In this
study, the relationship between hand preference and academic success of
athletes in various branches and sedentary student in several high schools in
Antalya province was examined. A total of 341 students, 210 males and 131
females were voluntarily participated. The "Old field Survey" was applied
to the athletes and sedentary students to determine hand preference. The academic
success was evaluated by using student’s grade point average. The relationship between
hand preference and academic school success of athletes and sedentary students was
evaluated with SPSS software. P<0.05 was accepted significant. According to the
findings, female individuals were more successful than the male ones in terms
of academic success. It has been found that left hand preference students have
13% better academic success than right hand preference students. Furthermore,
the athlete students showed more academic success than the non-athlete at
20.8%.
Bu araştırmanın
amacı, Antalya İlinde bulunan bazı liselerde öğrenim gören ve çeşitli
branşlarda yer alan sporcu ve sedanterlerin el tercihi ve okul akademik
başarısı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmaya 210 erkek, 131 kadın olmak
üzere toplam da 341 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmaya katılan
sporcu ve sedanterlerin el tercihinin saptanması için ‘‘Oldfield Anketi’’
uygulanmıştır. Öğrencilerin başarı durumlarını değerlendirmek için ise genel
not ortalamaları yararlanılmıştır. Elde edilen veriler sonucunda sporcu ve
sedanterlerin el tercihi ve okul başarısı arasındaki ilişki SPSS programında
değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre akademik başarı açısından
kadınların, erkeklere göre daha başarılı oldukları görülmüştür. Sol el tercihli
öğrencilerin sağ el tercihli öğrencilere göre % 13 oranında daha iyi akademik
başarı puanına sahip oldukları belirlenmiştir. Ayrıca spor yapan öğrencilerin
spor yapmayan öğrencilere göre %20.8 oranında akademik başarı açısından daha
başarılı oldukları tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 16 Issue: 4 |