bir Uygulama: Şanlıurfa Örneği, Harran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
- Kocabaş, F., Elden, M. ve Yurdakul, N. (2004), Reklam ve Halkla İlişkilerde Hedef Kitle, İletişim Yayınları, İstanbul.
- Özdamar, Kazım (1999), Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi (Çok Değişkenli Analizler), Cilt 2, Eskişehir: Kaan Kitabevi.
- Özer, Y. (2011), En Y’eni Nesil, http://www.yaprakozer.com/en-yeni-nesil/, Erişim Tarihi: 17.09.2017.
- Puybaraud, M. (2010), Generation Y and the Workplace: Annual Report 2010, Global Workplace Innovation.
- Reeves, T.C. ve Oh, E. (2008), Generational differences, in handbook of research on educational communications and tecnologhy, Editörler: M.Spector, M.D. Merrill, J.V. Merrienboer, M.P. Driscoll, 3th ed. Athens, Georgia.
- Taner, D. (2006), Türkiye’de İletişim Tekeli ve Türk Telekom A.Ş’ nin Özelleştirilmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Maliye Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
- Tolbize, A. (2008), Generational Differences in the Workplace, Research and Training Center on Community Living.
- Terzi, O. (2017), Mobil Pazarlamanın Y Kuşağı Tüketici Davranışlarının Etkisi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
Ünal, A. T. (2013), Nesiller Ayrılıyor: X, Y ve Z Nesilleri, Açık Bilim Dergisi, İstanbul.
- Varnalı, K., Toker, A. ve Yılmaz C. (2010), Mobil Marketing Fundamentals and Strategy, USA, Mc Graw Hill.
- Walker, O., Boyd, H. ve Mullis, J. (2003), Marketing Strategy A Decision Focused Approach, 4. Baskı, New York, Mc Graw-Hill Irvin Publication.
- www.capital.com.tr, Erişim Tarihi: 17.09.2017.
- www.comscore.com, Erişim Tarihi: 17.09.2017.
- www.tdk.gov.tr, Erişim Tarihi: 07.09.2017.
Year 2017,
Issue: 40, 199 - 219, 01.12.2017
Onur Terzi
,
Yıldıray Kızgın
References
- Alkaya, A. (2007), Mobil Kanallar Yoluyla Pazarlama İletişimi Süreci ve Üniversite Öğrencilerinin Mobil Pazarlamaya İlişkin Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
- Arslan, İ.K. ve Arslan, P, (2012), Mobil Pazarlama, Papatya Yayıncılık, İstanbul.
- Aygenoğlu, K. (2015), X ve Y Kuşaklarının Kurumsal İş Hayatında İnsan Kaynağı Açısından Stratejik Yönetimi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi.
- Başaran, F. (2015), Genel Değerlendirme ile 5G Teknolojisi Nedir?”, İdarecinin Sesi Dergisi, 165.Sayı.
- Berkup, S.B. (2015). Sosyal Ağlarda Bireysel Mahremiyet Paylaşımı: X ve Y Kuşakları Arasında Karşılaştırmalı Bir Analiz, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi.
- Bozkurt, İ. (2013), Pazarlama İletişiminde Sihirli Dokunuşlar, MediaCat, İstanbul.
- Cekada, T. (2012), Training A Multigenerational Workforce, Professional Safety Rewiev, March.
- Çakır, F., Çakır, M. ve Çiftçi, T.E. (2010), Tüketicilerin SMS Reklam Mesajlarına Yönelik Tutum ve Davranışları, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 1, 27-35.
- Çakır, H. (2011), Mobil Öğrenmeye İlişkin Bir Yazılım Geliştirme ve Değerlendirme, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt:2, No: 40, 1-9.
- Çelik, M. (2014), Hizmet Sektöründeki Y Kuşağı Çalışanlarının İş Hayatındaki Beklentileri, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yönetimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
- Eru, O. (2013), Süpermarket Sektöründeki Mobil Pazarlama Uygulamalarının Tüketici Davranışlarına Etkisi: Aydın Örneği, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı.
- Haydari, S.M. (2014), Farklı Kuşaklardaki Hemşirelerin Meslekten ve İşten Ayrılma Niyetleri İle Örgütsel ve Mesleki Bağlılıklarının İncelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelikte Yönetim Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
- Hopkins, J. ve Turner, J. (2013), Mobil Pazarlama Hakkında Her Şey, Optimist Kitap, İstanbul.
- http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=18660 Erişim Tarihi: 07.09.2017
- https://www.kobimeydan.com.tr/, Erişim Tarihi: 07.09.2017
- Karaca, Ş. ve Gülmez, M. (2010), Mobil Pazarlama: Kavramsal Bir Değerlendirme, Akademik Yaklaşımlar Dergisi Cilt: 1, Sayı:1, 69-81.
- Karaçizmeli, A. (2010), Mobil Pazarlama ve SMS İle Yapılan Reklam ve Kampanyaların Tüketici Davranışı Üzerindeki Etkilerine Yönelik Bir Uygulama: Şanlıurfa Örneği, Harran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
- Kocabaş, F., Elden, M. ve Yurdakul, N. (2004), Reklam ve Halkla İlişkilerde Hedef Kitle, İletişim Yayınları, İstanbul.
- Özdamar, Kazım (1999), Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi (Çok Değişkenli Analizler), Cilt 2, Eskişehir: Kaan Kitabevi.
- Özer, Y. (2011), En Y’eni Nesil, http://www.yaprakozer.com/en-yeni-nesil/, Erişim Tarihi: 17.09.2017.
- Puybaraud, M. (2010), Generation Y and the Workplace: Annual Report 2010, Global Workplace Innovation.
- Reeves, T.C. ve Oh, E. (2008), Generational differences, in handbook of research on educational communications and tecnologhy, Editörler: M.Spector, M.D. Merrill, J.V. Merrienboer, M.P. Driscoll, 3th ed. Athens, Georgia.
- Taner, D. (2006), Türkiye’de İletişim Tekeli ve Türk Telekom A.Ş’ nin Özelleştirilmesi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Maliye Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
- Tolbize, A. (2008), Generational Differences in the Workplace, Research and Training Center on Community Living.
- Terzi, O. (2017), Mobil Pazarlamanın Y Kuşağı Tüketici Davranışlarının Etkisi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
Ünal, A. T. (2013), Nesiller Ayrılıyor: X, Y ve Z Nesilleri, Açık Bilim Dergisi, İstanbul.
- Varnalı, K., Toker, A. ve Yılmaz C. (2010), Mobil Marketing Fundamentals and Strategy, USA, Mc Graw Hill.
- Walker, O., Boyd, H. ve Mullis, J. (2003), Marketing Strategy A Decision Focused Approach, 4. Baskı, New York, Mc Graw-Hill Irvin Publication.
- www.capital.com.tr, Erişim Tarihi: 17.09.2017.
- www.comscore.com, Erişim Tarihi: 17.09.2017.
- www.tdk.gov.tr, Erişim Tarihi: 07.09.2017.