Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A NETWORK EXAMPLE RESULTING FROM DISRELATEDNESS IN THE TURKISH LITERATURE ENVIRONMENT: YOUNG WRITERS ASSOCIATION

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 3, 225 - 263, 30.11.2024
https://doi.org/10.37991/sosdus.1434634

Öz

Being a writer is defined in the art literature as a gift which comes by birth. This approach overlooks the relationship between the authors' social and cultural baggage and their position in the field of literature. The experiences of writers outside the literary community is as important as the experiences of the writers within the community in terms of understanding this relationality. "Young Writers Association" offers an important field of study for researchers interested in the subject, as it is an association founded by writers who want to gain recognition as "writers" in the field of literature but cannot find the opportunity to have their writings published by powerful and reputable publishing houses. Our study was designed as a qualitative research with a phenomenological pattern, aiming to understand the writing experiences of seven members of the Young Writers Association. Participants were selected from among the association members with the purposeful sampling method, and snowball sampling was also used while progressing in the field. The data were collected using the semi-structured, in-depth interviewing technique. This study identified four overarching themes as part of the analysis: (i) detachment from the field: lacking a frame of reference for interaction, (ii) attempts to get involved in the field: trying to break into the network of publishing houses and authors, (iii) possibility of bypassing gatekeepers: searching for parallel networks, (iv) reproducing the field ideologically: meaning of being a writer in other networks. The findings are explained within the context of Pierre Bourdieu's literary field studies and Nick Crossley's social network analysis literature.

Kaynakça

  • Anar, T.(2011). "Yeni Türk Edebiyatında Edebiyat Mahfilleri." Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Baki, E. (2010). Ulusun İnşası ve Resmi Edebiyat Kanonu. İstanbul: Libra Kitap
  • Baran, A. G. ve Özsöz C. (2019). "Pratik, Kültür, Sermaye, Habitus ve Alan Teorileriyle Pierre Bourdieu Sosyolojisi". Sosyolojide Yakın Dönem Gelişmeler (iç) S. Suğur, & A. G. Baran (Ed). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Başçı, P. (2008). "Yerli Edebiyat, Yurdun Edebiyatı; Herkes Onu Okumalı: Türk Edebiyatı Kanonu Ve Ulusal Kimliğin Sınırları". Pasaj. No:6. Kasım 2007-Mayıs 2008. S.44-69.
  • Birkan, T. (2019). Dünya ile Devlet Arasında Türk Muharriri 1930-1960. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bottero & Crossley. (2011). ‘Worlds, fields and networks: Becker, Bourdieu and the structures of social relations’,. Cultural Sociology, 5(1), s. 99-119.
  • Bourdieu, P. (1986). Sermaye Biçimleri. J. Richardson (Dü.) içinde, Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (Cilt Mehmet Murat Şirin, s. 241-258).
  • Bourdieu, P. (1995). Pratik Nedenler. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Bourdieu, P. (1999). Sanatın Kuralları: Yazınsal Alanın Oluşumu ve Yapısı. İstanbul: YKY.
  • Bourdieu, P. (2014). "Simgesel Sermaye ve Toplumsal Sınıflar". Cogito(76), s. 192-203.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3rd ed.). . California: Sage Publications, Inc. .
  • Crossley, N. (2015). Etkileşimler, Bitişiklikler ve Beğeniler: İlişkisel Sosyolojide "İlişkileri" Kavramsallaştırmak. F. D. Christopher Powell içinde, İlişkisel Sosyoloji: Ontolojik ve Teorik Yönelimler (G. Ç. Ali Esgin, Çev., s. 193-225). Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Çelik, S. k. (2005). ""Edebiyat Alanı"nda "Yaratıcı Deha Miti"nin Kuruluşu". Pasaj: Edebiyat Eleştirisi Dergisi(001), s. 51-66.
  • Göker, E. (2007). "Ekonomik İndirgemeci mi Dediniz?". E. G. (der.)Güney Çeğin içinde, Ocak ve Zanaat: Piere Bourdieu Derlemesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Göker, E. (2010). "Araştırma Tasarımı Açısından Pierre Bourdieu'nün Sanat Sosyolojisi". G. Çeğin içinde, Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • İnalcık, H. (2003). Şair ve Patron. Ankara: Doğu Batı Yayınları
  • Powell, C. & Depelteau, F. (2015). İlişkisel Sosyoloji, Ontolojik ve Teorik Yönelimler. Ankara: Phoenix Yayınları. Türkeş, A. Ö. (1999). "Edebiyat Alanında Otoritenin Şekillenişi". Birikim(127).
  • Türkeş, Ö. (1999). "Edebiyat Alanında Otoritenin Şekillenişi." Birikim (127) 1999, 39 - 45.
  • Onay, E. (2022). "III. Ahmed Devri Osmanlı Şiirinde Sosyal Ağlar ve Edebî Prestij." Doktora Tezi. İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Wacquant, L. J. (2007). "Pierre Bouridieu: Hayatı, Eserleri ve Entelektüel Gelişimi". E. G. (der.) Güney Çeğin içinde, Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi. İstanbul: İletişim Yayınları.

TÜRKİYE EDEBİYAT ORTAMINDA İLİŞKİSİZLİĞİN DOĞURDUĞU BİR AĞ ÖRNEĞİ : GENÇ YAZARLAR DERNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 3, 225 - 263, 30.11.2024
https://doi.org/10.37991/sosdus.1434634

Öz

Yazar olmak; mevcut sanatsal yazında ağırlıklı bir biçimde kişisel yeteneğe bağlı bir durum olarak ele alınmaktadır. Söz konusu yaklaşım; yazarların edebiyat ortamında kabul, tanınırlık ve itibar kazanma süreçlerini incelerken sosyal ve kültürel sermayenin oynadığı kritik rolün gözden kaçırılmasına sebebiyet vermektedir. Bu rolün anlaşılabilmesi için edebiyat kamusuna dahil olmuş kişilerin tecrübeleri kadar söz konusu ağa girme girişimleri sonuçsuz kalan bireylerin deneyimleri üzerinde de durmak gerekmektedir. Çalışmamız; edebiyat alanında “yazar” olarak tanınırlık kazanmak isteyen fakat yazdıklarını güç ve itibar sahibi yayınevlerine bastırma imkânı bulamayan yazarların kurdukları bir ağ olan “Genç Yazarlar Derneği”ni Pierre Bourdieu ve Nick Crossley’in kavramsal araçlarını kullanarak incelemeyi amaçlamaktadır. Analiz verileri derneğe üye olan yazarlar ile yapılan yarı yapılandırılmış mülakatlara dayanmaktadır. Bu bağlamda çalışmada ilkin edebiyatı gerçekleştiren toplumsal ilişkiler ağı üzerinde durulacak, ikinci olarak mevcut sanatsal yazının yazarın edebi itibarının oluşumunda ağların etkisini gizlemeye yönelik eğilimi incelenecek, son olarak Genç Yazarlar Derneği üyelerinin yazarlık tecrübelerinin edebiyat ortamında mevcut yayınevleri ağlarına dahil ol(a)mama sürecinde gönderimde bulunduğu anlam haritaları açığa çıkarılmaya çalışılacaktır.

Kaynakça

  • Anar, T.(2011). "Yeni Türk Edebiyatında Edebiyat Mahfilleri." Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Baki, E. (2010). Ulusun İnşası ve Resmi Edebiyat Kanonu. İstanbul: Libra Kitap
  • Baran, A. G. ve Özsöz C. (2019). "Pratik, Kültür, Sermaye, Habitus ve Alan Teorileriyle Pierre Bourdieu Sosyolojisi". Sosyolojide Yakın Dönem Gelişmeler (iç) S. Suğur, & A. G. Baran (Ed). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Başçı, P. (2008). "Yerli Edebiyat, Yurdun Edebiyatı; Herkes Onu Okumalı: Türk Edebiyatı Kanonu Ve Ulusal Kimliğin Sınırları". Pasaj. No:6. Kasım 2007-Mayıs 2008. S.44-69.
  • Birkan, T. (2019). Dünya ile Devlet Arasında Türk Muharriri 1930-1960. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bottero & Crossley. (2011). ‘Worlds, fields and networks: Becker, Bourdieu and the structures of social relations’,. Cultural Sociology, 5(1), s. 99-119.
  • Bourdieu, P. (1986). Sermaye Biçimleri. J. Richardson (Dü.) içinde, Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (Cilt Mehmet Murat Şirin, s. 241-258).
  • Bourdieu, P. (1995). Pratik Nedenler. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Bourdieu, P. (1999). Sanatın Kuralları: Yazınsal Alanın Oluşumu ve Yapısı. İstanbul: YKY.
  • Bourdieu, P. (2014). "Simgesel Sermaye ve Toplumsal Sınıflar". Cogito(76), s. 192-203.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3rd ed.). . California: Sage Publications, Inc. .
  • Crossley, N. (2015). Etkileşimler, Bitişiklikler ve Beğeniler: İlişkisel Sosyolojide "İlişkileri" Kavramsallaştırmak. F. D. Christopher Powell içinde, İlişkisel Sosyoloji: Ontolojik ve Teorik Yönelimler (G. Ç. Ali Esgin, Çev., s. 193-225). Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Çelik, S. k. (2005). ""Edebiyat Alanı"nda "Yaratıcı Deha Miti"nin Kuruluşu". Pasaj: Edebiyat Eleştirisi Dergisi(001), s. 51-66.
  • Göker, E. (2007). "Ekonomik İndirgemeci mi Dediniz?". E. G. (der.)Güney Çeğin içinde, Ocak ve Zanaat: Piere Bourdieu Derlemesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Göker, E. (2010). "Araştırma Tasarımı Açısından Pierre Bourdieu'nün Sanat Sosyolojisi". G. Çeğin içinde, Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • İnalcık, H. (2003). Şair ve Patron. Ankara: Doğu Batı Yayınları
  • Powell, C. & Depelteau, F. (2015). İlişkisel Sosyoloji, Ontolojik ve Teorik Yönelimler. Ankara: Phoenix Yayınları. Türkeş, A. Ö. (1999). "Edebiyat Alanında Otoritenin Şekillenişi". Birikim(127).
  • Türkeş, Ö. (1999). "Edebiyat Alanında Otoritenin Şekillenişi." Birikim (127) 1999, 39 - 45.
  • Onay, E. (2022). "III. Ahmed Devri Osmanlı Şiirinde Sosyal Ağlar ve Edebî Prestij." Doktora Tezi. İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Wacquant, L. J. (2007). "Pierre Bouridieu: Hayatı, Eserleri ve Entelektüel Gelişimi". E. G. (der.) Güney Çeğin içinde, Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Edebiyat Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Demet Şahın 0000-0002-9229-1671

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 9 Şubat 2024
Kabul Tarihi 13 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şahın, D. (2024). TÜRKİYE EDEBİYAT ORTAMINDA İLİŞKİSİZLİĞİN DOĞURDUĞU BİR AĞ ÖRNEĞİ : GENÇ YAZARLAR DERNEĞİ. Sosyolojik Düşün, 9(3), 225-263. https://doi.org/10.37991/sosdus.1434634
Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan eserler  Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.