This Online Photovoice (OPV) study addresses the perceptions of social studies teachers about the education process that started after the Covid-19 pandemic. In this study there were three main objectives: (1) finding the factors that make the education after the Covid-19 pandemic difficult; (2) actively advocating to remove complicating factors (difficulties) and (3) determining to which level of Ecological Systems Theory (EST) the teachers attribute the complicating factors. In order to collect data OPV was used and to analyze the data Online Interpretative Phenomenological Analysis approach was used. In this study 32 (10 women and 22 men) teachers participated. Six main themes were found (e.g., students’ learning loses or learning readiness, 34%, n = 11; anxiety, %16, n = 5). The participants attributed the complicating factors to Ecological Systems Theory levels as follows: macrosystem (47%), microsystem (41%), individual/internal (41%), all together (32%), and exosystem (22%). It is recommended to rethink the practices that will give equal importance to other competencies (values, skills, etc.) due to the integrity of education and training, along with academic success, for the individualization of compensatory education in order to eliminate learning losses, which is the biggest challenge for teachers, and the adaptation problem, which is another important challenge. In order to eliminate students learning losses, which is the biggest challenge for teachers, it is recommended to individualize make-up trainings and to rethink practices that will give equal importance to other competencies (responsibility, social cohesion, communication etc.) as required by the integrity of education and training as well as academic success for the adaptation problem, which is another important challenge.
Sosyal bilgiler öğretmenlerinin Covid-19 salgını sonrası başlayan eğitim-öğretim sürecine ilişkin algılarını Online Seslifoto (OSF) yöntemiyle ele alan bu çalışmada amaç; (1) Covid-19 salgınından sonra yapılan eğitim-öğretimi zorlaştıran faktörleri bulmak; (2) zorlaştırıcı faktörleri ortadan kaldırmak için aktif savunuculuk yapmak ve (3) katılımcıların zorlaştırıcı faktörleri Ekolojik Sistemler Teorisinin hangi seviyesine atfettiklerini belirlemektir. Verileri toplamak için OSF yöntemi ve verileri analiz etmek için Online Yorumlayıcı Fenomenolojik Analiz yaklaşımı kullanılmıştır. Çalışmaya katılıp rıza gösteren 32 (10 kadın, 22 erkek) katılımcı bulunmaktadır. Çalışmada 6 tema (örnek olarak, öğrencilerin öğrenme kayıpları/ %34, n=11; uyum problemi %22, n=7; kaygı %16, n=5) bulunmuştur. Katılımcılar, salgın sonrası başlayan eğitim-öğretimde zorlaştırıcı faktörleri sırasıyla Ekolojik Sistemler Teorisinin şu seviyelerine atfetti; makrosistem (%47) mikrosistem ve, bireysel/içsel (%41), hepsi beraber (%32) ve ekzosistem (%22). Öğretmenlerin salgın sonrası yüz yüze eğitim-öğretimde karşılaştıkları en büyük zorlaştırıcı unsurun öğrenme kayıpları olduğu dikkate alınarak okullarda telafi eğitimlerinin yanı sıra bireyselleştirilmiş eğitim modelleri önerilmektedir. İkinci önemli bir zorlaştırıcı olan uyum problemi için akademik başarıyla beraber eğitim-öğretimin bütünlüğü gereği diğer yetkinliklere de (sorumluluk, sosyal uyum, iletişim vb.) aynı ölçüde önem verecek uygulamaların yeniden düşünülmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish and Social Sciences Education (Diğer) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: Özel Sayı |