Review
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’DE SPOR BİLİMİ ALANINDA İŞİTME ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK YAPILAN ÇALIŞMALARIN İÇERİK ANALİZİ (2008-2018)

Year 2019, Volume: 17 Issue: 3, 58 - 66, 30.09.2019
https://doi.org/10.33689/spormetre.551889

Abstract

Bu araştırma, 2008-2018 yılları arasında Türkiye’de Spor Bilimi alanında
işitme engelli bireylere yönelik yapılan tez ve makale çalışmaların çeşitli
açılardan incelemesi amacı ile gerçekleştirilmiştir. Ulaşılan 8 doktora tezi,
21 yüksek lisans tezi, 31 makale çalışması araştırmaya dâhil edilmiştir.
Araştırmada doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır.  Çalışmalar, yıl, yöntem,  örneklem türü, örneklem büyüklüğü, veri
toplama araçları değişkenleri açısından incelenmiştir. Araştırma verilerinin
sunulmasında içerik analizi yöntemi ve SPSS-17 programı kullanılarak frekans,
yüzde hesaplaması yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, 2008-2018 yılları
arasında yapılan toplam da 60 bilimsel çalışmanın on yıllık süre içinde yeterli
sayıda olmadığı ve belirli yıllarda daha çok yapıldığı, yöntemsel olarak nicel
yöntemlerin, örneklem büyüklüğünde 100 ve daha az katılımcı ile yapılan
çalışmaların, veri toplama araçlarına göre ise ölçek/envanterin daha çok tercih
edildiği, örneklem türüne göre ise yapılan çalışmalarda çoğunlukla işitme
engelli öğrenciler ile gerçekleştirildiği belirlenmiştir. Bu manada işitme
engelliler ile ilgili yapılan çalışmaların sayısının artması, karma ve nitel
çalışmaların daha çok tercih edilmesi alanın teorisine katkı sağlayacak biçimde
olması gerektiği önerilebilir. 

References

  • Açak, M. (2011). İşitme Engelli ve İşitme Engelli Olmayan Futbolcuların Benlik Saygıları ve Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi, Doktora tezi, Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Atay M. (2007) İşitme Engelli Çocukların Eğitiminde Temel İlkeler. Özgür Yayınları, Ankara.
  • Avcıoğlu, H. (2013). İşitme yetersizliği olan çocuklar. İH Diken (Editör). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim.(Sekizinci Baskı). Ankara. Pegem A Yayıncılık, 167-215.
  • Bıkmaz, F. (2013). 1926 ilkmektepler müfredat programı (hayat bilgisi dersi). F. Dilek Gözütok ve Fatma Bıkmaz (Ed.). Cumhuriyet’in ilânından 2013’e öğretim programlarının analizi hayat bilgisi örneği (s. 45-72). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Erdemli, A. (2008). Spor Yapan İnsan, İstanbul: E Yayınları.
  • Harmandar, İ. H. (2004). Beden Eğitimi ve Spor’da Özel Öğretim Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Hutzter, Y., Bar‐Eli, M. (1993). Psychological benefits of sports for disabled people: A review. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 3(4), 217-228.
  • İlhan, E. L. (2010). Hareketsiz Yaşamlar Kültürü ve Beraberinde Getirdikleri. Milli Prodüktivite Merkezi Verimlilik Dergisi, 3,195-210.
  • İlhan, L. (2008). Zihinsel engelli çocuklar için beden eğitimi ve sporun genel gelişim süreçleri açısından önemi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 33(350), 17-24.
  • Karahüseyinoğlu, M. F., Ramazanoğlu, M. O., Demirel, E. T., Altungül, O., Ramazanoğlu, F. (2005). Sporun toplumsal boyutlarının değerlendirilmesi. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 153-157.
  • Kırımoğlu H., Filizoğlu-Çokluk G., İlhan E. L., Öz, A. Ş. (2016). The effect of physical education and sports program on the positive growth and coping strategies of the adolescent with mental retardation. SHS Web of Conferences, 26(4), 1086-1092. doi: 10.1051/shsconf/20162601086.
  • Lastuka, A., Cottingham, M. (2016). The effect of adaptive sports on employment among people with disabilities. Disability and rehabilitation, 38(8), 742-748.
  • Lorenzo, T., McKinney, V., Bam, A., Sigenu, V., Sompeta, S. (2019). Mapping participation of disabled youth in sport and other free-time activities to facilitate their livelihoods development. British Journal of Occupational Therapy, 82(2), 80-89.
  • McComb, D. G. (2004). Sports in world history. Routledge.
  • Mechikoff, R.A., Estes, S.G. (2002). A History and Philosophy of Sport and Physical Education, From Ancient Civilizations to Modern World. (Third Ed), USA: McGrawHill.
  • Miles, M.B., Huberman, A.M. (1994), Qualitative Data Analysis: A Sourcebook of New Methods, 2nd ed., Sage, Newbury Park, CA.
  • Özer, D., Süngü, B., Şılak, B. (2001). Engelliler için beden eğitimi ve spor. Araştıran Öğretmen, 35.
  • Seippel, Ø. (2006). The Meanings of Sport: Fun, Health, Beauty or Community?.Sport in Society, 9(1), 51–70.
  • Shephard, R. J. (1991). Benefits of sport and physical activity for the disabled: implications for the individual and for society. Scandinavian journal of rehabilitation medicine, 23(2), 51-59.
  • Sherrill, C. (2004). Adapted physical activity, recreation and sport. New York: McGraw Hill.
  • Stewart D.A.(1991). Deaf sport: Theimpact of sports in the deaf community. DC: Gallaudet
  • Stewart, D. A., Ellis, M. K. (2005). Sports and the deaf child. American Annals of the Deaf, 150(1), 59-66.
  • Stewart, D. A. (1991). Deaf sport: The impact of sports within the Deaf community. Washington, DC: Gallaudet University Press. Washington.
  • Şahin, A. (2015). Engellilerde sosyal gelişim yetersizlikleri: Sosyalleşme sürecinde sporun faydaları. Uluslararası Multidisipliner Akademik Araştırmalar Dergisi, 2(3), 20-28.
  • Tekkurşun, D. G., İlhan, E. L., Esentürk, O. K., Adnan, K. A. N. (2018). Engelli Bireylerde Spora Katılım Motivasyon Ölçeği (Eskmö): Geçerlik ve Güvenirlik çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(1), 95-106.
  • World Health Organization. (2000). Consultation on Obesity. Obesity: Preventing and Managing the Global Epidemic. Geneva, Switzerland: World Health Organization; WHO Technical Report Series 894.
  • Yamaner, F. (2001). Beden Eğitimi ve Sporda Temel İlkeler. Bursa: Ekin Kitabevi.
  • Yetim A.: Sosyoloji ve Spor. Topkar Matbaacılık, s.62, Ankara 2000.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık.
  • Yılmaz, A., Soyer, F. (2018). Effect of physical education and play applications on school social behaviors of mild level intellectually disabled children. Education Sciences, 8(2), 1–8.
  • Yılmaz, A., Karakaş, G., Baba-Kaya, H., Kaçay, Z. (2017). The effects of sportive exercises on physical fitness of children with specific learning disability. Acta Kinesiologica, 11(1), 88–93.
Year 2019, Volume: 17 Issue: 3, 58 - 66, 30.09.2019
https://doi.org/10.33689/spormetre.551889

Abstract

References

  • Açak, M. (2011). İşitme Engelli ve İşitme Engelli Olmayan Futbolcuların Benlik Saygıları ve Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi, Doktora tezi, Fırat Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Atay M. (2007) İşitme Engelli Çocukların Eğitiminde Temel İlkeler. Özgür Yayınları, Ankara.
  • Avcıoğlu, H. (2013). İşitme yetersizliği olan çocuklar. İH Diken (Editör). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim.(Sekizinci Baskı). Ankara. Pegem A Yayıncılık, 167-215.
  • Bıkmaz, F. (2013). 1926 ilkmektepler müfredat programı (hayat bilgisi dersi). F. Dilek Gözütok ve Fatma Bıkmaz (Ed.). Cumhuriyet’in ilânından 2013’e öğretim programlarının analizi hayat bilgisi örneği (s. 45-72). Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Erdemli, A. (2008). Spor Yapan İnsan, İstanbul: E Yayınları.
  • Harmandar, İ. H. (2004). Beden Eğitimi ve Spor’da Özel Öğretim Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Hutzter, Y., Bar‐Eli, M. (1993). Psychological benefits of sports for disabled people: A review. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 3(4), 217-228.
  • İlhan, E. L. (2010). Hareketsiz Yaşamlar Kültürü ve Beraberinde Getirdikleri. Milli Prodüktivite Merkezi Verimlilik Dergisi, 3,195-210.
  • İlhan, L. (2008). Zihinsel engelli çocuklar için beden eğitimi ve sporun genel gelişim süreçleri açısından önemi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 33(350), 17-24.
  • Karahüseyinoğlu, M. F., Ramazanoğlu, M. O., Demirel, E. T., Altungül, O., Ramazanoğlu, F. (2005). Sporun toplumsal boyutlarının değerlendirilmesi. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, 153-157.
  • Kırımoğlu H., Filizoğlu-Çokluk G., İlhan E. L., Öz, A. Ş. (2016). The effect of physical education and sports program on the positive growth and coping strategies of the adolescent with mental retardation. SHS Web of Conferences, 26(4), 1086-1092. doi: 10.1051/shsconf/20162601086.
  • Lastuka, A., Cottingham, M. (2016). The effect of adaptive sports on employment among people with disabilities. Disability and rehabilitation, 38(8), 742-748.
  • Lorenzo, T., McKinney, V., Bam, A., Sigenu, V., Sompeta, S. (2019). Mapping participation of disabled youth in sport and other free-time activities to facilitate their livelihoods development. British Journal of Occupational Therapy, 82(2), 80-89.
  • McComb, D. G. (2004). Sports in world history. Routledge.
  • Mechikoff, R.A., Estes, S.G. (2002). A History and Philosophy of Sport and Physical Education, From Ancient Civilizations to Modern World. (Third Ed), USA: McGrawHill.
  • Miles, M.B., Huberman, A.M. (1994), Qualitative Data Analysis: A Sourcebook of New Methods, 2nd ed., Sage, Newbury Park, CA.
  • Özer, D., Süngü, B., Şılak, B. (2001). Engelliler için beden eğitimi ve spor. Araştıran Öğretmen, 35.
  • Seippel, Ø. (2006). The Meanings of Sport: Fun, Health, Beauty or Community?.Sport in Society, 9(1), 51–70.
  • Shephard, R. J. (1991). Benefits of sport and physical activity for the disabled: implications for the individual and for society. Scandinavian journal of rehabilitation medicine, 23(2), 51-59.
  • Sherrill, C. (2004). Adapted physical activity, recreation and sport. New York: McGraw Hill.
  • Stewart D.A.(1991). Deaf sport: Theimpact of sports in the deaf community. DC: Gallaudet
  • Stewart, D. A., Ellis, M. K. (2005). Sports and the deaf child. American Annals of the Deaf, 150(1), 59-66.
  • Stewart, D. A. (1991). Deaf sport: The impact of sports within the Deaf community. Washington, DC: Gallaudet University Press. Washington.
  • Şahin, A. (2015). Engellilerde sosyal gelişim yetersizlikleri: Sosyalleşme sürecinde sporun faydaları. Uluslararası Multidisipliner Akademik Araştırmalar Dergisi, 2(3), 20-28.
  • Tekkurşun, D. G., İlhan, E. L., Esentürk, O. K., Adnan, K. A. N. (2018). Engelli Bireylerde Spora Katılım Motivasyon Ölçeği (Eskmö): Geçerlik ve Güvenirlik çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(1), 95-106.
  • World Health Organization. (2000). Consultation on Obesity. Obesity: Preventing and Managing the Global Epidemic. Geneva, Switzerland: World Health Organization; WHO Technical Report Series 894.
  • Yamaner, F. (2001). Beden Eğitimi ve Sporda Temel İlkeler. Bursa: Ekin Kitabevi.
  • Yetim A.: Sosyoloji ve Spor. Topkar Matbaacılık, s.62, Ankara 2000.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık.
  • Yılmaz, A., Soyer, F. (2018). Effect of physical education and play applications on school social behaviors of mild level intellectually disabled children. Education Sciences, 8(2), 1–8.
  • Yılmaz, A., Karakaş, G., Baba-Kaya, H., Kaçay, Z. (2017). The effects of sportive exercises on physical fitness of children with specific learning disability. Acta Kinesiologica, 11(1), 88–93.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Research Article
Authors

Atike Yılmaz 0000-0003-4489-9671

Publication Date September 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 17 Issue: 3

Cite

APA Yılmaz, A. (2019). TÜRKİYE’DE SPOR BİLİMİ ALANINDA İŞİTME ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK YAPILAN ÇALIŞMALARIN İÇERİK ANALİZİ (2008-2018). SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(3), 58-66. https://doi.org/10.33689/spormetre.551889

Flag Counter