Brand value is determined by financial methods, methods based on consumer behaviour, and mixed methods in which these two methods are used together. In the study, after determining the appropriate variables of the financial techniques that define the brand value, it is aimed to approach the brand value determined by the “Brand Finance” firm with artificial neural networks by using these variables and selecting the most appropriate model. R-square, MAPE and RMSE values of the models built with artificial neural networks were determined, and the models were compared. These values were interpreted and stated that the models were good.
Marka değeri finansal yöntemler, tüketici davranışına dayalı yöntemler ve bu iki yöntemin bir arada kullanıldığı karma yöntemler ile belirlenmektedir. Çalışmada, marka değerini belirleyen finansal yöntemlerin uygun olan değişkenlerini belirledikten sonra bu değişkenleri kullanarak yapay sinir ağları ile “Brand Finance” firmasının belirlemiş olduğu marka değerine yaklaşmak ve en uygun modeli belirlemek amaçlanmıştır. Yapay sinir ağları ile kurulan modellerin R-kare, MAPE ve RMSE değerleri belirlenmiş ve modeller karşılaştırılmıştır. Bu değerler yorumlanarak, modellerin iyi model oldukları belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 29, 2022 |
Submission Date | August 26, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 30 Issue: 53 |