Bu çalışmanın amacı, güreş eğitim merkezlerinde eğitim gören güreşçilerin temel psikolojik ihtiyaçları ile depresyon düzeylerinin çeşitli değişkenler (sosyal çevre, anne-baba öğrenim durumu ve aile gelir düzeyi) açısından incelenmesidir. Araştırma, 2008–2009 sezonunda Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü’ne bağlı farklı bölgelerdeki 23 Güreş Eğitim Merkezinde eğitim gören 12–17 yaş arası 409 güreşçi öğrenciye uygulanmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak; “Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği” ile “Çocuklar İçin Depresyon Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen verilerin istatiksel analizinde; değişkenlere göre Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği verileri sonucunda; sosyal çevre değişkeni köy olan güreşçilerin ilçe, il ve büyükşehir olanlara göre özerklik ihtiyaçlarının, baba öğrenim düzeyi ilkokul ve ortaokul olanların, lise ve üniversite olanlara göre yeterlik ve ilişki ihtiyaçlarının, anne öğrenim düzeyi ortaokul olanların ilkokul, lise ve üniversite olanlara göre ilişki ihtiyaçlarının, aile gelir düzeyi 800 TL ve altında olanların 800 TL üzerinde olanlara göre özerklik ihtiyaçlarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Çocuklar İçin Depresyon Ölçeği verileri sonucunda, sosyal çevre değişkeni köy olan güreşçilerin ilçe, il ve büyükşehir olanlara göre, aile gelir düzeyi 800 TL ve altında olanların 800 TL üzeri olanlara göre depresyon düzeylerinin yüksek olduğu, baba ve anne öğrenim düzeyi değişkenine göre ise depresyon düzeyleri arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür. Sonuç olarak güreş eğitim merkezlerindeki güreşçilerin sosyal çevrelerinin, anne-baba eğitim durumlarının ve aile gelir düzeylerinin temel psikolojik ihtiyaçlarını; sosyal çevre ile aile gelir durumlarının da depresyon düzeylerini etkilediği saptanmıştır
The aim of this study is to investigate wrestlers’ basic psychological needs and depression levels in wrestling centers according to various variables (social environment, parents education levels and family’s economic status). The study was conducted to 409 student wrestlers between 12 and 17 ages, who are getting training from 23 different wrestling centers, which are located different regions and operate General Management of Youthfulness and Sport in the term of 2008–2009. “Basic Psychological Needs scale” and “Depression Scale for Children” used as a tool for collecting data in this study. In the analysis of the data gathered, Kruskal Wallis Test was used according to the variables investigated. According to data gathered from Basic Psychological Needs Scale; if students social environment variable origins from village, they have high level of autonomy needs than those in district and metropolitan origins, and also if students’ father educational level is primary or secondary school they have sufficiency and high level of care needs than students whose father education is from high school and university; in addition, if students’ family income level is over 800 TL, they have high level of autonomy than those with under 800 TL of income level. The result of Depression Scale for Children data revealed that if students social environment variable origins from village, they have high depression level than those in district and metropolitan origins and students whose family income level is over 800 TL, they have high level autonomy than under 800 TL. In addition, there is, also, no meaningful different depression level found among students with different parent educational origins. As a result, it has been determined that; while social environment, education and income level of parents affect basic psychological needs, social environment and income level of parents affect depression level
Other ID | JA84JU56NU |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 |