Bu araştırmanın genel amacı, spor
lisesi öğrencilerinin okul iklimi algıları ile spora yönelik tutumları
arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Özel amacı ise spor lisesi öğrencilerinin
okul iklimi algıları ile spora yönelik tutumlarını etkileyen faktörlerin
belirlenmesidir. Araştırmanın evrenini 2018 - 2019 eğitim-öğretim yılı
itibariyle Türkiye genelinde yer alan 74 spor lisesinde öğrenim gören 17.544 öğrenci,
örneklemini ise rastgele örnekleme yoluyla velisinin iznini alarak çalışmaya
katılan 449 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, spor lisesi öğrencilerinin
okul iklimi algıları ile spora yönelik tutumları arasındaki ilişkinin
belirlenmesi amacıyla ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın veri
toplama araçları olarak, öğrencilerin okul iklimi ile ilgili algılarını
öğrenmek amacıyla Okul İklimi Ölçeği (Çalık ve Kurt, 2010), spora yönelik
tutumlarını öğrenmek amacıyla Spora Yönelik Tutum Ölçeği (Şentürk, 2015) ve
çeşitli demografik bilgilerinin öğrenilmesi amacıyla araştırmacı tarafından
hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmada örneklem grubunun
demografik özelliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını anlamak için
öncelikle bağımsız örneklemler t testi ve tek yönlü varyans analizleri
uygulanmıştır. Örneklem grubundan elde edilen verilerin arasındaki ilişkilere
korelasyon, örneklem grubunun okul iklimi algılarını etkileyen faktörlerin tespiti
için de regresyon analizleri yapılmıştır. Çalışmayı genel hatları ile
sonuçlandıracak olursak spor lisesi öğrencilerinin spora yönelik tutumları
arttıkça okul iklimi algılarının da olumlu yönde arttığı tespit edilmiştir.
Literatürde yer alan çalışmalar ile karşılaştırıldığında çalışmaya katılım
sağlayan spor lisesi öğrencilerinin okul iklimi algılarının düşük, spora
yönelik tutum düzeylerinin ise yüksek olduğu tespit edilmiştir. Sporcu
lisansına sahip, milli takım hayali kuran, okul takımlarında yer alan, şiddet
olayı yaşamayan, akademik başarısı yüksek, okulun sahip olduğu spor tesis ve
malzemelerinden memnun olan, beden eğitimi öğretmenini sportif olarak yeterli
bulan ve okulunu terk etmeyi kesinlikle düşünmeyen öğrencilerin okul iklimi
algılarının olumlu yönde olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 3 |