The aim of this study is to determine the research trends of the graduate theses prepared in the field of school management between the years 2018-2022. For this purpose, theses; publication year, method, data collection tools, sample characteristics, data analysis techniques and subject areas. The study was designed according to the qualitative research model. Graduate theses prepared in the field of school management were examined with the document review method. The theses examined in the study were obtained as a result of the searches made in the database of YÖK National Thesis Center. A total of 199 theses were included in the research, since 94 of the 293 theses with access permission were out of context. The "Thesis Classification Form" was used for the analysis of the postgraduate theses, and content analysis was carried out in the analysis of the obtained data. In the evaluation of the data, descriptive statistics such as percentage and frequency were used by using the SPSS 22 package program. According to the findings obtained as a result of the research, it was determined that the majority of the postgraduate theses on school management were master's thesis and were mostly prepared in 2019. It has been seen that the most suitable sample size is between 301-1000, and the most appropriate sample size is the teachers and administrators. Questionnaire-scale and semi-structured interview form were used the most among the data collection tools; It was determined that percentage, frequency, arithmetic mean, standard deviation, t test, Anova and correlation analysis techniques were the most used data analysis techniques. Along with the subject of school management, demographic characteristics, leadership style, managerial competencies and management processes were determined to be the most studied subjects. According to the findings obtained from the research; It has been concluded that more and more comprehensive studies are needed in the field of school management, that qualitative and mixed research methods should be used more in research, and that unique subjects that have not been studied before should be emphasized in research.
Bu çalışmanın amacı, 2018-2022 yılları arasında okul yönetimi alanında hazırlanan lisansüstü tezlerin araştırma eğilimlerini belirlemektir. Bu amaçla, tezler; yayın yılı, yöntem, veri toplama araçları, örneklem özellikleri, veri analiz teknikleri ve konu alanları açısından değerlendirilmiştir. Çalışma nitel araştırma modeline göre tasarlanmıştır. Doküman incelemesi yöntemi ile okul yönetimi alanında hazırlanan lisansüstü tezler incelenmiştir. Çalışmada incelenen tezler YÖK Ulusal Tez Merkezi’nin veri tabanında yapılan taramalar sonucunda elde edilmiştir. Erişim izni olan 293 tezden, 94 tanesi konu dışında olduğu için toplamda 199 tez araştırmaya dâhil edilmiştir. İnceleme kapsamına alınan lisansüstü tezlerin analizi için “Tez Sınıflama Formu” kullanılmış, elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yapılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 22 paket programı kullanılarak yüzde ve frekans gibi betimsel istatistiklerden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre okul yönetimi konusunda hazırlanmış lisansüstü tezlerin büyük çoğunluğunun yüksek lisans tezi olduğu ve en çok 2019 yılında yayımlandığı, araştırmacılar tarafından en çok kullanılan yöntemin nicel, en çok kullanılan araştırma deseninin ise ilişkisel tarama deseni olduğu belirlenmiştir. Örneklem grubu olarak en çok öğretmenler ve yöneticilerle çalışıldığı, en uygun görülen örneklem büyüklüğünün ise 301-1000 arasında olduğu görülmüştür. Veri toplama araçlarından en çok anket-ölçek ve yarı yapılandırılmış görüşme formunun kullanıldığı; yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, Anova ve korelasyon analizi tekniklerinin en çok kullanılan veri analiz tekniği olduğu belirlenmiştir. Okul yönetimi konusu ile birlikte; demografik özellikler, liderlik stili, yönetici yeterlilikleri ve yönetim süreçlerinin en çok çalışılan konular olduğu tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; okul yönetimi alanında daha fazla ve daha kapsamlı çalışmalara ihtiyaç bulunduğu, nitel ve karma araştırma yöntemlerin araştırmalarda daha fazla kullanılması gerektiği ayrıca araştırmalarda daha önce çalışılmayan özgün konulara ağırlık verilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 96 |