Günümüzde aydınlatma ürünlerinin temel işlevleri olan karanlıktan kurtarma işlevlerinin yanı sıra estetik değerler taşımasına da önem verilmiştir. Tasarımlarda, mekanları olduğundan farklı göstermek hatta öne çıkarmak, başarılı, yaratıcı, sanatsal görüntüler sunmak, görsel etkiler yaratmak hedeflenmiştir.
Aydınlatma ürünleri, seçilebilir ve dikkat çekici olması açısından estetik unsurlar içeren tasarım ürünleridir. Endüstriyel ürünler kültürel ve toplumsal gerçeklikleri nedeniyle anlam taşıyıcılardır. Dolayısıyla ürünler bir iletişim aracıdır ve göstergeler de bu iletişimi kurmanın önemli araçlarından biridir. Tasarımcıların ürünün hedef kitleye ulaştırılması için uygun göstergeleri kullanması önemlidir.
Bu çalışmanın amacı göstergebilimsel yaklaşımın tasarım sürecine nasıl katkı sağlayabileceğini ortaya koymaktır. Tasarımcıların göstergebilimsel yaklaşımdan esinlenerek oluşturdukları tasarımların, hedef kitlede pazarlanabilirlik ve algılanabilirlik açısından kolaylıkla karşılık bulabileceği öngörülmektedir.
Çalışmada yöntem olarak çeşitli kaynaklardan ev aydınlatma ürün örnekleri seçilmiş, örnekler, Peirce'in ikon, belirti ve sembolden oluşan üçlü göstergebilim sınıflandırmasından yararlanılarak çözümlenmiştir. Bu göstergebilimsel çözümlemeler sonucunda aydınlatma ürün tasarımında kullanılan görsel öğelerin, ürünlerin hedef kitle tarafından benimsenmesi için tasarımda sıkça başvurulan bir yöntem olduğu saptanmıştır. Ürün tasarım sürecinde göstergebilimsel öğelerin bilinçli yerleştirmelerle tasarımcılara yol gösterdiği, yaratıcı bakış açısı kazandırdığı ve ilham verdiği görülmüştür.
Today, in addition to the basic functions of saving from darkness, it is also important for the lighting products to carry aesthetic values. In the designs, it is aimed to show the spaces different than they are, even to highlight them, to present successful, creative, artistic images and to create visual effects.
Lighting products are design products that contain aesthetic elements in terms of being selectable and attracting attention. Industrial products carry meaning in respect to their cultural and communal reality. Therefore, these products are means of communication, and signs are one of the important tools for establishing this communication. In terms of designers, it is important to use the signs conveniently to convey the product to the target group.
The aim of this study is to reveal how the semiotic approach can contribute to the design process. It is foreseen that the designs that are created by the designers with the inspiration of semiotic approach can easily find response in terms of marketability and perceptibility in the target audience.
In the study, as a method some home lighting products were selected from various sources and the examples were analyzed by using Peirce's triple semiotic classification of icon, index, and symbol. As a result of this semiotic analysis, it has been determined that using the visual elements in lighting product design is a frequently used method in design to make the products to be adopted by the target group. In the product design process, it has been seen that the semiotic elements guide the designers with deliberative placements, give them a creative perspective and inspire them.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | DİLBİLİM / ARAŞTIRMA MAKALELERİ |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Submission Date | October 5, 2022 |
Acceptance Date | October 23, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.