Research Article
BibTex RIS Cite

JİGSAW TEKNİĞİNİN ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİNİN META-ANALİZ YÖNTEMİYLE İNCELENMESİ

Year 2014, Issue: 58, 699 - 714, 20.03.2014

Abstract

Bu araştırma, işbirlikli öğrenme tekniklerinden Jigsaw tekniği ile ilgili Türkiye’de
2005-2012 yılları arasında yapılmış deneysel çalışmaların sistematik bir incelemesi ile
bunun öğrencilerin akademik başarı, kalıcılık ve tutumları üzerindeki etkisinin belirlenmesi
amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu doğrultuda “Jigsaw tekniğinin öğrencilerin akademik
başarılarına etkisi nedir?” sorusu incelenmiştir. Yapılan inceleme sonucunda 37 (25 makale,
12 tez) adet çalışmaya ulaşılmış ancak özellikle öntest-sontest uygulanan ve gruplar
arasında karşılaştırma yapılan araştırmalardan 11 (6 makale, 5 tez)’i araştırma için
seçilmiştir. Bu çalışmada, akademik başarıya ilişkin puanları içeren çalışmalar rastgele
etkiler modeliyle analiz edilmiş ve etki büyüklüğü değerinin (ES=1,1971) Cohen’in (1992)
sınıflamasına göre geniş aralıkta olduğu görülmüştür. Çalışma sonunda Jigsaw tekniği ile
yapılan öğretimin öğrencilerin akademik başarıları, kalıcılık ve tutum puanları üzerinde
etkili olduğu anlaşılmıştır.

References

  • Açıkgöz, K. (2011). Aktif öğrenme, (12. Baskı). İzmir: Biliş Yayıncılık.
  • Ahmad, Z. ve Mahmood, N. (2010). Effects of cooperative learning vs. traditional instruction on prospective teachers’ learning experience and achievement. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 43 (1), 151-164.
  • *Altıparmak, M. ve Nakiboğlu, M. (?). Lise biyoloji laboratuarlarında “işbirlikli öğrenme” yönteminin tutum ve başarıya etkisi. [Unpublished manuscript] 23.11.2013 tarihinde http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/Biyoloji/bildiri/ t9d.pdf adresinden alınmıştır.
  • Avşar, Z. ve Alkış, S. (2007). İşbirlikli öğrenme yöntemi birleştirme-I tekniğinin sosyal bilgiler derslerinde öğrenci başarısına etkisi. İlköğretim Online, 6 (2), 197-203.
  • Bernard, R. M., Abrami, P. C., Lou, Y., Borokhovski, E., Wade, A., Wozney, L. et al.
  • (2004). How does distance education compare with classroom instruction? A meta-analysis of the empirical literature. Review of Educational Research, 74 (3), 349-361.
  • *Bilen, K. (2011). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretiminde jigsaw tekniğinin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi. e-Journal of New World Sciences Academy, 6 (4), 2526-2536.
  • *Buzludağ, P. ve Yılayaz, Ö. (2012). 6.sınıf fen ve teknoloji dersi “canlılarda üreme, büyüme ve gelişme” ünitesinin işbirlikli öğrenmeyle (jigsaw tekniği) öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. e-Journal of New World Sciences Academy, 7 (1), 109-117.
  • Camnalbur, M. (2008). Bilgisayar destekli öğretimin etkililiği üzerine bir meta analiz çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Camnalbur, M., ve Erdoğan, Y. (2008). Bilgisayar destekli öğretimin etkililiği üzerine bir meta analiz çalışması: Türkiye örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8, 497-505.
  • Cheong, C. (2010). From group-based learning to cooperative learning: a metacognitive approach to project-based group supervision. Informing Science: the International Journal of an Emerging Transdiscipline, 13, 73-86.
  • Cohen, J. (1992). Statistical power analysis. Current Directions in Psychological Science, 1 (3), 98-101.
  • Dellalbaşı, O. (2012). Jigsaw ve grup araştırması tekniklerinin ilköğretim 8.sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dinçer, S. ve Güçlü, M. (2013). Fen bilgisi eğitiminde bilgisayar destekli simülasyon kullanımının etkililiği ve yönelimler: Bir meta-analiz çalışması. International Journal of Human Sciences, 10, 49-66.
  • Dinçer, S. ve Yavuz, C. (2013). Eğitsel ajan kullanımının öğrenci başarısına etkisi: bir meta-analiz çalışması. International Journal of Human Sciences, 10, 35-48.
  • Doymuş, K., Şimşek, Ü. ve Karaçöp, A. (2007). Genel kimya laboratuarı dersinde öğrencilerin akademik başarısına, laboratuar malzemelerini tanıma ve kullanmasına işbirlikli ve geleneksel öğrenme yönteminin etkisi. Eurasian Journal of Educational Research, 28, 31-43.
  • *Gündoğdu, K., Ozan, C. ve Taşgın, A. (2010). The effect of the jigsaw technique on prospective teachers’ achievement. The Scandinavian Journal for Human and Applied Science, 3 (1), 47-60.
  • Heni, Y. W. (2011). The effect of using cooperative learning: jigsaw I technique on the year VIII students’ reading comprehension achievement at smpn 1 balung jember in the 2011/2012 academic year. Unpublished master’s thesis, East Java/ Indonesia: Jember University.
  • Kablan, Z., Topan, B. ve Erkan, B. (2013). Sınıf içi öğretimde materyal kullanımının etkililik düzeyi: Bir meta-analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 00 (0), 1-16.
  • Karaçöp, A., Doymuş, K., Doğan, A. ve Koç, Y. (2009). Öğrencilerin akademik başarılarına bilgisayar animasyonları ve jigsaw tekniğinin etkisi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (1), 211-235.
  • *Kılıç, D. (2008). The effect of the jigsaw technique learning the concepts of the principles and methods of teaching. World Appled Sciences Journal 4, (Supple 1), 109- 114.
  • Kınay, E. (2012). Üniversite giriş sınavı yordama geçerliği çalışmalarının meta analizi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • *Kömürkaraoğlu, S. (2011). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersi ışık ve ses ünitesinin öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına ve bilgilerin kalıcılık düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kastamonu: Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Küçükönder, H. (2007). Meta analiz ve tarımsal uygulamalar. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş: Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Liang, T. (2002). Implementing Cooperative Learning In EFL Teaching: Process and Effects. Unpublished doctoral thesis. Taiwan: National Taiwan Normal University.
  • *Maden, S. (2011). Jigsaw I Tekniğinin Yazılı Anlatım Becerisi Akademik Başarısına Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (2), 901-917.
  • Morgan, B. M. (2012). Cooperative learning: Teacher use and integration. Retrieved August 21, 2013 from http://www.nationalforum.com/Electronic%20Journal% 20Volumes/Morgan,%20Bobbette%20M.%20Cooperative%20Learning%20Te acher%20Use%20and%20Social%20Integration.pdf
  • *Özkıdık, K. (2010). İlköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersi yaşamımızdaki elektrik ünitesinin öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sancı, M. ve Kılıç, D. (2011). İlköğretim 4. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretiminde uygulanan jigsaw ve grup araştırması tekniklerinin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi. Journal of Educatıonal and Instructıonal Studıes in the World, 1 (1), 2146-7463.
  • Snyder, S. S. (2006). Cooperative learning groups in the middle school mathematics classroom. A report on an action research project, the Middle Institute/University of Nebraska, Lincoln.
  • Sönmez, S. (2005). İşbirliğine dayalı öğrenme yöntemi, birleştirme tekniği ile bilgisayar okur-yazarlığı öğretiminin akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, M. C. (2005). İnternet tabanlı uzaktan eğitimin etkililiği: Bir meta-analiz çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şelli, M. ve Doğan, Z. (2011). Meta analiz ile tarımsal verilerin değerlendirilmesi. Harran Üniversitesi, Ziraat Fakültesi Dergisi, 15 (4), 45-56.
  • Şimşek, Ü. (2007). Çözeltiler ve kimyasal denge konularında uygulanan jigsaw ve birlikte öğrenme tekniklerinin öğrencilerin maddenin tanecikli yapıda öğrenmeleri ve akademik başarıları üzerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Tarım, K. (2003). Kubaşık öğrenme yönteminin matematik öğretimindeki etkinliği ve kubaşık öğrenme yöntemine ilişkin bir meta analiz çalışması. Yayımlanmamış doktora tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • *Turaçoğlu, İ. (2009). Genel kimya dersi “kimyasal bileşiklerin adlandırılması” konusunda jigsaw tekniğinin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • *Uygur, E. (2009). İlköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersi kuvvet ve hareket ünitesinin öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına, tutuma ve bilgi kalıcılığına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yeşilyurt, E. (2009). İşbirliğine dayalı öğrenmenin öğrenci davranışları üzerindeki etkisine ilişkin öğrenci görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (2), 161-178.
  • Yeşilyurt, E. (2010). Öğretmen adayları niteliklerinin işbirliğine dayalı öğrenme yöntemine uygunluğunun değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2010), 25-37.
  • Yıldız, N. (2002). Verilerin değerlendirilmesinde meta-analizi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. (*Meta-analize dâhil edilen çalışmalardır.)
Year 2014, Issue: 58, 699 - 714, 20.03.2014

Abstract

References

  • Açıkgöz, K. (2011). Aktif öğrenme, (12. Baskı). İzmir: Biliş Yayıncılık.
  • Ahmad, Z. ve Mahmood, N. (2010). Effects of cooperative learning vs. traditional instruction on prospective teachers’ learning experience and achievement. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 43 (1), 151-164.
  • *Altıparmak, M. ve Nakiboğlu, M. (?). Lise biyoloji laboratuarlarında “işbirlikli öğrenme” yönteminin tutum ve başarıya etkisi. [Unpublished manuscript] 23.11.2013 tarihinde http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/Biyoloji/bildiri/ t9d.pdf adresinden alınmıştır.
  • Avşar, Z. ve Alkış, S. (2007). İşbirlikli öğrenme yöntemi birleştirme-I tekniğinin sosyal bilgiler derslerinde öğrenci başarısına etkisi. İlköğretim Online, 6 (2), 197-203.
  • Bernard, R. M., Abrami, P. C., Lou, Y., Borokhovski, E., Wade, A., Wozney, L. et al.
  • (2004). How does distance education compare with classroom instruction? A meta-analysis of the empirical literature. Review of Educational Research, 74 (3), 349-361.
  • *Bilen, K. (2011). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretiminde jigsaw tekniğinin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi. e-Journal of New World Sciences Academy, 6 (4), 2526-2536.
  • *Buzludağ, P. ve Yılayaz, Ö. (2012). 6.sınıf fen ve teknoloji dersi “canlılarda üreme, büyüme ve gelişme” ünitesinin işbirlikli öğrenmeyle (jigsaw tekniği) öğretiminin öğrenci başarısına etkisi. e-Journal of New World Sciences Academy, 7 (1), 109-117.
  • Camnalbur, M. (2008). Bilgisayar destekli öğretimin etkililiği üzerine bir meta analiz çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Camnalbur, M., ve Erdoğan, Y. (2008). Bilgisayar destekli öğretimin etkililiği üzerine bir meta analiz çalışması: Türkiye örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8, 497-505.
  • Cheong, C. (2010). From group-based learning to cooperative learning: a metacognitive approach to project-based group supervision. Informing Science: the International Journal of an Emerging Transdiscipline, 13, 73-86.
  • Cohen, J. (1992). Statistical power analysis. Current Directions in Psychological Science, 1 (3), 98-101.
  • Dellalbaşı, O. (2012). Jigsaw ve grup araştırması tekniklerinin ilköğretim 8.sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Dinçer, S. ve Güçlü, M. (2013). Fen bilgisi eğitiminde bilgisayar destekli simülasyon kullanımının etkililiği ve yönelimler: Bir meta-analiz çalışması. International Journal of Human Sciences, 10, 49-66.
  • Dinçer, S. ve Yavuz, C. (2013). Eğitsel ajan kullanımının öğrenci başarısına etkisi: bir meta-analiz çalışması. International Journal of Human Sciences, 10, 35-48.
  • Doymuş, K., Şimşek, Ü. ve Karaçöp, A. (2007). Genel kimya laboratuarı dersinde öğrencilerin akademik başarısına, laboratuar malzemelerini tanıma ve kullanmasına işbirlikli ve geleneksel öğrenme yönteminin etkisi. Eurasian Journal of Educational Research, 28, 31-43.
  • *Gündoğdu, K., Ozan, C. ve Taşgın, A. (2010). The effect of the jigsaw technique on prospective teachers’ achievement. The Scandinavian Journal for Human and Applied Science, 3 (1), 47-60.
  • Heni, Y. W. (2011). The effect of using cooperative learning: jigsaw I technique on the year VIII students’ reading comprehension achievement at smpn 1 balung jember in the 2011/2012 academic year. Unpublished master’s thesis, East Java/ Indonesia: Jember University.
  • Kablan, Z., Topan, B. ve Erkan, B. (2013). Sınıf içi öğretimde materyal kullanımının etkililik düzeyi: Bir meta-analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 00 (0), 1-16.
  • Karaçöp, A., Doymuş, K., Doğan, A. ve Koç, Y. (2009). Öğrencilerin akademik başarılarına bilgisayar animasyonları ve jigsaw tekniğinin etkisi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (1), 211-235.
  • *Kılıç, D. (2008). The effect of the jigsaw technique learning the concepts of the principles and methods of teaching. World Appled Sciences Journal 4, (Supple 1), 109- 114.
  • Kınay, E. (2012). Üniversite giriş sınavı yordama geçerliği çalışmalarının meta analizi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • *Kömürkaraoğlu, S. (2011). İlköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersi ışık ve ses ünitesinin öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına ve bilgilerin kalıcılık düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kastamonu: Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Küçükönder, H. (2007). Meta analiz ve tarımsal uygulamalar. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş: Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Liang, T. (2002). Implementing Cooperative Learning In EFL Teaching: Process and Effects. Unpublished doctoral thesis. Taiwan: National Taiwan Normal University.
  • *Maden, S. (2011). Jigsaw I Tekniğinin Yazılı Anlatım Becerisi Akademik Başarısına Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (2), 901-917.
  • Morgan, B. M. (2012). Cooperative learning: Teacher use and integration. Retrieved August 21, 2013 from http://www.nationalforum.com/Electronic%20Journal% 20Volumes/Morgan,%20Bobbette%20M.%20Cooperative%20Learning%20Te acher%20Use%20and%20Social%20Integration.pdf
  • *Özkıdık, K. (2010). İlköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersi yaşamımızdaki elektrik ünitesinin öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına ve tutuma etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sancı, M. ve Kılıç, D. (2011). İlköğretim 4. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretiminde uygulanan jigsaw ve grup araştırması tekniklerinin öğrencilerin akademik başarıları üzerine etkisi. Journal of Educatıonal and Instructıonal Studıes in the World, 1 (1), 2146-7463.
  • Snyder, S. S. (2006). Cooperative learning groups in the middle school mathematics classroom. A report on an action research project, the Middle Institute/University of Nebraska, Lincoln.
  • Sönmez, S. (2005). İşbirliğine dayalı öğrenme yöntemi, birleştirme tekniği ile bilgisayar okur-yazarlığı öğretiminin akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, M. C. (2005). İnternet tabanlı uzaktan eğitimin etkililiği: Bir meta-analiz çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şelli, M. ve Doğan, Z. (2011). Meta analiz ile tarımsal verilerin değerlendirilmesi. Harran Üniversitesi, Ziraat Fakültesi Dergisi, 15 (4), 45-56.
  • Şimşek, Ü. (2007). Çözeltiler ve kimyasal denge konularında uygulanan jigsaw ve birlikte öğrenme tekniklerinin öğrencilerin maddenin tanecikli yapıda öğrenmeleri ve akademik başarıları üzerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Tarım, K. (2003). Kubaşık öğrenme yönteminin matematik öğretimindeki etkinliği ve kubaşık öğrenme yöntemine ilişkin bir meta analiz çalışması. Yayımlanmamış doktora tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • *Turaçoğlu, İ. (2009). Genel kimya dersi “kimyasal bileşiklerin adlandırılması” konusunda jigsaw tekniğinin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • *Uygur, E. (2009). İlköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersi kuvvet ve hareket ünitesinin öğretiminde işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenci başarısına, tutuma ve bilgi kalıcılığına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yeşilyurt, E. (2009). İşbirliğine dayalı öğrenmenin öğrenci davranışları üzerindeki etkisine ilişkin öğrenci görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (2), 161-178.
  • Yeşilyurt, E. (2010). Öğretmen adayları niteliklerinin işbirliğine dayalı öğrenme yöntemine uygunluğunun değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (2010), 25-37.
  • Yıldız, N. (2002). Verilerin değerlendirilmesinde meta-analizi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. (*Meta-analize dâhil edilen çalışmalardır.)
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Veli Batdı This is me

Publication Date March 20, 2014
Published in Issue Year 2014 Issue: 58

Cite

APA Batdı, V. (2014). JİGSAW TEKNİĞİNİN ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİNİN META-ANALİZ YÖNTEMİYLE İNCELENMESİ. EKEV Akademi Dergisi(58), 699-714.