Edebî eseri uzun soluklu ve etkileyici
kılan özelliklerden biri onun ifade vasıtası olan dilin niteliğidir. Din
kültürü, felsefe ve bunlardan da beslenen pek çok öğreti, bazen edebî eser
kıvamında sembolik anlatım üzerinden kalıcı olmayı tercih eder. Bu durumda bir
öğretinin etki alanında bulunanların kendilerine özgü dil içi bir kavramlar
listesi ve dillerini oluşturmaları doğaldır. Üretim aşamasındaki bu zihnî
dizge, aynı zamanda popülerleşmek için farklı yorumlara ihtiyaç duyar. Bütün bunlar
için de mevcut birikimde referans sayılan ana kaynakların dil, üslup ve ifade
tecrübesi, bir yaygın eğitim modeli olarak taklit konusu olabilir. Bu çalışmada
Yemînî’nin Fazîlet-nâme’si örneği üzerinden popüler sufiyane
mevizeciliğin sembolik söylemi izlenerek kimin, neyi, nasıl ve niçin söz konusu
ettiğine dair değerlendirmeler ve bazı teklifler ele alınacaktır.
One of the features that make the literary
work impressive and long winded is quality of its language. Religious culture,
philosophy and many discipline which feed from these, sometimes prefer to be
permanent through symbolic discourse like literary work. In this case, it is
normal for the other disciplines which are in sphere of influence of any
discipline to make a specific and intra linguistic notions list and create a
unique language for themselves. At the same time, this psychical system which
is in progress, needs different interpretations to be popular. For all of this,
language, style and expression experience of main resources which are
considered as a reference in available accumulation, can be an imitation
subject as a universal education model. In this work, symbolic discourse of
popular sufi preaching will be followed on Fazîlet-nâme of Yemînî and
evaluations and some offers about who mention what, how and why will be
discussed.
Subjects | Creative Arts and Writing |
---|---|
Journal Section | ARAŞTIRMA MAKALELERİ (TÜRKÇE ) |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2016 |
Submission Date | November 28, 2016 |
Acceptance Date | June 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 1 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.