BibTex RIS Cite

Sağlık Kurumlarında Süreç Danışmanlığının Uygulanabilirliği: Bir Üniversite Hastanesi Örneği

Year 2016, , 133 - 166, 29.10.2016
https://doi.org/10.17233/se.2016.06.007

Abstract

Süreç danışmanlığı; beşeri ilişkiler sürecine odaklanarak danışanın kendi çevresinde var olan problemleri görme, tanılama ve böylece çözüm üretme kapasitesinin geliştirilmesine yardımcı olan, kavramsal olarak halen gelişme gösteren güncel bir örgüt geliştirme tekniği olarak tanımlanmaktadır. Sağlık kurumları ise çıktısının insana ilişkin olması, hatayı kabul etmemesi, faaliyetlerinde yüksek düzeyde koordinasyonun gerekliliği ile yatırım ve işletme maliyetinin yüksekliği gibi organizasyonel özellikleri nedeniyle diğer iş alanlarından ve hizmet işletmelerinden ayrılmaktadırlar.

Bu çalışmada sağlık kurumları çalışanlarının süreç danışmanlığına ve uygulanmasına yönelik genel yaklaşımları ile sağlık kurumlarındaki örgütsel ve yönetsel süreç unsurlarının özelliklerinin süreç danışmanlığının uygulanabilirliğini destekleyip desteklemediği, gerçekleştirilen anket uygulaması yardımıyla elde edilen nicel veriler analiz edilerek tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmanın sonucu, üniversite hastanesindeki örgütsel ve yönetsel süreç unsurlarının özelliklerinin süreç danışmanlığının uygulanabilirliğini desteklediğini ortaya koymaktadır. İşgören ile yöneticiler arasında bu bakımdan görüş ayrılığı bulunmadığı gibi, sağlık profesyonelleri ile diğer çalışanların görüşleri de birbirleri ile anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Araştırma aynı zamanda sağlık kurumu çalışanlarının süreç danışmanlığına ve uygulanmasına yönelik yaklaşımlarının olumsuz yönde olmadığına dair bir fikir vermektedir.

References

  • Adıgüzel, O. & C. Aydınlı (2016), “ISO 9001 Kalite Yönetim Sisteminin Bilişim Sektöründe Faaliyet Gösteren Firmaların İşletme Performansı Üzerine Etkileri: Ankara İli Örneği”, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12, 365-383.
  • Adıgüzel, O. & S. Derya (2011), “Süreç Danışmanlığının Organizasyona Katkısı: Kavramsal Bir Çerçeve”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1), 299-314.
  • Adıgüzel, O. & U.C. Öztürk (2011), “Örgütsel Değişim Sürecindeki İki Reformsal Kavramın Melezlenmesi: Süreç Danışmanlığında Olumlu Sorgulama Yaklaşımı”, Süleyman Demirel Üniversitesi SBE Dergisi, 1(13), 119-144.
  • Akıncı, E. (2011), “Ortaöğretim Okullarının Süreç Danışmanlığı Uygulamalarının İncelenmesi”, Gaziantep Üniversitesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Altunışık, R. vd. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (SPSS Uygulamalı), 5. Baskı, Sakarya Yayıncılık, İstanbul.
  • Aslan, D. & S. Demir (2005), “Laboratuvar Tıbbında Altı-Sigma Kalite Yönetimi”, Türk Biyokimya Dergisi [Turkish Journal of Biochemistry-Turk J Biochem], 30(4), 272-278.
  • Aslantekin, F. vd. (2007), “Sağlık Hizmetlerinde Kalite Deneyimi: Dr. Ekrem Hayri Üstündağ Kadın Hastalıkları ve Doğum Hastanesi Örneği”, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(6), 55-71.
  • Atasever, M. (2014), Türkiye Sağlık Hizmetlerinin Finansmanı ve Sağlık Harcamalarının Analizi 2002-2013 Dönemi, Ankara, Sağlık Bakanlığı.
  • Aydınlı, C. & A. Demir (2015), “Impact of Non-Technical Dimensions of Service Quality on The Satisfaction, Loyalty, and The Willingness to Pay More: a Cross-National Research on GSM Operators”, International Journal of Economics, Commerce and Management, 3(11), 1-16.
  • Bumin, B. vd. (2003), İşletmecilikte Çağdaş Yönelimler, Ed. B. Bumin, Ankara, Gazi Kitabevi.
  • Büyüköztürk, Ş. (1997), “Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeğinin Geliştirilmesi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 3(12), 453-464.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002), “Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(32), 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara, Pegem Akademi.
  • Cameron, K.S. (1994), “Strategies for Successful Organizational Downsizing”, Human Resource Management, 33(2), 189-211.
  • Can, A. (2008), “Örgüt Kültürünün Hastanelerde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarına Uygunluğunun Testine Yönelik Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(3), 293-307.
  • Can, A. & H. İbicioğlu (2008), “Yönetim ve Yöneticilik Yönünden Üniversite Hastanelerinin Değerlendirilmesi”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(3), 253-275.
  • Deldal, Y.B. (2014), Toplam Kalite Yönetiminde Türk ve Alman Sağlık Kuruluşları Arasındaki Farklar, <http://www.medikalakademi.com.tr/toplam-kalte-yonetimi-turk-saglik-kuruluslari-alman-arasindak-farklar/>, 21.03.2015.
  • Doane, D.P. & L.E. Seward (2009), Applied Statistics in Business and Economics, Second Edition, McGraw-Hill/Irwin, USA.
  • Eren, E. (2008), Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, 11. Baskı, İstanbul, Beta Basım Yayım ve Dağıtım A.Ş.
  • Güvercin, A. vd. (2016), “Sağlık Hizmetleri Finansmanı ve Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK)”, Bartın Üniversitesi IIBF Dergisi, 7(13), 80-94.
  • Helvacı, M.A. (2008), “Örgüt Geliştirme Üzerine Kavramsal Bir İnceleme”, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 173-183.
  • Hortaçsu, N. (2014), Grup İçi ve Gruplar Arası Süreçler, 2. Baskı, Ankara, İmge Kitabevi.
  • İbrahimoğlu, N. (1998), “Sanayi İşletmelerinde Süreç Danışmanlığı Uygulamaları ve İş Doyumuna Yansıyan Sonuçları”, Cumhuriyet Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kalaycı, Ş. (2006), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara, Asil Yayın Dağıtım.
  • Kavuncubaşı, Ş. (2000), Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Ankara, Siyasal Kitabevi.
  • Kaya, S. vd. (2013), Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi.
  • Linski III, C.M. (2013), “Process Consultation and Law Enforcement: A Practitioner's Case Study Report”, Organization Development Journal, 31, 63-73.
  • Özdamar, K. (2004), Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi 2: Çok Değişkenli Analizler, Eskişehir, Kaan Kitabevi.
  • Özgan, H. & E. Akıncı (2011), “Okul Süreç Danışmanlığı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1131-1150.
  • Özkalp, E. & Ç. Kırel (2010), Örgütsel Davranış, 4. Baskı, Bursa, Ekin Yayınevi.
  • Schein, E.H. (1987), Process Consultation: Lessons form Managers and Consultants (Vol. II), United States of America, Addison-Wesley.
  • Schein, E.H. (1988), Process Consultation: Its Role in Organization Development (Vol. I), (Second Edition), United States of America, Addison-Wesley.
  • Schein, E.H. (1999), Process Consultation Revisited: Building the Helping Relationship, United States of America, Addison-Wesley.
  • Schein, E.H. (2000), Process Consultation: MAOM Capstone Course for the University of Phoenix, United States of America, Pearson Custom Publishing.
  • Schmuck, R.A. (1979), “Facilitating School Renewal: The Role of Process Consultation”, Theory Into Practice, 18(2), 59-64.
  • Silah, M. (2002), “Sanayi İşletmelerinde Önemli ve Çağdaş Bir Gereksinim: Süreç Danışmanlığı Uygulamaları”, Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 143-168.
  • Somunoğlu, S. vd. (2012), Sağlık Kurumları Yönetimi-I, Ed. M. Tatar, Anadolu Üniversitesi.
  • Şenel, Ş.E. (2004), “Sağlık Kuruluşlarında Süreç Yönetiminin Uygulanabilirliği ve Bir Uygulama Örneği”, Uludağ Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Uzkesici, N. (2002), Sağlık Kurumları Yönetimi, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi.
Year 2016, , 133 - 166, 29.10.2016
https://doi.org/10.17233/se.2016.06.007

Abstract

References

  • Adıgüzel, O. & C. Aydınlı (2016), “ISO 9001 Kalite Yönetim Sisteminin Bilişim Sektöründe Faaliyet Gösteren Firmaların İşletme Performansı Üzerine Etkileri: Ankara İli Örneği”, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12, 365-383.
  • Adıgüzel, O. & S. Derya (2011), “Süreç Danışmanlığının Organizasyona Katkısı: Kavramsal Bir Çerçeve”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(1), 299-314.
  • Adıgüzel, O. & U.C. Öztürk (2011), “Örgütsel Değişim Sürecindeki İki Reformsal Kavramın Melezlenmesi: Süreç Danışmanlığında Olumlu Sorgulama Yaklaşımı”, Süleyman Demirel Üniversitesi SBE Dergisi, 1(13), 119-144.
  • Akıncı, E. (2011), “Ortaöğretim Okullarının Süreç Danışmanlığı Uygulamalarının İncelenmesi”, Gaziantep Üniversitesi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Altunışık, R. vd. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (SPSS Uygulamalı), 5. Baskı, Sakarya Yayıncılık, İstanbul.
  • Aslan, D. & S. Demir (2005), “Laboratuvar Tıbbında Altı-Sigma Kalite Yönetimi”, Türk Biyokimya Dergisi [Turkish Journal of Biochemistry-Turk J Biochem], 30(4), 272-278.
  • Aslantekin, F. vd. (2007), “Sağlık Hizmetlerinde Kalite Deneyimi: Dr. Ekrem Hayri Üstündağ Kadın Hastalıkları ve Doğum Hastanesi Örneği”, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 2(6), 55-71.
  • Atasever, M. (2014), Türkiye Sağlık Hizmetlerinin Finansmanı ve Sağlık Harcamalarının Analizi 2002-2013 Dönemi, Ankara, Sağlık Bakanlığı.
  • Aydınlı, C. & A. Demir (2015), “Impact of Non-Technical Dimensions of Service Quality on The Satisfaction, Loyalty, and The Willingness to Pay More: a Cross-National Research on GSM Operators”, International Journal of Economics, Commerce and Management, 3(11), 1-16.
  • Bumin, B. vd. (2003), İşletmecilikte Çağdaş Yönelimler, Ed. B. Bumin, Ankara, Gazi Kitabevi.
  • Büyüköztürk, Ş. (1997), “Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeğinin Geliştirilmesi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 3(12), 453-464.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002), “Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(32), 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003), Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara, Pegem Akademi.
  • Cameron, K.S. (1994), “Strategies for Successful Organizational Downsizing”, Human Resource Management, 33(2), 189-211.
  • Can, A. (2008), “Örgüt Kültürünün Hastanelerde Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarına Uygunluğunun Testine Yönelik Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(3), 293-307.
  • Can, A. & H. İbicioğlu (2008), “Yönetim ve Yöneticilik Yönünden Üniversite Hastanelerinin Değerlendirilmesi”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(3), 253-275.
  • Deldal, Y.B. (2014), Toplam Kalite Yönetiminde Türk ve Alman Sağlık Kuruluşları Arasındaki Farklar, <http://www.medikalakademi.com.tr/toplam-kalte-yonetimi-turk-saglik-kuruluslari-alman-arasindak-farklar/>, 21.03.2015.
  • Doane, D.P. & L.E. Seward (2009), Applied Statistics in Business and Economics, Second Edition, McGraw-Hill/Irwin, USA.
  • Eren, E. (2008), Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, 11. Baskı, İstanbul, Beta Basım Yayım ve Dağıtım A.Ş.
  • Güvercin, A. vd. (2016), “Sağlık Hizmetleri Finansmanı ve Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK)”, Bartın Üniversitesi IIBF Dergisi, 7(13), 80-94.
  • Helvacı, M.A. (2008), “Örgüt Geliştirme Üzerine Kavramsal Bir İnceleme”, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 173-183.
  • Hortaçsu, N. (2014), Grup İçi ve Gruplar Arası Süreçler, 2. Baskı, Ankara, İmge Kitabevi.
  • İbrahimoğlu, N. (1998), “Sanayi İşletmelerinde Süreç Danışmanlığı Uygulamaları ve İş Doyumuna Yansıyan Sonuçları”, Cumhuriyet Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Kalaycı, Ş. (2006), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara, Asil Yayın Dağıtım.
  • Kavuncubaşı, Ş. (2000), Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi, Ankara, Siyasal Kitabevi.
  • Kaya, S. vd. (2013), Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi.
  • Linski III, C.M. (2013), “Process Consultation and Law Enforcement: A Practitioner's Case Study Report”, Organization Development Journal, 31, 63-73.
  • Özdamar, K. (2004), Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi 2: Çok Değişkenli Analizler, Eskişehir, Kaan Kitabevi.
  • Özgan, H. & E. Akıncı (2011), “Okul Süreç Danışmanlığı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1131-1150.
  • Özkalp, E. & Ç. Kırel (2010), Örgütsel Davranış, 4. Baskı, Bursa, Ekin Yayınevi.
  • Schein, E.H. (1987), Process Consultation: Lessons form Managers and Consultants (Vol. II), United States of America, Addison-Wesley.
  • Schein, E.H. (1988), Process Consultation: Its Role in Organization Development (Vol. I), (Second Edition), United States of America, Addison-Wesley.
  • Schein, E.H. (1999), Process Consultation Revisited: Building the Helping Relationship, United States of America, Addison-Wesley.
  • Schein, E.H. (2000), Process Consultation: MAOM Capstone Course for the University of Phoenix, United States of America, Pearson Custom Publishing.
  • Schmuck, R.A. (1979), “Facilitating School Renewal: The Role of Process Consultation”, Theory Into Practice, 18(2), 59-64.
  • Silah, M. (2002), “Sanayi İşletmelerinde Önemli ve Çağdaş Bir Gereksinim: Süreç Danışmanlığı Uygulamaları”, Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 143-168.
  • Somunoğlu, S. vd. (2012), Sağlık Kurumları Yönetimi-I, Ed. M. Tatar, Anadolu Üniversitesi.
  • Şenel, Ş.E. (2004), “Sağlık Kuruluşlarında Süreç Yönetiminin Uygulanabilirliği ve Bir Uygulama Örneği”, Uludağ Üniversitesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Uzkesici, N. (2002), Sağlık Kurumları Yönetimi, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi.
There are 39 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Orhan Adıgüzel

Şükrü Kılıç This is me

Publication Date October 29, 2016
Submission Date June 29, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Adıgüzel, O., & Kılıç, Ş. (2016). Sağlık Kurumlarında Süreç Danışmanlığının Uygulanabilirliği: Bir Üniversite Hastanesi Örneği. Sosyoekonomi, 24(29), 133-166. https://doi.org/10.17233/se.2016.06.007
AMA Adıgüzel O, Kılıç Ş. Sağlık Kurumlarında Süreç Danışmanlığının Uygulanabilirliği: Bir Üniversite Hastanesi Örneği. Sosyoekonomi. July 2016;24(29):133-166. doi:10.17233/se.2016.06.007
Chicago Adıgüzel, Orhan, and Şükrü Kılıç. “Sağlık Kurumlarında Süreç Danışmanlığının Uygulanabilirliği: Bir Üniversite Hastanesi Örneği”. Sosyoekonomi 24, no. 29 (July 2016): 133-66. https://doi.org/10.17233/se.2016.06.007.
EndNote Adıgüzel O, Kılıç Ş (July 1, 2016) Sağlık Kurumlarında Süreç Danışmanlığının Uygulanabilirliği: Bir Üniversite Hastanesi Örneği. Sosyoekonomi 24 29 133–166.
IEEE O. Adıgüzel and Ş. Kılıç, “Sağlık Kurumlarında Süreç Danışmanlığının Uygulanabilirliği: Bir Üniversite Hastanesi Örneği”, Sosyoekonomi, vol. 24, no. 29, pp. 133–166, 2016, doi: 10.17233/se.2016.06.007.
ISNAD Adıgüzel, Orhan - Kılıç, Şükrü. “Sağlık Kurumlarında Süreç Danışmanlığının Uygulanabilirliği: Bir Üniversite Hastanesi Örneği”. Sosyoekonomi 24/29 (July 2016), 133-166. https://doi.org/10.17233/se.2016.06.007.
JAMA Adıgüzel O, Kılıç Ş. Sağlık Kurumlarında Süreç Danışmanlığının Uygulanabilirliği: Bir Üniversite Hastanesi Örneği. Sosyoekonomi. 2016;24:133–166.
MLA Adıgüzel, Orhan and Şükrü Kılıç. “Sağlık Kurumlarında Süreç Danışmanlığının Uygulanabilirliği: Bir Üniversite Hastanesi Örneği”. Sosyoekonomi, vol. 24, no. 29, 2016, pp. 133-66, doi:10.17233/se.2016.06.007.
Vancouver Adıgüzel O, Kılıç Ş. Sağlık Kurumlarında Süreç Danışmanlığının Uygulanabilirliği: Bir Üniversite Hastanesi Örneği. Sosyoekonomi. 2016;24(29):133-66.